Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Melding til Stortinget…
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Tidlig innsats for livslang læring
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
11.februar 2009, Høgskulen i Sogn og Fjordane Christine Moe Hovind Profesjonsperspektivet i meldinga - lærerrolla.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Ulikheter og variasjoner
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Etikk i pedagogisk arbeid
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Mer praksis – bedre lærere?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Fra kunnskap til handling
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007

2 Kunnskapsdepartementet Den norske skolen er for dårlig Norske elever trives i skolen. Norske elever lærer viktige verdier i skolen MEN: Norske elever har middelmådige prestasjoner i internasjonale sammenhenger. –Realfag –Lesing og skriving Det har ikke vært noen markert framgang over tid. Stort frafall fra vgs Mange voksne har ikke basisferdigheter Sosial ulikhet reproduseres.

3 Kunnskapsdepartementet

4 Meldingen dokumenterer Klare sammenhenger mellom skoleprestasjoner og sosial og familiær bakgrunn. Innsats for de svakeste elevene kommer for seint. Det er en ’vente og se’ holdning. Det er behov for tidlig innsats.

5 Kunnskapsdepartementet NOKUTs evaluering av allmennlærerutdaningen Kritikk for kvalitet og relevans Organisasjons- og ledelsesproblemer For liten kunnskap blant lærerne om situasjonen i skolen For dårlig sammenheng mellom teori og praksis og mellom pedagogikk, fag og praksis. For svake og lite motiverte studenter. For svake krav til studentene. Liten arbeidsinnsats blant studentene.

6 Kunnskapsdepartementet Utdanning for forandring Store og raske samfunnsendringer Radikal utvikling i synet på kunnskap Nye samfunnsroller for barnehage og skole Endret lærerrolle Nye utfordringer for lærerutdanningen – økt kompleksitet og spenning mellom generelle og profesjonsspesifikke krav: –Kunnskapsfundament, grunnlag for egenutvikling og utvikling av morgendagens skole –Praktisk lærertrening for dagens skole

7 Kunnskapsdepartementet En helhetlig, kunnskapsbasert og praksisnær utdanning med dyktige og motiverte studenter Lærerutdanningsansvaret: ledelse og organisering Innhold: profesjonsaspekt, fagkunnskaper, teori og praksis, FoU Status – rekruttering og krav til studentene Hva gjør Kunnskapsdepartementet?

8 Kunnskapsdepartementet Ledelse og organisering Felles forståelse av visjon, mål og strategier Faglig og pedagogisk fellesskap Eksterne samarbeidsrelasjoner

9 Kunnskapsdepartementet Faglige utfordringer - profesjonsaspektet Fagdidaktikk som bindemiddel mellom teori og praksis Kvalitet i praksisopplæring – samarbeid mellom faglærere, pedagogikklærere og praksislærere Pedagogikkfagets innhold og funksjon

10 Kunnskapsdepartementet Faglige utfordringer - fagkunnskaper Lærerens fagkompetanse den faktor som har størst betydning for elevens prestasjoner Faglig profilerte lærerutdanningsprogram Nye 5- årige program for vgs-lærere –Spesialisering av lærerkompetansen mot fag og trinn i grunnskolen Innhold og struktur i lærerutdanningen Forskrift om lærerkompetanse

11 Kunnskapsdepartementet Faglige utfordringer - forskningstilknytning Styrke praksisfeltets kunnskapsgrunnlag - kopling til skolens og barnehagens erfarings- områder Styrke lærerutdanningens kunnskaps- grunnlag Styrke studentenes evne til kritisk og reflektert holdning

12 Kunnskapsdepartementet Lærerutdanningens status - rekruttering Redusert søkning til lærerutdanning over lang tid – særlig til allmennlærerutdanningen –Opptakskravene blir videreført Økt kapasitet og søkning til universitetenes lærerutdanninger – nye 5-årige program En viss oppgang i søkningen sist høst til de fleste lærerutdanningene – varig trend?

13 Kunnskapsdepartementet Lærerutdanningens status - standardkrav Høye standardkrav for å sikre faglig kvalitet Høye standardkrav motiverer for læring, kan bidra til å øke rekruttering og redusere frafall underveis Studentene i allmennlærerutdanningen klager over for lave krav Institusjonene har muligheter til å sette klare arbeidskrav, krav til deltakelse og frammøte til seminarer, kurs og lignende Studentene har et selvstendig ansvar for egen innsats

14 Kunnskapsdepartementet Hva gjør Kunnskapsdepartementet? Myndighetenes ansvar: Vurdere tiltak for å styrke lærerkvalifiseringen –Gjennomgang av allmennlærerutdanningen med tanke på krav om spesialisering –Gjennomgang av kompetanseforskrift –Vurdere forslag om 5-årig lærerutdanning for grunnskolen Videreføre igangsatte tiltak –Praksisrettet FoU, Program for skole- utvikling, Veiledning av nyutdannede lærere Initiere og støtte utviklingsprosjekt