Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen

2 Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Hvorfor? ”I 2000 var de totale offentlige utgifter til pleie- og omsorgstjenestene ca. 45 milliarder kroner. Det utgjør 36% av alle kostnadene til helse- og omsorgstjenester og vel 1/3 av kommunenes samlede driftsbudsjett.” (Sosial- og Helsedirektoratet, 2004) Hensiktsmessig bruk av IKT som kan styrke den interne samhandlingen i hjemmetjenesten, støtte de ansatte i deres arbeid og bedre ressursutnyttelsen

3 Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Hvordan? –Prosjektet tar utgangspunkt i den mobile kommunikasjon mellom de ansatte som jobber ute hos bruker, og ser nærmere på hva slags informasjons- og kommunikasjonsbehov mobiltelefon i dag dekker. –Bruk av kontekst og asynkrone meldinger. –Basert på undersøkelser ved en sone for hjemmetjenesten i Trondheim kommune Kvantitativ spørreundersøkelse Kvalitativt intervju

4 Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Funn fra undersøkelsene – Bruk av mobiltelefon Kollegaer på kontoret og hos bruker Behov for informasjon Behov for hjelp til arbeidsoppgaver – Informasjon 1/3 mener de ikke har tilgang til den informasjonen de trenger ute hos bruker – Kommunikasjon Ca 40% opplever mobiltelefonen som forstyrrende

5 Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Funn fra undersøkelsene –Informasjonskilder Gerica & Kollegaer Gerica representerer informasjonsteknologien. Mobiltelefonen representerer kommunikasjonsteknologien.  Det er ikke noen integrasjon mellom disse.

6 Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Mobil tilgang til informasjon

7 Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Kontekst –Mobile terminaler Dynamiske omgivelser Begrenset grensesnitt –Lokasjon –Identitet  rolle –Aktivitet  tilstedeværelse –Tid

8 Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Scenario Pleier X vet ut i fra erfaring at Pleier Y befinner seg i nærheten. Pleier X har notert ned hvilken mobiltelefon Pleier Y benytter på sin arbeidsliste, finner denne oppføringen i telefonlisten på mobiltelefonen, og ringer Pleier Y for å spørre om assistanse. Pleier Y befinner seg riktignok i nærheten, men er dessverre opptatt med et stell hvor bruker befinner seg i dusjen. Det er dermed ikke mulig for Pleier Y å forlate. Pleier X ringer videre til Pleier Z. Pleier Z har mulighet til å hjelpe, men befinner seg litt lenger unna. Pleier Z ankommer bruker hvor pleier X befinner seg 13 minutter senere.

9 Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Asynkrone meldinger –Sesjonskontroll –Enkle beskjeder Særlig én-til-mange –Standard meldinger ved behov for hjelp Assistanse Delegering

10 Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Spørsmål?

11 Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Oppsummering –Integrasjon av informasjons- og kommunikasjonsteknologien –Kontekst for å støtte interaksjonen og beslutningsgrunnlaget –Asynkrone meldinger til én-til-mange beskjeder  Øke selvstendigheten, minke forstyrrelsene

12 Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten Takk for meg


Laste ned ppt "Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google