EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 1 Hva gjør fylkeskommunen som folkehelseaktør ? Thore Westermoen Fylkesordfører Vest-Agder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
Den ideelle kommunesammenslåing
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Universell utforming og folkehelse. Helse i plan som verktøy •Femårig utprøvingsprosjekt i samarbeid mellom MD og Sosial og helsedirektoratet –oppfølging.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Partnerskap om folkehelse i Møre og Romsdal
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Hva skjer akkurat nå? Ny organisering i Sosial-, helse- og barnevernsavdelingen hos Fylkesmannen Embetsoppdraget/samhandling. Familieveiviserprosjektet.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
FOLKEHELSE OG PLAN FOLKEHELSEPARTNERSKAPET TRYSIL 12. OG 13. FEBRUAR 2009.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Tanker rundt samarbeidet i Trøndelag Nye muligheter i ny plan- og bygningslov v/Alf Daniel Moen.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Folkehelse på dagsorden Hordaland fylkeskommune si rolle i partnarskap for folkehelse.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Hva ønsker Regjeringen med barnevernet – hvem gjør hva for å ivareta de unge? Innlegg på dialogkonferanse med ordførere og rådmenn i Sør-Trøndelag, Selbu.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Regionale forskningsfond
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
Forvaltningsreformen Hva mener KS?. DISPOSISJON Meningsdokumenter fra KS Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Inndelingsspørsmålet.
Regional planstrategi
Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta
Aust Agder fylkeskommune, Østfold 2011 Internasjonalt samarbeid Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 1. april 2011.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Mobiliseringskonferanse Interreg
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Evaluering av ”Fritt Fram”
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 1 Hva gjør fylkeskommunen som folkehelseaktør ? Thore Westermoen Fylkesordfører Vest-Agder

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 2 Motivasjonen Folkehelse er et viktig politikkområde som trenger mer kraft Folkehelse er viktig i det regionale utviklingsarbeidet Vest-Agder fylkeskommune har fra 1995 arbeidet systematisk med folkehelse.

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 3 Motivasjonen ”Et sunnere Norge” inviterer fylkeskommunene til å være sentral pådriver i regionalt og lokalt folkehelsearbeid. –Vest-Agder fylkeskommune har fra 1995 arbeidet med folkehelse. –Nytt vedtak i febr. 04: Det legges opp til et samarbeid mellom AA fylkeskommune.. (m.fl) med sikte på en felles søknad om tilskuddsmidler … Det fremmes en felles sak i fylkestingene i april 04

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 4 Motivasjonen Fylkestinget i Aust-Agder (febr 04): Fylkestinget ønsker en satsing på folkehelsearbeid i samarbeid med Vest-Agder, fylkesmannen, kommunene og frivillige organisasjoner … Samtidig vurderes mulighetene for å utarbeide et overordnet folkehelseprogram for Agder Det legges frem sak i fylkestinget i april 04

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 5 Den regionale utviklingsaktøren ta initiativ til partnerskap –kommunene, frivillige organisasjoner, regionale statlige organer, høgskoler, næringsliv lede og utvikle samarbeidet –klare avtaler, gjensidige forpliktelser og realistiske forventninger

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 6 Den regionale utviklingsaktøren sørge for folkehelse i kommune- og fylkesplan –forankring politisk –holde seg orientert om viktige utviklingstrekk av betydning for det regionale folkehelsearbeidet være prosessansvarlig for regionale folkehelseprogrammer –operativt verktøy i folkehelsearbeidet –metodestøtte til kunnskapsbaserte folkehelsetiltak

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 7 Vest-Agder Råd for folkehelse fylkesordfører - leder ett medlem fra fylkesutvalget fylkesrådmannen to ordførere og to rådmenn oppnevnt av KS Agder to representanter fra fylkesmannen i Vest-Agder to representanter fra frivillige organisasjoner høgskolen i Agder Sørlandet Sykehus HF en kommunelege en helsesøster

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 8 Rådets oppgaver holde seg orientert om viktige utviklingstrekk av betydning for folkehelsen utarbeide rapporter om folkehelsearbeidet peke på problemstillinger knyttet til folkehelsespørsmål som bør utredes medvirke til etablering av faglige nettverk i folkehelsearbeidet utvikle modeller for godt folkehelsearbeid

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 9 Programmer, prosjekter og tiltak reduksjon i forskrivning av vanedannende legemidler i Vest- Agder forebygging av psykiske lidelser hos ungdom i videregående skoler bevegelse på GUL resept i Mandal trim for seniorer i Vest-Agder FYSAK Vest-Agder TOBAMI - tobakks- forebygging ved hjerteinfarkt

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 10 Programmer, prosjekter og tiltak Nordisk folkehelsekonferanse 1999 Kristiansand Folkehelsedagene 2000, 2001 og 2002 Folkehelse i Fylkesplanen Tilskudd til frivillige organisasjoner

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 11 Folkehelseprogrammene i fylkesplanen Sosial ulikhet og helse Ungdomshelse Arbeidshelse FYSAK Ungdom og alkohol Røykereduksjon i Vest-Agder Helsekonsekvens- vurderinger

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 12 Fylkeskommunen som folkehelseaktør fargelegger de nasjonale utfordringene med regionale særtrekk identifiserer særskilte regionale utfordringer følger med på internasjonale utviklingstrekk deltar i nettverk med andre regionale utviklingsaktører nasjonalt og internasjonalt

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 13 Fylkeskommunen som folkehelseaktør bidrar til at ”folkehelse” blir ”folkets helse”

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 14 Hva vil fylkeskommunen ikke gjøre som folkehelseaktør overta det lokale ansvaret bygge opp store administrative enheter iverksette statlig politikk uten å kunne påvirke denne med regionale utfordringer og tiltak

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 15 Samarbeidskvalitetene likeverdighet klare avtaler tydelige og gjensidige forventninger og forpliktelser avklaring av roller, forventning,..

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 16 Hva krever dette? gode relasjoner høy motivering økonomiske stimuleringsmidler litt administrativ humankapital

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 17 Hva trenger vi fra Regjeringen? politisk handlingsrom risikokapital langsiktig eierskap

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 18 Regionalt må tilføres helhet, tverrsektorielt folkevalgt styring kompetanse partnerskap langsiktighet? ressurser?

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 19 Helseminister Dagfinn Høybråten Hovedveien for tilskuddsordningen til folkehelse- satsinger går til fylkeskommunen. Skal vi lykkes med å få til et bredt, sektorover- gripende folkehelsearbeid, må det forankres i politisk og administrativ ledelse og i de overordnede plansystemene. Kommuner og fylkeskommuner som har kommet langt er kjennetegnet ved nettopp det. Fylkeskommunen vil ha en sentral posisjon i den videre satsingen på folkehelsearbeid. (Nasjonal folkehelsekonferanse i Fredrikstad nov 2003)

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 20 Hva ser vi frem til en systematisk, vennlig og inviterende folkehelsekjede hvor det regionalpolitiske handlingsrommet er stort et nasjonalt folkehelsenettverk fylkene mellom økt internasjonal kontakt folkehelse som regional utviklingskapital

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 21 Det er den draumen Av Olav H. Hauge Det er den draumen me ber på at noko vedunderleg skal skje, at det må skje - at tidi skal opna seg, at hjarta skal opna seg, at dører skal opna seg, at berget skal opna seg, at kjeldor skal springa - at draumen skal opna seg, at me ein morgonstund skal glida inn på ein våg me ikkje har visst um.

EN DRIVKRAFT FOR UTVIKLING 22 Den regionale utviklingsaktøren en langsiktig, vennlig og kompetent samarbeidspartner for det folkenære folkehelsearbeidet! Takk for oppmerksomheten!