1 Statsbudsjettet 2011 Adm dir Sigrun Vågeng Bodø 18.10.10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Advertisements

Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Einar Bowitz,Econ Pöyry og Roland Fürst, Fürst og Høverstad ANS Rammefinansiering av barnehager.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Kommuneproposisjonen 2013 RNB 2012 Onsdag 9. mai 2012.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Utfordringer i en økonomisk nedgangstid…. Bjørn Gudbjørgsrud,
Statsbudsjettet 2008 Landsstyret 18.oktober 2007.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012 Høring kommunal- og regionalkomiteen 24. mai 2011.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Budsjett 2004 Regjeringens forslag til Statsbudsjettet.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Konjunkturutsiktene for Norge − sett fra ulike prognosegivere Oppdatert pr 5/10-10 Dette materialet kan brukes fritt. Seriene i figurer og tabell er sammenstilt.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Eigerøy fyr vinterstid Eigersund kommune Rådmannens presentasjon av forslag til budsjett 2011 Forslag til økonomiplan.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
RNB-Kommuneprop 2011 Rune Bye KS. Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
1 Statsbudsjettet Regjeringen legger til grunn optimistiske forutsetninger for internasjonal økonomi.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Norsk økonomi og utfordringer for kommunesektoren ASSS-møte Tromsø, 16. september 2010.
Statsbudsjettet 2011 – KS vurderinger Utfordringer for kommunene.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
RNB2009/Kommuneproposisjon 2010 Siri Westgård – KS, Analyse og kommuneøkonomi.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
1 Statsbudsjettet og kommuneøkonomien Per Richard Johansen, Finnmark 12. oktober 2010.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Statsbudsjettet 2008 Oslo 10.oktober 2007 Rune Bye KS.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Demografikostnader Luster kommune ( )
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Lav rente – en gjeldsfelle
Undervisning og barnehage
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

1 Statsbudsjettet 2011 Adm dir Sigrun Vågeng Bodø

2 Statsbudsjettet meldte behov og innfrielse 5,5 mrd i frie inntekter - demografi - Økte pensjonskostnader - Tilrettelegge for 3 pst driftsresultat – redusert gjeldsbelastning - Økt vedlikeholdsinnsats - kollektivsatsing - Fullfinansiere barnehageløft - ”Smøre” nye kostnadsnøkler 2,75 mrd i frie inntekter - Demografi og økte pensjonskostnader stort sett dekket - Tapskompensasjon 400 mill innenfor frie inntekter KS i konsultasjonsmøterStatsbudsjettet 2011

3 Kommunesektoren bidro mest til veksten i norsk økonomi siste år

4 Særlig sterk vekst i kommunesektorens investeringer, 50 pst på fem år Den sterke investerings- veksten synes å ha fortsatt inn i 2010 –investeringene står nå for en rekordhøy andel av sektorens utgifter Kan delvis forklares med spesielle forhold –barnehageløftet –overføring av riksveier ga 1 mrd kr årlig ekstra til fylkeskommunene –annet (Holmenkollen?) Men økte inntekter og lave renter forklarer også mye

5 Uten egenkapital gir økte investeringer galopperende gjeldsvekst Store investeringer som i stor grad blir lånefinansiert –svake driftsresultat –høyt demografitrykk –statlige programmer –lave renter Gjeld som andel av inntekt er høyere enn noen gang siste 30 år De kommende årene må veksten i driftsutgiftene ned og investeringene reduseres

6 Veksten er spredt på de fleste tjenesteområder

7 Stort demografi-trykk – allerede i forkant av eldrebølgen Befolkningsvekst 2010 og demografikostnad 2011 Kom. prp ,4 Ny SSB- prognose ,6 NB2011: Dekkes av frie midler 2,1

8 Er kommuneøkonomien bærekraftig? Netto driftsresultat har bare ligget på eller over 3 pst i tre av de siste tolv årene Venter at resultatet vil havne under 3 pst også i år og neste år Regnskapet er ”sminket” –momsrefusjon på investeringer kan føres som driftsinntekter –pensjonskostnadene er undervurdert, 18 mrd kr vil belaste driften i årene som kommer belaster likviditeten i dag

9 Statsbudsjettet – endringer for 2010 Økt anslag på skatteinngang på 0,8 mrd kr, engangsvirkning i 2010 – kommuner 650 millioner – fylkeskommuner150 millioner Økt lønnsvekst – pris- og lønnsveksten (deflatoren) oppjustert fra 3,1 pst. til 3,25 pst, utgjør ca 400 mill kr – vil sammen med sent virkningstidspunkt for lønnstillegg føre til høyere premie og større premieavvik i 2010 Konsekvenser for 2011 – skatteveksten trekkes inn, men utgiftene beholdes

KS’ vurdering av Kommuneopplegget 2011 Mrd kroner Vekst i samlede inntekter5,7 Vekst i frie inntekter2,75 Demografikostnader2,1-2,6 Pensjonskostnader (minimum)0,6 I tillegg økte rentekostnader 0,2 Forsiktig innstramming

11 Helse, pleie- og omsorg Investeringstilskudd til 2000 sykehjem/omsorgsboliger – forbedring av ordningen kan være aktuelt for å nå målet i omsorgsplanen 2015 på nye plasser 200 mill til nye samhandlingsprosjekter i stat og kommune –midlene smøres tynt ut over mange gode formål –sats heller på grunnleggende forutsetninger for å lykkes, slik som elektronisk samhandling – målt mot forventningene er 200 mill for lite Rus 70 mill til kommunale tjenester –for mange små tiltak –bør innlemmes i rammetilskuddet

12 Ressurskrevende tjenester KS er imot svekkelsen av tilskuddsordningen som kom i fjorårets statsbudsjett Utredning vist: hovedgrunnen til økte kostnader reell vekst i antall brukere og mer omfattende tilbud pr bruker KRD varsler at de vil vurdere ”ytterligere forbedring av kontrollen med ordningen”

13 Barnevern: Byråkratisk satsing 240 mill (- 8 mill) øremerket til stillinger i barnevernet – fordeles av fylkesmennene, etter søknad fra kommunene – ressurskrevende søknadsprosedyre Midlene kunne vært fordelt etter kostnadsnøklene - mer legitimt og langt mindre ressurskrevende KS hadde ønsket en mer helhetlig, målrettet satsing

14 Tiltak mot uønsket deltid – KS positiv Oppfølging av IA avtalen – arbeidsgivers medfinansieringsansvar endres ikke nå – styrking av arbeidslivssentrene – ny strategi for å rekruttere personer med nedsatt funksjonsevne; krever finansiering og nye holdninger – viktige tiltak ift legers sykmeldingspraksis Økt fedrekvote til 12 uker - likere deling menn/kvinner bra for arbeidskraftsituasjonen i kommunene Ingen økning til tilskudd til fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag 2200 nye studieplasser innenfor viktige velferdsområder Arbeidslivsområdet

15 Samferdsel i statsbudsjettet Drift/vedlikehold fylkesveier – ingen ekstra satsing – (statlige riksveier: mill/60%) Rentekompensasjonsordning – investeringsramme 2 mrd kr, som i 2010 Rassikring – totalt 1,05 mrd, 536 mill til fylkesveinettet Belønningsordning i byområder – 431 mill, økning på 100 mill (30 pst) fra 2010

16 Skape arbeidsplasser Utdanning Kommunen som tilrettelegger for næringsinnovasjon Innovasjon i kommunale tjenester Kommunene skal selv ta mye av ansvaret for nyskaping, men har behov for gode støtteordninger/risikoavlastning

17 Nytt næringshageprogram lykkes ikke uten fullfinansiering Helårs kostnad 2011 for begge program ca 43 mill kr, i budsjettet avsatt 25 mill Arbeidsgruppen forutsatte – Nytt program forutsetter full offentlig fullfinansiering av driften KS mener det er behov å vurdere om manglende finansiering kan hindre utviklingen av kompetanse- arbeidsplasser i distriktene

18 Gir statsbudsjett økt lokalt handlingsrom? Innlemming av øremerkede tilskudd går i riktig retning Finansiering av barnevernet går i gal retning Økonomisk er det ikke rom for nye satsinger, bedring i standard og dekningsgrad på tjenestene eller styrket vedlikehold, utover hva som kan oppnås gjennom effektivisering av driften Med strammere inntektsvekst og stigende renter framover – håndteringen av gjeldsøkningen vil måtte få økt fokus – veksten i driftsutgiftene må ned og nivået på investeringene må trolig reduseres

19 Mindre statlig styring? KS forventer at stortingsmeldingen varsler tiltak som gir større lokalpolitisk handlingsrom større likeverdighet mellom stat og kommunesektor KS ser positivt på at man vil – drøfte både juridiske, økonomiske og pedagogiske styringsvirkemidler – ta opp utviklingen i rapportering, tilsyn og kontroll KS ønsker innspill fra medlemmene på hvilke statlige styringsgrep som oppleves som mest problematiske