Rogaland Hva gjør vi i Rogaland ?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland.
Advertisements

Stavanger basket ønsker å inviterer alle klubbene i Region Vest (Sør) til årets All-Star kamp. Kampen spilles på ISS (International School in Stavanger)
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
- Hovedrolle eller birolle
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
GOS Godkjenningsordningen for selgere og rådgivere i skadeforsikring (GOS) etablerer felles fagplaner og felles rammeverk for praktisk prøve. For å bli.
Karrieresenteret Ofoten Sentrumsgården 8512 Narvik Tlf:
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Einar I. Pettersen Rica Seilet, Molde  Lagkriterier  Åtte ( seks )elever fra 7. trinn og to ( fire ) elever fra 6. trinn  Gruppestørrelse.
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØRKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING Det kommer et krav som sier at hvis en bedrift/rederi skal ta inn lærlinger,
Velkommen til kurs LOGISTIKKPROGRAM FOR UTDANNINGSVALG 19. SEPTEMBER 2011.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Betraktninger om lærlinger på sykehus!
Dialogen som pedagogisk verktøy
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Praksisnært, fin måte å få inn faget på Kobles til ptf Ligger tett opp til eksamensform Slik vi jobber, ikke i tillegg til.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Overgangsprosjektet NY GIV
Avdeling for sosionomutdanning
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Undervisning og organisering
Lærlingordningen i Stavanger
Hverdagen for Ruth og Sissel.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Time vidaregåande skole
Organisering og arbeidet i kommunene
Momenter til planlegging Nileseren. Gratis klassesett av aviser i inntil ni selvvalgte uker. Lesetrening dagsaktuell undervisning.
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Olsvikåsen videregående skole. - ny skole i Bergen. - søknadsfrist 1
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Tromsfylke.no Go Campus Tverretatlig oppstartssamling 10. april 2014 Randi Ovesen Ass.rektor SMI-skolen, og prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet.
Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet
Utdanningsvalg 10.klasse
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
Hva har vi gjort i Mandal Ordfører og administrasjon + forankring i: BU Ungdomspartiene Skolene rektorkollegiet videregående med i samarbeid Bystyret stort.
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE «spin-offs» Lise Hetty Olsen Opplæringskontoret for mekaniske fag
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Foreldreråd og elevråd i kulturskolen Foreldrekontakter og elevtillitsvalgte er rekruttert: Hva nå! Vi reflekterer over utfordringer og muligheter. organisering.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Prosjektplanen og rolleavklaringer
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
YRKES NM BARNE- OG UNGDOMSARBEDERFAGET Litt historie Fagforbundet "eier” faget og har ansvaret for selve konkurransen. Du trenger ikke være organisert.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
1 Muligheter og utfordringer som møter deg når du utdanner deg til helsefagarbeider.
SKOLEKONKURRANSE ET PEDAGOGISK PERSPEKTIV PÅ SKOLEKONKURRANSE Vibeke Steenstrup.
Rådsmøte PRC Jostein. Tulipanaksjonen 2014 Felles løft mot nye høyder Skal bli et fyrverkeri av en aksjon – I din bydel – I sentrum – På lokale.
TD-seminar Norges Bordtennisforbund  NBTFs nasjonale arrangementer - der TD benyttes  NM  NM for yngre  NM for juniorer  NM for seniorer.
| fb.com/trondelagfylke Skolekonkurranser RM i Sør-Trøndelag samarbeid, være utviklende, jobbe etter godfotteorien..
Skole-NM SKOLE-NM 2017 Skole-NM 2017 arrangeres i uke 17 – april 2017 Steder: Oppland (2 skoler, 12 fag) Sør-Trøndelag (4 skoler, 12 fag)
Forberedende samtaler
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
- en spennende forsknings- og teknologikonkurranse for barn og unge
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Rogaland Hva gjør vi i Rogaland ?

Hva gjør vi i Rogaland Aksjon helsefagarbeider Arbeidsgruppe Ansvarlig: Yvonne Soggemeoen Arbeidsgruppe Tverretatlig sammensatt. Oppfriskningsmøte –”kick- off” Nettverksbygging: Videregående skoler / kommuner og spesialhelsetjenesten Organisering av arbeidet Praktisk gjennomføring av konkurranser?

Arbeidsgruppen Leder Arbeidsgruppe består av følgende: Lærere fra videregående skoler Fagforbundet Kommenehelsetjenesten- ansvarlig for lærlingene. Stavanger universitetssykehus – veiledere .

Organisering Arbeidsgruppen organiserer: Oppfriskningsmøter: Nettverksbygging: skole/ kommune/SUS Møtene legges bevisst på ulike arena. ( Spredningsarbeid) Organisere/ tilrettelegger for Fylkesmesterskap Lokaler Dommere Invitasjon: Deltakere Tilskuere Oppgaver til Fylkesmesterskapet. Skuespillere

Fylkesmesterskap: Lokaler – Utstyr – Funksjonærer Auditoriet – gymsal – ”bomberom” Oppholdsrom for deltakerne Rom , hvor en vurderer – evaluerer arbeidet. Utstyr: Seng dagligstue vask/bad. ”Baljer” mugge med vann, hånddesinf. benk/bord til vask. Bord til mat. Bord til sykepleieutstyr. Mikrofoner til deltakerne Bord hvor deltakerne planlegger arbeidet – penn og papir

Dommerne må/bør Lage oppgaver Dommerne MÅ lage oppgaver. Samarbeid dagtid – videre dialog PC Velge: Diagnoser/ sykdomstilstander. Oppgavene – kort tekst klare prosedyrer Sykehjem – hjemmebasserte tjenester Aldersgruppe Informasjon til skuespillere Teksten må være enkel og klar for rolleinnhaver. Vurderingskreterier

Oppgaven. - matsituasjon- Tenk en realistisk situasjon Hvor skal den foregå Lage case: Sykdom Behov Ressurs Sosialt Prosedyrer - matsituasjon- BT/puls- fotstell, tannpuss, urinstix, gåtrening Utstyrsliste Hvor lang tid: Forberedelse - praktisk gjennomføring – evaluering Detaljert liste over hva vi ønsker å teste. ( Legg gjerne til ”uventede” ting: valg av sko – tepper – smerter….

Dommere Hvem ? Samarbeider om oppgaven / vurderingskriteriene. Lærere videregående skole Hjelpepleiere fra kommunehelsetjenesten/ Stavanger universitetssykehus Samarbeider om oppgaven / vurderingskriteriene. Dommerne vurdere ut fra gitte kriterier – noterer poeng fra: 1 – 6…… Kandidatene får tid til selvevaluering, dommerne kan stille faglige spørsmål. Poeng legges sammen – den med høyest poeng= vinner

Skuespillere Faglærere Pensjonerte Hjelpepleiere/ andre Fagforbunds ansatte Pensjonerte skuespillere Pensjonerte sykepleiere Viktig at de får oppgaven i god tid før mesterskapet. Utfordrende å repetere situasjonen( reagere likt) Viktig at elevene får same situasjon( rettferdig) Formøte med skuespillere - hindre overspill

Hvordan skape engasjement hos elever Skolens ledelse/ Avdelingleser Helse og sosialfag Faglærere : Kurs - Oppfriskningsmøter YOU- arbeid i grunnskolen. ”Fagdag” i grunnskolen, vise filmstutt fra konkurranse. Utdanningsvalg – elever i Helse og sosialfag, tilskuere til fylkesmesterskapet. Vg1 elever – tilskuere Bruke YOU.

Skape blest allerede i grunnskolen. Grunnskolen : 9 -10 klassinger ”Fagdag” – YOU informasjon, bruke elever i informasjons arbeidet. Pedagogisk metode i undervisning Aksjon helsefagarbeider Tilskuere – Fylkesmesterskap og NM Flott anledning til å vise faget.

Tilskuere Tilskuere: Starte rekkrutering/samarbeid med grunnskolen: 9 – 10 klassinger Tilskuere ved Fylkesmesterskap og NM Bruke YOU – rådgivere/ elever fra Helse og sosialfag som informatør ved ”fagdager”i grunnskolen

Hvordan skape engasjement hos elever/ lærlinger Deltakere , hvordan rekruttere Vg2 elever: Ved skolestart – Informere om forestående konkurranse Elever Vg1 – Informasjon ”Aksjon helsefagarbeider” Tilskuere ved lokale- fylkeskommunale konkurranser. Også NM. Starte tidlig bruk av denne pedagogiske metode i undervisning, Vg2 ”Facebook” filmer fra NM og Worldskills - Erfaring – kompetanse CV hvor deltakelse i Fylkesmesterskap- NM – ”Worldskills” står