Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Senter for kunnskapsbasert praksis
Hva nytter innen tobakksforbyggende arbeid
- en eksplorativ undersøkelse
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
STATISTISK GENERALISERING
Statistisk metode & dokumentasjon av legemidlers effekt
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Kritisk gjennomgang av vitenskapelige studier.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Kvantitativ forskning
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Kunnskapsbasert odontologi:
Analyse og tolkning av datamaterialet
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Metode.
Hva slags kunnskap trenger vi
Medisin og helsefag 3. forelesning: Kunnskapsbasert praksis
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Sari Ormstad, Forskningsbibliotekar Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Systematiske litteratursøk for metodevurderinger.
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Aggression Replacement Training
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Evidens-basert praksis Kunnskapsbasert praksis Evidence based practice Kåre Birger Hagen Nasjonalt Revmatologisk Rehabilterings- og Kompetansesenter Diakonhjemmets.
1 Virker medisinen? Kliniske prøvninger. Thore Egeland, Rikshospitalet og UiO.
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Senter for kunnskapsbasert praksis
Arnstein Mykletun 1, 6, Samuel B Harvey 1, 7 , 8
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Randomiserte kontrollerte studier
Forskningsopplegg og metoder
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Effekt av smitteverntiltak i barnehager og skoler Ingeborg Lidal, MD, PhD; Austvoll-Dahlgren A, Berg RC, Vist GE Seksjon.
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Hva er en kunnskapsbasert fagprosedyre? Brynjar Fure, Forskningsleder dr med, nevrolog og geriater, Seksjon for spesialisthelsetjenesten, Kunnskapssenteret.
1 Trombolytisk behandling av akutt iskemisk hjerneslag Eivind Berge Ullevål Universitetssykehus 1. november 2001.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Praksisnær FoU Fra forskning til praksis – får vi det til og har vi gode eksempler? -en konferanse i regi av Strategiske.
Hva viser vår forskning med studenter
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Retningslinjer for klinisk praksis
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Irene W. Langengen
Meta-analyser og systematiske oversikter
Kapittel 3 Metode.
Om å vurdere effekten av medikamentell behandling
Punkter til diskusjon hovedfunn? randomisering (hensikt) intern vs ekstern validitet effektstørrelse RR vs OR (rare disease assumption) større variasjon.
Fra idé til publikasjon
Seksjon for primærhelsetjenesten
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
SIV : Kapittel 4 Statistisk metode 18/02/2019 Fred Wenstøp.
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Utskrift av presentasjonen:

Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel Avdeling for metodevurdering og kunnskapsstøtte Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

Refleksjon i fagutøvelsen; Erkjenne og identifisere informasjonsbehov Implementere Formulere spørsmål Vurdere kunnskapen opp mot skjønn, verdier og preferanser The evidence based practice cycle. Gjennomføre litteratursøk - lete! Kritisk vurdere forskningsbasertkunnskap

Oversiktsartikler Tradisjonelle fortellende oversikter Systematiske oversikter (systematic reviews) Meta-analyser

Oversikt vs. systematisk oversikt Oxman 1990 Stuart 1995 Glenton 1990 Hansen 1999 Oversikt Hagen 1989 Hjort 1985 Reinar 2001 Bjørndal 2001 Ekeland 1980 Jamtvedt 2000 Gimse 1998

Ulike oversiktsartikler Reviews Systematic reviews Meta-analysis Done best as an OHP that you draw on: or as three separate slides, one on top of the other Point to the definitions in the Glossary a review: any attempt to synthesise the results and conclusions of two or more publications on a given topic a systematic review: a review that strives comprehensively to identify and synthesise all the literature on a topic THE UNIT OF ANALYSIS IS THE STUDY meta-analysis: a statistical technique for assembling the results of several studies in a review into a single numerical estimate Implications lots of reviews that are not systematic - OK so long as the reader is aware. “The informed consumer” m/a that is not o/v is pernicious o/v that is not m/a may be useful Could include comparison of cumulative and normal meta-anlalysis from BMJ 1994 series

Hjelper sengeleie? A systematic review of trials* 10 trials of bed rest after spinal puncture no change in headache with bed rest Increase in back pain Protocols in UK neurology units - 80% still recommend bed rest after LP Serpell M, BMJ 1998;316:1709–10 *Allen, Glasziou, Del Mar. Lancet, 1999

Bed-rest leads to non-significant increase in preterm delivery

Noen definisjoner Review Systematisk oversikt (systematic review) Et arbeid som sammenfatter resultater fra to eller flere publikasjoner på et gitt emne Systematisk oversikt (systematic review) En oversiktsartikkel der forfatterne har brukt en systematisk og eksplisitt framgangsmåte for å finne, vurdere og oppsummere flere undersøkelser om samme emne Randomisert kontrollert undersøkelse (RCT) Et studiedesign der deltakerne er randomisert (tilfeldig fordelt) til tiltak- og kontrollgruppe Meta-analyse En statistisk metode som kombinerer resultatene av to eller flere empiriske studier

Systematiske oversikter er nyttige fordi Systematiske oversikter er nyttige fordi: ”summerer” noe av litteraturflommen kan generere ny kunnskap klargjør hva vi vet og ikke vet avdekker kunnskapshull - vise vei for videre forskning (Làbbeet al. 1987, Haselkorn et al. 1994, Cochrane Colloboration Handbook, 1996)

Hovedpunketr i kritisk vurdering Kan vi stole på resultatene? Hva forteller resultatene? Kan resultatene overføres til min praksis?

Hva kjennetegner en systematisk oversikt? Klar tittel og formål Omfattende referert søkestrategi Klare kriterier for inklusjon og eksklusjon Vurdering av kvalitet på inkluderte studier Protokollføring av karakteristiske trekk for hvert av de inkluderte studiene Sammenstilling av resultatene fra inkluderte studier (kvalitativ eller meta-analyse) (Cochrane Colloboration Handbook 1996)

KAN VI STOLE PÅ RESULTATENE?

Er hensikten / spørsmålet i oversikten presist formulert?

. Er kriteriene for inklusjon av primærstudier fornuftige/klare? design utvalg tiltak utfallsmål

. Er det sannsynlig at forfatterne har ”fått med seg” de rette studiene? databaser tidsrom “grey literature” referanselister ressurspersoner

. Har man vurdert metodisk kvalitet til de inkluderte studiene? kriterier? flere personer? innhentet manglende informasjon?

. Dersom det er foretatt en meta-analyse (statistisk sammenstilling av funn fra inkluderte studier), - var dette fornuftig / forsvarlig? Var studiene like nok (homogene)?

Dersom det er gjennomført en kvalitativ/beskrivende oppsummering; - har forfatterne begrunnet dette valget?

HVA FORTELLER RESULTATENE?

Ulike måter å sammenfatte resultater i en SR Deskriptiv oppsummering Vote counting Ulike måter å standardisere resultater, evt med visualisering Meta-analyse

Hva forteller resultatene? Hvor stor er effekten (estimatet)? Hvor presist er estimatet ?

Ulike mål for effekt : Ratio/andel/% Mean/median Differanse NNT This index can either be a quotient (dividing the incidence in one with the other) called the ratio - or by substracting the on by the other - incidence in one group minus inc ... is a difference - risk difference or risk reduction (attributable risk). Risiko er det samme som sammenheng eller styrke av sammenheng!

Meta-analyse (Relative Risk) 2 more than 1 0.5 less than 1 1

Konfidensintervall (CI) Et 95% konfidensinterval er et intervall der vi kan være rimelig (dvs 95%) sikre på at den sanne verdi ligger CI shows the precision of the estimate of the ass between the exposure and the outcome - the narrower , the more precise The CI shows the interval within we can be 95% sure that the true value of lies

Standardised Mean Difference 2 more than 0 - 2 less than 0

Absolutt risikoreduksjon (ARR) Differansen mellom risikoen for et utfall i intervensjonsgruppen og risikoen i kontrollgruppen Hvis risikone for et utfall i inrevensjonsgr er 6,5% og 10% i kontrollgruppen er er riskoreduksjonen som en konsekvens av intervensjonen lik 3,5% - vi kan kalle det behandlingsgevinsten

Number needed to treat - NNT Det inverse av av ARR 1 ARR

Er konklusjonene i tråd med resultatene?

KAN RESULTATENE VÆRE TIL HJELP I PRAKSIS?

Kan resultatene overføres til min praksis? Er poulasjonen lik? Er tiltaket overførbart?

Hva kjennetegner en systematisk oversikt? Klar tittel og formål Omfattende referert søkestrategi Klare kriterier for inklusjon og eksklusjon Vurdering av kvalitet på inkluderte studier Protokollføring av karakteristiske trekk for hvert av de inkluderte studiene Sammenstilling av resultatene fra inkluderte studier (kvalitativ eller meta-analyse) (Cochrane Colloboration Handbook 1996)

Sjekkliste for å kritisk vurdere en oversikt