Velkommen til foreldremøte for 5.- 7.trinn 28.08.2012
Plan for møtet Kl. 17.00- 18.00: Felles informasjon ved avdelingsledere og rektor Kl. 18.00-19.00: Trinnvise møter 5.trinn: 5a: rom 6 og 5b: rom 8 6.trinn: rom 11 7.trinn: rom 14
Eidsvåg skole 2012-13 473 elever SFO – 175 barn Personale: 63 Antall elever på 1. – 4. trinn: 5.trinn: 35 6.trinn: 51 7.trinn: 51 I alt: 137
Ledelse og administrasjon: Rektor: Linda Stub Nilsen Avdelingsleder SFO: Aslak Raknes Avdelingsleder 1.- 4.tr: Unni Wefring Avdelingsleder 5.- 7.tr: Randi Eide Avdelingsleder 8.- 10.tr: Martin Aas/ Håkon Jelstad Rådgivere: Torhild Sletten Korsnes (b.tr), Sigrid F. Bøthun (ung.tr) Konsulent: Nina Fonnes Helsesøster: Hildegunn Kvåle (tirsdager og fredager)
Lærere på 5.-7.trinn 5.trinn: Kontaktlærere: Kjersti Iversen, Marie Brækkan Fag- /timelærere: Tom Kjærstad, Bodil Strømsnes, Kristina Hasselgren 6.trinn: Kontaktlærere: Anne Kristin Helland, Marita Rusten Fag-/timelærere: Torhild Korsnes, Tom Kjærstad, Lasse Papp, Randi Eide
Lærere på 5.-7.trinn 7.trinn: Kontaktlærere: Nina Wiesener, Christian Egeberg Fag-/timelærere: Lasse Papp, Geir Helland, Helge Olsen, Tom Kjærstad, Randi Eide
Assistenter på 5.-7.trinn 5.trinn: Kari Nessen, Kari Hjørnevik
Oversikt over organisasjonen:
Plan for kvalitetsutvikling for bergensskolen 2012-16 «Sammen for kvalitet» Satsingsområder i perioden: - lesing - realfag med hovedvekt på regning som grunnleggende ferdighet - kommunikasjon
Plan for kvalitetsutvikling for bergensskolen 2012-16 Verktøy for å nå målene: Klasseledelse Vurdering for læring Sosial kompetanse/psykososialt læringsmiljø Pedagogisk ledelse Skolen som lærende organisasjon
Plan for kvalitetsutvikling for bergensskolen 2012-16 Lesing: Leseutviklingsplan 1.-10.trinn LeseLos - Systematisk observasjon av elevens leseutvikling - Hovedområder: Mål, førforståelse, koding, ordforråd, leseforståelse og metakognisjon
Plan for kvalitetsutvikling for bergensskolen 2012-16 Realfag med vekt på regning som grunnleggende ferdighet: Regning: Grunnleggende ferdighet Regning i alle fag Et økt fokus Ny fagplan > lokale planer
Plan for kvalitetsutvikling for bergensskolen 2012-16 Kommunikasjon: Skolen setter opp egne mål/standarder Lokale tilpasninger Mulige fokusområder: - språk - samarbeid hjem- skole
Plan for kvalitetsutvikling for bergensskolen 2012-16 Sosial kompetanse og psykososialt læringsmiljø: Elevrådene Handlingsplan mot mobbing Sosial handlingsplan
Digital kompetanse Grunnleggende ferdighet Alle fag Digital kompetanseplan 1.-10.tr Digital kompetanseprøve 5.trinn Sosiale medier
It´s learning Læringsplattform Funksjon Brukernavn og pålogging Foreldretilgang; MinID
Nasjonale prøver: Normerte prøver Høst 2012 Lesing (papirprøve) Engelsk (digital) Regning (digital) Obligatoriske prøver Fritak
Skolens hjemmeside www.bergensskolen.no/eidsvag Hjemmesidens funksjon
Skolens informasjonshefte Under utarbeidelse for skoleåret 2012-13 Interaktivt På skolens hjemmeside
Skolens ordensreglement: En forskrift om ordensreglement for kommunale grunnskoler i Bergen Ett avsnitt som gjelder lokalt for Eidsvåg skole På skolens hjemmeside
Permisjon for elever: Bruk av meldebok og epost Utover 3 dager: Søke digitalt på www.bergensskolen.no/eidsvag (tjenester og skjema) MinID
Samarbeid med HiB, UiB og HiSF: Øvingsskole Praksisperioder vår og høst Observasjon/ praksis/ veiledning
Praktisk informasjon: Kjøring til – og fra skolen Sykling til- og fra skolen Kildesortering Miljøpatrulje
Skole- hjem- samarbeid: Ansvarsfordeling mellom hjem og skole Jfr. St Skole- hjem- samarbeid: Ansvarsfordeling mellom hjem og skole Jfr. St. meld. 31 Departementet mener at skolens ansvar er dette: Skolen har det faglige ansvaret for opplæringen, og lærerne har den faglige og pedagogiske kompetansen Skolen skal klargjøre skolens mål, innhold og arbeidsformer og hvilke rettigheter og plikter elever og foresatte har Skolen skal dokumentere og informere de foresatte om elevenes læring og utvikling Skolen skal bidra til utvikling av elevenes sosiale ferdigheter og skape et godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring Skolen skal støtte foresatte i deres oppdragelse av barna Skolen har ansvar for å legge til rette for et godt samarbeid med hjemmene
Skole- hjem- samarbeid: Ansvarsfordeling mellom hjem og skole Jfr. St Skole- hjem- samarbeid: Ansvarsfordeling mellom hjem og skole Jfr. St. meld. 31 Departementet mener at foresattes ansvar er dette: Foresatte har hovedansvaret for sine barns opplæring De foresatte har ansvar for daglig omsorg De foresatte har ansvar for at barna møter forberedt på skolen, og med mat og egnet påkledning De foresatte skal se til at barna gjør leksene sine De foresatte skal holde seg orientert om sine barns skolesituasjon De foresatte har best kjennskap til sine barn og bør derfor gi skolen del i denne De foresatte skal være kjent med skolens regelverk og bidra til at barna respekterer dette
Skole- hjem- samarbeid: Ansvarsfordeling mellom hjem og skole Informasjonsflyt Kommunikasjon Medium
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»