Bruk av mobil informasjonsteknologi for å støtte sekundære arbeidsoppgaver blant arbeidere som gjør mobilt, manuelt arbeid Bente Skattør Lasse Berntzen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Teknologi i klasserommet
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Pedagogisk analyse.
Nærhet vs. stoppeklokke
Hilde Thygesen ergoterapeut og sosiolog NETF seminar
Prosjektmandat Bakgrunn Mål Forutsetninger
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
10. juni 2004Presentasjon av hovedoppgave Hans Kristian Stavem 1 Enhancing Cooperation for Nomadic Workers New Possibilities in Traditional Mobile Work.
Kunnskapsgenerering i produktutviklingsprosessen
UNINETT-konferansen 1. – 3. oktober 2013
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Software Requirements Elicitation
Tidlig ute med elektronisk meldingsutveksling.  Informasjonsutveksling mellom sykehus og kommune angående pasienter som innlegges på sykehus eller skrives.
Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Kvalitative og kvantitative metoder
CARISMA Context-Aware Reflective Middleware System for Mobile Applications.
Skjemaendringer i systemer bestående av XML-data i relasjonsdatabaser Høgskolen i Gjøvik Master i Medieteknikk, Marianne Brattrud.
Religion på arbeidsplassen
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
PERSPEKTIVER PÅ SAMHANDLING OG INKLUDERING I PRAKSIS.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Mobile support for community healthcare Anders Linseth.
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
IKT-prosjekt Ulike typer mobilt datautstyr Ulike konfigurasjoner Synkronisering av data og prosesser Ulike typer nettverk Mobile.
Conceptual Modeling of Styles for Mobile Systems Anders Linseth.
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Helseledere – framtidens endringsagenter? - om proaktiv ledelse i et begrenset handlingsrom Thomas Hoholm Førsteamanuensis, Institutt for innovasjon og.
Kvalitative og kvantitative metoder
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Identifisere behov – og etablere krav
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Prosjekt og forskningsrapport
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Demo Ny IT.
CSM-RA Sikkerhetsvurderingsrapport
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av mobil informasjonsteknologi for å støtte sekundære arbeidsoppgaver blant arbeidere som gjør mobilt, manuelt arbeid Bente Skattør Lasse Berntzen Per Hasvold Tore Engvig

Sammendrag  Vi har undersøkt mulig bruk av mobil IKT for å støtte sekundære arbeidsoppgaver blant arbeidere som gjør mobilt, manuelt arbeid.  Vi har konstruert et rammeverk for å beskrive arbeidet. Rammeverket brukes for å finne likheter og forskjeller mellom ulike profesjoner.  Vi har brukt rammeverket på tre ulike grupper av arbeidere: Sykepleiere som arbeider på sykehus Sykepleiere som arbeider på sykehus Kommunal hjemmetjeneste Kommunal hjemmetjeneste Tømrere og betongarbeidere i industrialisert boligbygging/byggeplass Tømrere og betongarbeidere i industrialisert boligbygging/byggeplass  Bruk av rammeverket på disse tre eksempler viser at det finnes stor grad av sammenfall av sekundære oppgaver. Dette kan brukes til å konstruere en generell verktøykasse av applikasjoner for de som gjør manuelt, mobilt arbeid.  Vi har også laget en prototype for å vise ”proof-of-concept”

Metode  Eksemplene er undersøkt med utgangspunkt i gruppemedlemmenes eksisterende erfaring med ulike former for manuelt, mobilt arbeid.  Vi har helt konkret benyttet: Deltagende observasjon Deltagende observasjon Intervjuer Intervjuer Litteraturstudier Litteraturstudier

Avgrensning  Våre arbeidere utfører primære arbeidsoppgaver utenfor en fast kontorarbeidsplass.  Med mobil IKT mener vi bruk av mobile enheter for å samhandle med et elektronisk informasjonssystem. Dette betyr at vi har ekskludert mobile enheter som utelukkende har andre funksjonsområder, f.eks. diktafoner, lydavspillere, kameraer etc.  Vi har også holdt laptop-maskiner utenfor, fordi disse i praksis ikke lar seg bruke samtidig som man gjør manuelt arbeid.

Rammeverk Sykepleiere Hjemmetjeneste Byggeplass Primæraktiviteter -arbeidsprosesser -komplekse aktiviteter/problem -mangel på informasjon -kvalitetskontroll Sekundæraktiviteter -arbeidsprosesser -komplekse aktiviteter/problem -mangel på informasjon -kvalitetskontroll Attributter -organisatorisk kontekst -mobil kontekst -kunnskapstyper -IKT ferdigheter

Primære og sekundære arbeidsoppgaver  En primær arbeidsoppgave har en direkte kobling til den primære målsetning for arbeidet, mens sekundære arbeidsoppgaver har en mer implisitt eller indirekte kobling til den primære målsetningen.  Sekundære arbeidsoppgaver støtter ofte primære arbeidsoppgaver.  Eksempler på sekundære arbeidsaktiviteter er: Logistikk (personell og ressurser), informasjonsfremfinning, rapportering o.s.v.

Viktige referanser  Rammeverk (Julsrud et al.; Lyytinen & Yoo; Kristoffersen & Ljungberg)  Løst sammenkoblede grupper 1 (Pinelle & Gutwin)  Blue-collar (Brodie & Perry)  Avstand mellom intensjon og handling (Gershman et al.) 1 Referansen har dessverre falt ut av rapporten: Pinelle, David and Carl Gutwin Designing for loose Coupling in Mobile Groups. Proceedings of the 2003 international ACM SIGGROUP conference on Supporting group work, Sanibel Island, Florida, USA, ACM Press

Hva vi fant (Rammeverket)... Rammeverket var veldig nyttig for de mobile gruppene vi prøvde det ut på. Rammeverket var veldig nyttig for de mobile gruppene vi prøvde det ut på. Spesielt splitt mellom primære og sekundere aktiviteter for å forstå mobilt arbeid. Spesielt splitt mellom primære og sekundere aktiviteter for å forstå mobilt arbeid. Stor grad av sammenfall av sekundære oppgaver. Stor grad av sammenfall av sekundære oppgaver. Noen vanskeligheter var det: Noen vanskeligheter var det: DetaljnivåetDetaljnivået Noen aktiviteter var vanskelig å splitte (ex: QA)Noen aktiviteter var vanskelig å splitte (ex: QA) Attributters detaljnivåAttributters detaljnivå

Organisatorisk kontekst  De fleste arbeidere gjør arbeidet i en eller annen form for organisatorisk kontekst  Teamorganisering er vanlig, og er den normale organisasjonsform i våre eksempelstudier.  Teamorganisering betyr ikke at arbeidere arbeider med samme oppgave på samme tid. Teamorganisering er mer en organisatorisk paraply for individer som arbeider med ulike oppgaver, ofte på forskjellige steder.  Teammedlemmer har ofte forskjellig ferdigheter og formell kompetanse, og arbeidsoppgaver flyttes ofte mellom teammedlemmer etterhvert som aktiviteten går fremover.  Sekundære aktiviteter brukes ofte til å bygge bro over de gap som oppstår når en arbeidsoppgave overtas av et annet teammedlem.

Hjemmetjeneste  Primæraktiviteter Gi nødvendig omsorg og tjenester for en gruppe pasienter, i hovedsak eldre Gi nødvendig omsorg og tjenester for en gruppe pasienter, i hovedsak eldre  Sekundære aktiviteter Rapportering Rapportering Overføring av informasjon Overføring av informasjon Informasjonsfremfinning Informasjonsfremfinning  Organisatorisk kontekst Løst sammenkoblede team Løst sammenkoblede team Arbeider innenfor geografisk område Arbeider innenfor geografisk område Arbeider innenfor avgrenset tid Arbeider innenfor avgrenset tid Tverrfaglighet Tverrfaglighet  Mobilitet Arbeidet gjøres i pasientenes hjem Arbeidet gjøres i pasientenes hjem

Hva vi fant (Attributter)... Løst sammenkoblede grupper Løst sammenkoblede grupper Lavt kunnskapsnivå innenfor IKT Lavt kunnskapsnivå innenfor IKT IKT vil aldri bli mer enn sekundært. Motivasjon er viktig. Teknologien må forenkle, forbedre arbeidssituasjonen slik at arbeiderne kan bruke mer tid på primære oppgaver. IKT vil aldri bli mer enn sekundært. Motivasjon er viktig. Teknologien må forenkle, forbedre arbeidssituasjonen slik at arbeiderne kan bruke mer tid på primære oppgaver.

Hva vi fant (Attributter)... Arbeiderne bruker tid på sekundære aktiviteter som har med synkronisering og overføring av informasjon. Arbeiderne bruker tid på sekundære aktiviteter som har med synkronisering og overføring av informasjon. Hvis disse sekundære aktivitetene kan effektiviseres, kan arbeiderne bruke mer tid på primære arbeidsoppgaver. Hvis disse sekundære aktivitetene kan effektiviseres, kan arbeiderne bruke mer tid på primære arbeidsoppgaver. Mobil IKT kan redusere tid brukt på sekundære aktiviteter, og kan føre til bedre kvalitet. Mobil IKT kan redusere tid brukt på sekundære aktiviteter, og kan føre til bedre kvalitet. Det er viktig å være klar over et stort innslag av ”taus kunnskap” og sosiale relasjoner. Det er viktig å være klar over et stort innslag av ”taus kunnskap” og sosiale relasjoner. Brukbarhet er viktig, siden arbeiderne har begrenset IKT- kunnskap. Brukbarhet er viktig, siden arbeiderne har begrenset IKT- kunnskap. Opplevd brukbarhet (perceived usability) er svært viktig for at mobile løsninger tas i bruk. Opplevd brukbarhet (perceived usability) er svært viktig for at mobile løsninger tas i bruk.

Praktisk eksempel  Mobilapplikasjon for hjemmetjenesten Teamfunksjonalitet Teamfunksjonalitet Bestilling av tjenester Bestilling av tjenester Informasjonshenting Informasjonshenting

Konklusjon  Mobil IKT har et potensiale for å støtte sekundære aktiviteter.  Rammeverket kan brukes til å kategorisere og finne felles attributter for mobilt arbeid.  Kunnskapsnivå indikerer at utviklere må være opptatt av brukbarhet.  Mange funksjoner går igjen uavhengig av yrkesgruppe.  Utstyr bør velges på bakgrunn av kunnskapsnivå, tiltenkt bruk, kostnader, arbeidsmiljø, og krav til dataregistrering.