Rogaland Hva gjør vi i Rogaland ?
Hva gjør vi i Rogaland Aksjon helsefagarbeider Arbeidsgruppe Ansvarlig: Yvonne Soggemeoen Arbeidsgruppe Tverretatlig sammensatt. Oppfriskningsmøte –”kick- off” Nettverksbygging: Videregående skoler / kommuner og spesialhelsetjenesten Organisering av arbeidet Praktisk gjennomføring av konkurranser?
Arbeidsgruppen Leder Arbeidsgruppe består av følgende: Lærere fra videregående skoler Fagforbundet Kommenehelsetjenesten- ansvarlig for lærlingene. Stavanger universitetssykehus – veiledere .
Organisering Arbeidsgruppen organiserer: Oppfriskningsmøter: Nettverksbygging: skole/ kommune/SUS Møtene legges bevisst på ulike arena. ( Spredningsarbeid) Organisere/ tilrettelegger for Fylkesmesterskap Lokaler Dommere Invitasjon: Deltakere Tilskuere Oppgaver til Fylkesmesterskapet. Skuespillere
Fylkesmesterskap: Lokaler – Utstyr – Funksjonærer Auditoriet – gymsal – ”bomberom” Oppholdsrom for deltakerne Rom , hvor en vurderer – evaluerer arbeidet. Utstyr: Seng dagligstue vask/bad. ”Baljer” mugge med vann, hånddesinf. benk/bord til vask. Bord til mat. Bord til sykepleieutstyr. Mikrofoner til deltakerne Bord hvor deltakerne planlegger arbeidet – penn og papir
Dommerne må/bør Lage oppgaver Dommerne MÅ lage oppgaver. Samarbeid dagtid – videre dialog PC Velge: Diagnoser/ sykdomstilstander. Oppgavene – kort tekst klare prosedyrer Sykehjem – hjemmebasserte tjenester Aldersgruppe Informasjon til skuespillere Teksten må være enkel og klar for rolleinnhaver. Vurderingskreterier
Oppgaven. - matsituasjon- Tenk en realistisk situasjon Hvor skal den foregå Lage case: Sykdom Behov Ressurs Sosialt Prosedyrer - matsituasjon- BT/puls- fotstell, tannpuss, urinstix, gåtrening Utstyrsliste Hvor lang tid: Forberedelse - praktisk gjennomføring – evaluering Detaljert liste over hva vi ønsker å teste. ( Legg gjerne til ”uventede” ting: valg av sko – tepper – smerter….
Dommere Hvem ? Samarbeider om oppgaven / vurderingskriteriene. Lærere videregående skole Hjelpepleiere fra kommunehelsetjenesten/ Stavanger universitetssykehus Samarbeider om oppgaven / vurderingskriteriene. Dommerne vurdere ut fra gitte kriterier – noterer poeng fra: 1 – 6…… Kandidatene får tid til selvevaluering, dommerne kan stille faglige spørsmål. Poeng legges sammen – den med høyest poeng= vinner
Skuespillere Faglærere Pensjonerte Hjelpepleiere/ andre Fagforbunds ansatte Pensjonerte skuespillere Pensjonerte sykepleiere Viktig at de får oppgaven i god tid før mesterskapet. Utfordrende å repetere situasjonen( reagere likt) Viktig at elevene får same situasjon( rettferdig) Formøte med skuespillere - hindre overspill
Hvordan skape engasjement hos elever Skolens ledelse/ Avdelingleser Helse og sosialfag Faglærere : Kurs - Oppfriskningsmøter YOU- arbeid i grunnskolen. ”Fagdag” i grunnskolen, vise filmstutt fra konkurranse. Utdanningsvalg – elever i Helse og sosialfag, tilskuere til fylkesmesterskapet. Vg1 elever – tilskuere Bruke YOU.
Skape blest allerede i grunnskolen. Grunnskolen : 9 -10 klassinger ”Fagdag” – YOU informasjon, bruke elever i informasjons arbeidet. Pedagogisk metode i undervisning Aksjon helsefagarbeider Tilskuere – Fylkesmesterskap og NM Flott anledning til å vise faget.
Tilskuere Tilskuere: Starte rekkrutering/samarbeid med grunnskolen: 9 – 10 klassinger Tilskuere ved Fylkesmesterskap og NM Bruke YOU – rådgivere/ elever fra Helse og sosialfag som informatør ved ”fagdager”i grunnskolen
Hvordan skape engasjement hos elever/ lærlinger Deltakere , hvordan rekruttere Vg2 elever: Ved skolestart – Informere om forestående konkurranse Elever Vg1 – Informasjon ”Aksjon helsefagarbeider” Tilskuere ved lokale- fylkeskommunale konkurranser. Også NM. Starte tidlig bruk av denne pedagogiske metode i undervisning, Vg2 ”Facebook” filmer fra NM og Worldskills - Erfaring – kompetanse CV hvor deltakelse i Fylkesmesterskap- NM – ”Worldskills” står