EXFAC03-MVIT Forelesning 3

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Barn og massemedier n Hva er spesielt med massemedier? n organisasjoner og teknologi som produserer massekommunikasjon n Budskap som produseres og spres.
Teknologi og forskningslære
Sosiologi i barnehagen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fjernsyn, radio, dagspresse
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Kulturhistorisk perspektiv
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Utviklingspsykologi Status og framtid
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Av: Anette Helene Smørdal
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Oppgave 1 - Hvem har makt over hvem? Tid Stimulus-Respons teori: Media fungerer likt, sosialt isolerende og på samme måte overfor publikum
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Økonomisk geografi master - introduksjon Bjørnar Sæther V-2007.
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesning 6: Naremores “Acting in the Cinema” Espen Ytreberg.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
MEVIT03-MVIT forelesning 2 Mediumteori Pensum: Hjarvard, Meyrowitz, Horton/Wohl, Johansen.
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg.
Påvirkning ExFac H November 2006 Knut Lundby.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Strategi- og aktivitetsplan
Personlighetspsykologi - PSY 2600
EXFAC03-MVIT Forelesning 4 Meningstradisjonen Pensum: Kjørup, Eco, Fairclough, Vagle et al.
EXFAC03-MVIT Forvandlings-tenkning om kommunikasjon.
1.sept 2006 Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Introduksjon - positivisme
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Påvirkning: medienes makt og publikums egenvilje Guro Brattespe Lahus.
Holdninger.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
MEVIT03-MVIT forelesning 6
Introduksjon til emnet Kommunikasjon og mediering (EXFAC03-MVIT)
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Framveksten av mediesamfunnet
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

EXFAC03-MVIT Forelesning 3 Retningstradisjonen Pensum: Mattelart/Mattelart, Windahl/McQuail, Katz

Fellestrekk for retnings-tenkning Kommunikasjon er en prosess der noe formidles fra en instans A mot en instans B Prosessen er enveis (selv om retningstenkning kan modereres av feedback-elementer) Fokus på kommunikasjon som endret oppfatning/overbevisning/atferd A er villende og handlende, B er (mer) passiv og mottakende

”Nye verden-empirismen” Fellesbetegnelse på tendens i amerikansk samfunnsvitenskap fra 1940-, 50- og 60-tallet: Vekt på kunnskap gjennom empirisk undersøkelse heller enn teoretisk avledning og deduksjon Påvirkning fra naturvitenskapen, vokabularmessig og i ambisjonen om en vitenskap bygd på ”positive fakta” Utbygging av moderne surveymetodologi og kvantitativ innholdsanalyse

Amerikansk ”mainstream” massekommunikasjonsforskning Hovedfigurer: Harold Lasswell, Claude Shannon og Warren Weaver, Paul Lazarsfeld, Robert Merton Panelundersøkelser av medienes publikum Lineært syn på kommunikasjon: ikke bare retning men én ubrutt linje Empirisk basert prøving av hypoteser om direkte og sterke effekter

Nye verden-empirismens samfunnskontekst Mellomkrigstiden: politisk polarisering og instabilitet, demokrati versus fascisme og nazisme Framveksten av medieformidlet propaganda Første akademiske respons: kritiske teorier om massesamfunnet (Adorno, MacDonald) Annen akademiske respons: empirisk etterprøving av hypotesen om ”sprøyta i armen” (the hypodermic needle theory)

Lasswells formel (1948) Who? Says what? To whom? In which channel? With what effect? Kommentarer: Overføring, enveispreg Vekt på ”kanalen” A er handlende subjekt, B et objekt som utsettes for effekter

Shannon & Weavers matematiske kommunikasjonsteori Basert på innsikter og termer særlig fra nevrologi og fra teknovitenskapene Shannon forsker i telekommunikasjonsindustrien; arbeider med å bedre teknisk effektivitet i telefonisk kom. Weaver ekspanderer hans tekniske modell til en allmenn teori om kommunikasjon for menneske og maskin

Kommentarer til modellen Maskinvokabular, telefoni som sentral referanse Markant unilinearitet - minus ”støy” Fokus på effektivitet: hvor fullstendig avsendt informasjon svarer til mottatt informasjon Intet skille mellom maskin, dyr og menneske - men modellen bygger mest på førstnevnte

Kritikk av Shannon & Weavers modell Intet rom i modellen for subjektivitet, mening eller fortolkning Problematisk projisering av naturvitenskapelige idealer på samfunns- og kulturprosesser (positivismestriden) Implisitt funksjonalisme: det forutsettes en ”naturlig” balanse i kommunikasjonen Kvantifisering gir kartleggingsredskaper for medie- og reklameindustrien Kvantifisering et produkt av kapitalistisk logikk: alt må ha sin pris

Andre tendenser hos Shannon & Weaver Kommunikasjonen som noe grunnleggende usikkert Teknisk: truet av ”støy” Menings-nivå: truet av ”semantisk usikkerhet” I sum: en tendens som allerede peker bort fra ”sprøyte i armen”-teorier Videre utviklinger av tendensen: kognitivt (Gerbner) og sosialt (tostegshypotesen)

Gerbners generelle kommunikasjonsmodell (1956)

Kommentarer til Gerbner Modellen skal som hos S&W forklare kommunikasjon mellom både mennesker og maskiner Nytt: vekten på persepsjon, som betoner transformasjon og potensiell diskontinuitet på kommunikasjonsprosessens stadier Forutsetter sammenheng mellom avsendt og mottatt mening: spenning innebygd i modellen Antydninger hos Gerbner om at kulturell og samfunnsmessig kontekst produserer sammenfall i meningsproduksjon

Tostegshypotesen ”The people’s choice” (1944): studie av valgatferd og medieeksponering Hypotese om sterke, direkte effekter ikke bekreftet: jakt på ny hypotese Reanalyse pekte mot betydningen av de såkalte opinionslederne som mellomledd mellom mediene og publikum

Tostegshypotesens komponenter (Katz) Personlig (interpersonell) innflytelse er viktig Innflyelse går fra ”ledere” til ”menige” i publikum Opinionsledere er mer åpne for innflytelse fra massemediene Senere studier: fra kartlegging av enkeltaktørene til kartlegging av prosessene og det sosiale miljøet som omgir dem

Kommunikasjonsteoretiske konsekvenser Framhevingen av betydningen av det sosiale og interaksjonelle Det lineære forlates til fordel for en rettethet som involverer transformering i ”tosteget” Spenning i modellen: retning fra ”leder” til ”mening” versus det å se begge på bakgrunn av et felles sosialt miljø

Feedback og kybernetikk Kybernetikken (Norbert Wiener): læren om systemers selvopprettholdelse, bygd særlig på biologien Kretsløpstenkning: kommunikasjon er en prosess av gjensidig kontroll og vedlikehold Viktig via forestillingen om feedback, som modererer det unilineære preget i mange retningsbaserte kommunkasjonsmodeller, eks. Osgood og Schramm

Osgood og Schramms kommunikasjonsmodell (1954)