Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
HiBu Innovasjon.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Universitetet i Agder Fornybar energi Studier i Grimstad
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Om UiO Studier Studentliv Forskning For ansatte IT-tjenester Oppslagstavle Bibliotek EnglishOm UiOStudierStudentlivForskningFor ansatteIT-tjenesterOppslagstavleBibliotekEnglish.
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
DEEP Community Visjon DEEP Community skal befeste Norge som et globalt senter for subsea- og subsurface industri.
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Sist oppdatert november 2013.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
xxx 1.
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Samspill mot suksess Jan Erik Korssjøen.
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
Solveig Kristensen, Studiedekan
Noen erfaringer fra NTNU ?
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Mandat og rammeverk for evalueringen
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
Universitetet i Stavanger
Næringsliv og offentlig forvaltning
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Utdanningskvalitet – Nord universitet
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
I noen tilfeller kan den være ganske lang. Sånn som dette.
Utskrift av presentasjonen:

Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF

Faculty of mathematics and natural sciences Osloregionen og petroleumsbransjen Viktig bransje i regionen Antall ansatte Oslo, Akershus, Buskerud –Ca –Årlig rekrutterings behov 10 % –Betydelig andel innen ”offshore techology” –Utfordring for utdanningsinstitusjonene –Dagens behov større enn det som kan det som kan dekkes nasjonalt

Faculty of mathematics and natural sciences Sentrale utfordringer Universiteter og høyskolers sentrale oppgave: –sikre kontinuerlig tilgang på kandidater og kompetanse på topp internasjonalt nivå Internasjonal tendens: –ledende internasjonal høyteknologisk industri nært samarbeid med internasjonalt ledende universiteter og forskningsinstitutter. –høyteknologiske bedrifter egne forskningsavdelinger i nær tilknytning til høyt rangerte forskningsintensive universiteter, jfr MIT, Standford.

Faculty of mathematics and natural sciences Sentrale utfordringer II Viktig utgangspunkt –Norsk industri er for tiden verdensledende innen utbygning og drift av undersjøiske olje - og gass installasjoner Norske forsknings- og utdanningsinstitusjoner må kunne sikre bransjen internasjonalt konkurransedyktig kompetanse

Faculty of mathematics and natural sciences Norske kunnskapsmiljøer Utfordring –finne mekanismer som muliggjør en internasjonalt ledende posisjon innen utvalgte fagfelt. Norske forskningsmiljøer har i løpet av de siste 10 år alle vært i gjennom en omfattende internasjonal evaluering. For alle fagfelt har det vært en entydig dom –miljøene er for små og for lite robuste til å kunne hevde seg internasjonalt.

Faculty of mathematics and natural sciences Norske kunnskapsmiljøer Viktig: –Sikre robuste miljøer for forskning og undervisning Nyetablerte SFI: FACE –IFE, SINTEF, NTNU og industrien »Utgangspunkt også for god undervisning Undervisnningssamarbeid –UiO og Høyskolen i Kongsberg (HIBU) i samarbeid med IFE og Kongsberg FMC »“Offshore technology”

Faculty of mathematics and natural sciences Offshore technology UiO og HIBU –Avtale om nært samarbeid for masterutdanning UIO: Fluid og faststoff mekanikk »IFE bidrar med masteroppgaver, prosjektoppgaver og undervisningspersonell (II stillinger) HIBU; i samarbeid med FMC, »Erfaringsbasert master/Utdanning under praksis, 3 års varighet Videre –Høyskolen i Oslo (HiO) bidrar med bachelorstudenter til UiO

Faculty of mathematics and natural sciences “Offshore technology master of the Oslo region” Utdanningsløpet representerer et trekantsamarbeid mellom høyskole- universitet – forskningsinstitutt inkludert høyteknologisk industri. Opplegget tar i første omgang sikte på en masterutdanning I samarbeid med NTNU vil det også være aktuelt å etablere en forskerskole (PhD-nivå)

Faculty of mathematics and natural sciences Offshore technology master of the Oslo region” For å sikre en god utdanning og kontakt mellom miljøene –Opprette en styrings/referansegruppe UiO, HIBU, Kongsberg FMC, IFE,,,, andre?? –Viktig oppgave Råd og tilbakemeldinger på undervisningen Deltagelse fra andre selskaper bør vunders

Faculty of mathematics and natural sciences Offshore technology master of the Oslo region Utdanningsinstitusjoner; UiO, HIBU, + HiO Instituttsektoren; IFE Oppgaver, II- stillinger Industrien, FMC, II-stillinger fra Hydro, DNV Flere med??? Kandidater II-personell/Oppgaver Relevant undervisning II-personell/Oppgaver Relevant undervisning

Faculty of mathematics and natural sciences Konklusjon Påstand: –Gjennom denne type samarbeid som her er inngått, er det mulig å bygge opp robuste internasjonalt konkurranse dyktige miljøer som er med på legge grunnlaget for en fortsatt verdens ledende posisjon for norsk subsea virksomhet.