Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Åsmund Sollien Schau og
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Elevene på folkehøgskole Noen tall som viser hvem elevene våre er.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Overgangsprosjektet.
Hvordan skal vi få fler til å velge samiske fag i videregående opplæring?
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Kunnskapslandet Norge. Skolen er bedriftenes viktigste leverandør.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
UiS Suksesskriterier  Egne valg av område  Likeverdighet  Forpliktelse  Grundighet  Tett på praksis  Skriftliggjøring  Tid  Fellesskapsarena.
Kontroll av registrerte data i SATS
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Høring om baseskoler NSLF v/Petter Tresselt.
Nasjonale prøver.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Årlig kontaktmøte med fylkesmannen i Troms, Karlsøy kommune møter med følgende: * Formannskapet * Rådmannens ledergruppe.
Skolen som kvalifiseringsarena
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
KS Skoleeiermøte, Tromsø Jan-Hugo Sørensen, rådmann i Karlsøy og leder Rådmannsutvalget i Troms.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Tilstandsrapport videregående opplæring i Nordland 2014
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kvalitetskartet for barnehager og skoler i Sørum Hva kjennetegner kvalitet i barnehagene og skolene i Sørum?
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Båtsfjord 2100 innbyggere, alle kan fisk Alle bor på et sted, 90 km til neste sted med 1000 innbyggere Tette bånd mellom industri og det offentlige Utdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Vi bryr oss om Finnmark

Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene blir motivert og inspirert til å utvikle seg videre. HUSK: Framtida sitter på skolebenken

Situasjonen i Finnmarksskolen Nedgang i elevtallet Eksamenskarakterer -2008/2009 Resultater fra nasjonale prøver Elever med spesialundervisning Frafall i videregående skole i fylket Lærersituasjon

Eksamensresultat Finnmark/nasjonalt 2007/08

Nasjonale prøver 5 trinn/nasjonalt

Nasjonale prøver 8.trinn/nasjonalt

Nasjonale prøver 5 trinn 2007/08 og 2008/09

Gjennomføring videregående skole

UTFORDRINGER Hvordan sikre kvaliteten i skolene i Finnmark? Hvordan øke skolemotivasjon og skoleresultatene hos elevene i Finnmark?

Hvordan sikre kvaliteten i skolene Øke antall lærere Rekrutteringskampanjen Krav fra videregående skole Samisk høgskole Kommunale rekrutterings- og bevaringsplaner

Hvordan øke skolemotivasjon og skoleresultatene hos elevene ? Prosjekt ”Gutter i Finnmark” Fokus på å øke leseinteressen blant elevene Være bevisst kjønnsperspektivet i opplæringen Tett og formalisert samarbeid mellom barnehage og skole Forhindre frafall i videregående skole

Sats på framtida Har skoleeierne et godt nok system som fanger opp disse utfordringene? Blir skolens innhold og kvalitet satt på dagsorden og debattert jevnlig?

Vi bryr oss om Finnmark