Www.hint.no Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Nyutdannet lærer – ressurs eller reservedel?
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Drift av Vmware ESX Server for HiST
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
UiS Suksesskriterier  Egne valg av område  Likeverdighet  Forpliktelse  Grundighet  Tett på praksis  Skriftliggjøring  Tid  Fellesskapsarena.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Digital tools in kindergarten
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
Bli akkurat det du vil! UiO er Norges best rangerte universitet med nærmest uendelige studiemuligheter: Eldst og størst Over hundre studieretninger Utveksling.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Høgskolen i Nord-Trøndelag Avdeling Levanger
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Helhetlige helsetjenester i Midtre-Namdal samkommune Tema for dagen; Hvordan bør og kan Midtre Namdal samkommune samhandle internt og med omverden for.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren sett fra universitetene Innlegg på UHRs jubileumsseminar 10. november 2008 Per Ramberg Leder for Program.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Rehabilitering Oppstart august 2012 Rud vg.skole (i Bærum – nær Sandvika) Undervisning 1 dag i uken over 2 år + 10 uker praksis.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
På vei mot noe nytt. HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG NTNU som regional aktør i Trøndelag når nåværende HiST og NTNU sitt samfunnsoppdrag kommer inn under samme.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Inkluderingskompetanse og bruk av arbeidsplassen for unge med behov for ekstra oppfølging Fagseminar 23 mai 2017 Kompetansesenter for arbeidsinkludering.
Skolebasert kompetanseutvikling
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunesektorens bruk av FoU
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse for framtiden Ny sykepleiutdanning ved HiNT

Bakkekontakt og høge tanker Visjon: ” Høgskolen i Nord-Trøndelag skal være Norges ledende miljø innen praksisnær kompetanseutvikling for framtida.”

Høgskolen i Nord-Trøndelag - Samfunnsbidrag på feltet l I løpet av en Stortingsperiode bidrar HiNT med: –Ca helsearbeidere med treårig utdanning som går inn i helseforetakene og kommune. –Ca. 90 helsestudenter på masternivå – Ca. 380 studenter som er direkte knyttet til forebyggende helsearbeid l Kunnskapsutvikling og kunnskapsproduksjon gjennom FoU i tett kobling mot praksisfeltet l Formidling

Fokus Struktur Mål/oppgaver Teknologi Folk

Felles ansvar – ulike roller… SAMARBEID SAMHANDLIG ARBEIDSDELING og/eller TETT KOBLING? FAGLIG ROBUSTHET

Relevant kompetanse for framtiden (1) Høgskole og klinisk felt har et felles ansvar for å utdanne fremtidens helsearbeidere –Forventninger til kompetansenivå på nyutdannede kandidater? (Praksissjokket/gapet mellom teori og praksis). Tolkning av mål beskrevet i Rammeplaner? Hva viser ulike studier om nyutdannede helsearbeidere og arbeidsgivere sine opplevelser av overgang fra studier til yrkesliv? –Avklare forventninger om hva som skal læres hvor av hvem? –Læring i et livslangt perspektiv; Å skape motivasjon for og ferdigheter til å sikre nødvendig faglig utvikling gjennom hele yrkeskarrieren. Her blir det viktig at utdanningsinstitusjoner og klinisk felt spiller på lag.

Relevant kompetanse for framtiden (2) KUNNSKAPSUTVIKLING - gjennom utviklingsarbeid KUNNSKAPSPRODUKSJON - gjennom forskning KUNNSKAPSDELING - gjennom samarbeid, samhandling og bygge faglig robusthet i tett kobling mellom utdanningsinstitusjonene og mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet

Ny sykepleieutdanning l Ny sykepleiutdanning fra 1. aug 2010 l Omfattende prosess basert på: –Grundige analyser av framtidens utfordringer –Samhandlingsreformen –Deltakelse fra nåværende og tidligere studenter – Ledelse og ansatte – Bred deltakelse fra praksisfeltet l HiNT ønsker innspill og engasjement rundt arbeidet l Våren 2010: grundige høringer