Vitenskapelig revolusjon ESST august 2005. Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
I sosialt arbeid med mennesker i deres bomiljø og lokalsamfunn
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
Historiefaget i skolen
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Grunnleggende prinsipper for ABC-kalkyler
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Læreplanen i eldre historie
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
100 ÅR MED JAKTEN PÅ JESUS OG PÅ VESTENS KRISTNE IDENTITET Halvor Moxnes.
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 14. Det moderne Norge blir til
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Hva er en artikkel?.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Læreplanen Historie Vg2.
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Metode.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Forelesning 8: Descartes
Aggression Replacement Training
Forklaringstyper i historievitenskapen
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Valgfag på Kastellet skole
Forelesning i mikroøkonomi.
Rekruttering! Og hvem vil ta over arven.. Hvorfor bekymre seg om den type ting i 2014?
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Undring Tro Viten.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Forskning som karrierevei May-Len Skilbrei Institutt for kriminologi og rettssosiologi.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Industrial Revolutions Large-Scale Technological Transitions in History.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
1 Presentasjon av breddeåret i geografi. 2 Hva er geografi? Faktakunnskap om areal, fjell og elver?
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
MEVIT03-MVIT Thompson: Media and Modernity
Paneldebatt.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Institusjonelle omgivelser
Miljø for Masteroppgaven?
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Utskrift av presentasjonen:

Vitenskapelig revolusjon ESST august 2005

Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen (maskin som bilde) –Depersonalisering av kunnskap om naturen: Skille mellom alminnelig observasjon og hvordan naturen er i ’virkeligheten’ –Mekanisering av kunnskapsproduksjonen: Metode –Forhåpning om å bruke kunnskapen i samfunnet: upartisk, objektiv (er vs bør)

Historisk metode To tilnærminger til historie: –Ta utgangspunkt i noe som var viktig i en periode i fortiden for å forstå dette i sin samtid –Ta utgangspunkt i noe som er viktig i dag og finne tilbake til hvordan dette ble viktig: Vitenskap: ikke så viktig for folk på 1600/ tallet, men viktig samfunnsaktivitet i dag Søking bakover i tid skaper mulighet for å lage mange veier (og dermed beskrivelser)

Hvorfor lete etter ’begynnelsen’? Fenomener formes lettest i sin tidlige fase Når noe er etablert, har det en tendens til å bli fastere/mindre fleksibelt –Momentum, closure, osv. Vitenskap: –På 1600 og 1700-tallet en konkurranse om hvordan sikker kunnskap kunne etableres –Senere er metoden bredt akseptert og godtatt av samfunnet – tas for gitt

Hva mener vi med VT? Ny metode for å skaffe sikker kunnskap om naturen –Matter of fact –Eksperimentet Laboratoriet & teknisk utstyr sentralt i utvikling av ny kunnskap Shapin: Det fantes ingen vitenskapelig revolusjon!

Spredning av vitenskap For å være viktig for samfunnsutviklingen måtte vitenskapen utbres: –Organisasjoner for vitenskapelig aktivitet –Utbre kunnskap om vitenskap utenfor vitenskapelige organisasjoner

Vitenskapelige organisasjoner Vitenskapeakademier/ vitenskapsselskaper –Sentrale vitenskapsorganisasjoner Boyle: Royal Society Norge: Trondheim 1760 og Oslo Universitetene: –Vitenskap svakt representert i universiteter før ca 1830/1840 (forskning) –Avviste det mekaniske verdensbilde

Vitenskapens vekst 19. og 20. århundre: Vitenskapelig kunnskap inkorporeres i samfunnet på ulike måter –Organisasjoner for å produsere vitenskapelig kunnskap: universiteter, forskningsinstitutter, industrielle laboratorier (forskning = produksjon av vitenskapelig kunnskap) –Organisasjoner for å utbre vitenskapelig kunnskap: utdanningsinstitusjoner, offentlig debatt (politikk og medier)

Hvor viktig er vitenskap? Sterk tro på vitenskap som viktig for økonomi og fremskritt på ulike områder: –Hva slags kunnskap har vi om en slik sammenheng? –Hvordan måler vi omfanget av vitenskapelig aktivitet (publikasjoner, ansatte i vitenskapelige organisasjoner, FoU- begrepet)?

FoU-personale, sektor Personale, Sum