Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Begrepslæring Videreføre Magne Nyborgs begrepsundervisningsmodell Videreføre de tre faser i arbeidet med grunnleggende begreper: Språkuttrykk – sammenligning – oppdage delvise likheter Bruke de tre fasene i GB når vi forklarer nye ord og uttrykk Være oppmerksom på ord som lyder likt, men har ulik betydning (homonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det samme som (synonymer) Bli oppmerksom på ord som betyr det motsatte av (antonymer) Jobbe med forstavelser og endelser og deres betydning for ordets innhold (morfemer)
Leseforståelse og gjenfortelling Veiledet gjenfortelling Gjenfortelling som rekkefortelling Hente ut deler av tekst Gjenfortelling i korte sekvenser som selvkontroll
Piggi snuser på ord
Tankekart i bilder
Tankekart i ord Et tankekart er et kart over ord som henger sammen. Lekser Friminutt Lærere Skole Venner Elever
Høyfrekvente ord De 100 første ordene Lese ordene som ordbilder Vite hva ordene betyr Skrive ordene riktig - Lage setninger med ordene, muntlig og skriftlig
Kartlegging Carlstens observasjonsprøve i lesing og skriving Obligatorisk kartleggingsprøve av leseferdighet (Utdanningsdirektoratet)