Kunnskap om kausalsammenhenger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
De dårige følelsene. Veiene ut..
22 tips for den faglitterære forfatteren
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Kapittel 14 På tur i skogen
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Persepsjon og kognisjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Oss & Dem ???.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
FIL 1002 Erkjennelsesteori vår 2006 Lars Reinholdtsen.
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
7. Motivasjon i organisasjoner
Goffman, Garfinkel og Giddens
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
Kvalitativ metode i markedsforskning
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3,20-28
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Kapittel 2: Episk diktning
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Kvalitative og kvantitative metoder
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Diskrete stokastiske variable
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Hva er kunnskap?.
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Empirisme og koherens og fundamentalisme
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Erkjennelsesteoretisk fundamentalisme. Fundament Overbygning Prosjekt: Bygg opp fra basis.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Toddlergeometri Hva er det ?.
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
Kvalitative og kvantitative metoder
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
7. Motivasjon i organisasjoner
David hume Skotsk filosof som levde fra 1711 til 1776
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskap om kausalsammenhenger FIL1002, 01.03.06 Øistein Schmidt Galaaen oisteing@ifikk.uio.no

Betydningen av kausalkunnskap Kausalkunnskap er viktig av de samme grunner som induktiv kunnskap er viktig Kan gi oss kunnskap som går utover umiddelbar sansekunnskap La oss forutsi hva som vil skje La oss manipulere hva som vil skje Men også fordi kausalitet er et filosofisk fundamentalt og interessant begrep Kausale teorier om handling og ansvar Kausale teorier om referanse Kausale teorier om persepsjon

Men hva slags kunnskap er kausalkunnskap? Kurset har så langt behandlet A priori kunnskap Sansekunnskap Induktiv kunnskap Hvor hører kausalkunnskap hjemme?

Hume og hans kritikere Hume: Strawson mfl: Ikke a priori kunnskap (fordi kausalpåstander ikke er analytiske el. logiske sannheter) Ikke direkte sansekunnskap (fordi det ikke er noe sanseinntrykk av kausalitet i individuelle tilfeller) Men: Induktiv kunnskap basert på flere sanseinntrykk/flere observasjoner over tid Strawson mfl: Kausalitet er noen ganger observerbart i enkelttilfeller, så kausalkunnskap er ikke alltid induktiv kunnskap

Kontekst: Humes empirisme og reduksjonisme Erkjennelsesteoretisk empirisme/fundamentalisme Sansekunnskap er fundamentalt Reduksjonisme Alle legitime idéer må føres tilbake til sansekunnskap

Kort om Hume og kognitiv arkitektur (Treatise 1-7) Sammensatte Ideas Enkle Perceptions (Kognitivt innhold / materiale for tenkning) Gradsforskjell: Impressions mer livaktige Enkle ideas er kopier av impressions Impressions (Sanseinntrykk)

Kognisjon er assosiasjon Opprinnelsen til ideer (ideas) er altså sanseinntrykk Vi tenker (går fra en idé til en annen) gjennom assosiasjon Eks. kausalitet: Vi assosierer årsak (billiardkule As bevegelse) med virkning (billiardkule Bs bevegelse)

Fundamentalisme Kopiprinsippet: Enkle ideer (ideas) er mindre livaktige kopier av sanseinntrykk (impressions) Vi kan ikke ha noe kognitivt innhold som går utover sanseinntrykk el. kombinasjoner av sanseinntrykk

Reduksjonisme Konsekvens: Alle legitime (ikke-tomme) ideer må kunne føres tilbake til sanseinntrykk. Filosofisk oppgave: Analysere ideer som kausalitet og gi dem legitime definisjoner (”just definitions”) i form av sanseinntrykk

Reduktiv metode for termer som ’kausalitet’ Finn ideen som termen er knyttet til Ingen idé -> Termen mangler kognitivt innhold  Hvis ideen er kompleks, del den opp i enkle ideer Finn sanseinntrykkene til de enkle ideene Ingen sanseinntrykk -> Ideen mangler kognitivt innhold  Det finnes sanseinntrykk -> Vi har funnet ideens ”just definition”/kognitive innhold 

Analysen av kausalitet Forrige gang: Kausalkunnskap er ikke a priori kunnskap, så den må direkte eller indirekte (v. induksjon) føres tilbake til sanseinntrykk Analysens mål: Hvilke sanseinntrykk?

1) Sanseinntrykket må svare til en relasjon mellom objekter Billiardkule A støter borti kule B, og forårsaker at kule B beveger seg A og B har mange observerbare egenskaper (farge, masse osv) Men å være en årsak/effekt er ikke slike egenskaper Så ideen om kausalitet må stamme fra en relasjon mellom objektene. (Treatise 75)

2) Nærhet og temporal prioriet Hume finner først to trekk ved årsaksrelasjonen Romlig nærhet: Årsaksobjektet er nær effektobjektet i rommet (Treatise 75) Temporal prioritet: Årsaksobjektet kommer før effektobjektet i tid (Treatise 76) Men dette er ikke tilstrekkelig for kausalitet: Kan ha nærhet og prioritet uten kausalitet (Treatise 77)

3) En nødvendig forbindelse I den komplekse ideen om kausalitet finnes også en mer problematisk idé om en nødvendig forbindelse: Like årsaker etterfølges alltid av like effekter (Treatise 77-78) Må ha en konseptuelt reduktiv redegjørelse for denne forbindelsen Det er ikke noe godt svar å si at årsaker ’produserer’, eller ’frembringer’ virkninger for disse termene er synonyme m. ’forårsaker’ (Treatise 77) Så hvilket sanseinntrykk svarer ideen om en nødvendig forbindelse til???

4) Problem Det må finnes et sanseinntrykk som svarer til en nødvendig forbindelse hvis årsaksideen ikke skal være tom (Kopiprinsippet) Men vi finner ikke noe ytre sanseinntrykk som korresponderer til denne ideen Vi sanser ikke at årsaker nødvendiggjør effekter

5) Løsning: Constant Conjunction Jeg har en serie av sanseinntrykk der årsak etterfølges av virkning (Treatise 87) Ser at alle tilfeller av bevegelse i ball A har blitt etterfulgt av bevegelse i ball B Kausalitet mellom objekter A og B kan dermed defineres som Nærhet: A er nær B i rommet Prioriet: A er før B i tid Regularitet: Alle objekter som ligner A etterfølges av objekter som ligner B (Treatise 170)

Men hvor er så inntrykket av den nødvendige forbindelsen? Svar: Inntrykket er et indre inntrykk (refleksjonsinntrykk): Min følelse av forventning som oppstår som følge av gjentatte observasjoner Humes andre ”psykologiske” definisjon av kausalitet Nærhet: A er nær B i rommet Prioriet: A er før B i tid Assosiasjon: Ideen om A fører til en forventning om B (Treatise 170)

Observerte regulariteter skaper assosiasjoner <A, B> <A, B> <A,B> <A, B> <A, B> <A, B> <A, B> ..... <A, B> observasjoner Skaper A  B (Psykologisk assosiasjon mellom A og B, s.a. sansning av A gir en forventning av B)

Radikal ”psykologisering” av nødvendighet Det finnes ingen nødvendig forbindelse mellom objektene ute i verden Nødvendigheten er et rent psykologisk fenomen: Vi kan ikke annet enn å forvente at like årsaker etterfølges av like effekter

Alternativ lesning: ”Den nye Hume” NB: Det finnes alternative lesninger av Hume Galen (ikke P.F.) Strawson mfl: Hume benektet ikke at det finnes en nødvendig forbindelse mellom objektene Han hevdet bare at denne er epistemisk utilgjengelig for oss

Kausal tenkning er basert på statistikk Hume: Vi bør slutte at A forårsaker B, hvis alle observerte Aer etterfølges av Ber P(B/A) = 1 Senere filosofer og statistikere har utviklet mer sofistikerte tester, og myket opp kravet om at A alltid må etterfølges av B: Veldig grovt sagt bør vi slutte at A forårsaker B hvis A øker sannsynligheten for B P(B/A)>P(B/ikke-A) Men felles for Humeanere er at kausalkunnskap er basert på induksjon og statistikk

Innvending: Mekanismer Er mekanismer de nødvendige forbindelsene Hume ikke fant? Vi slutter ikke til kausalitet m. mindre vi tror det finnes en mekanisme som forbinder årsak og virkning P(sol/hanegal)>P(sol/ikke-hanegal) Men vi slutter ikke at hanegal forårsaker soloppgang (Cheng mfl) Kunnskap om mekanismer er viktig for kausale slutninger Regulariteter mellom A og B gir oss ikke forklaringer, vi vil vite hvordan (ved hvilken mekanisme) A forårsaket B (Strawson mfl)

Innvending: Observerbarhet Strawson, Anscombe, Ducasse m.fl Kausalitet / nødvendig forbindelse kan observeres i enkelttilfeller Fysiske krefter er fundamentale for vår kausalforståelse Vi sanser kausalitet når vi sanser at krefter virker på oss/når vi utøver krefter Humes avvisning av dette beror på en primitiv sansedata-teori (Strawson 118) Argumentet fra kausale verb: Verb som ’knekke’ og ’flytte’ uttrykker kausalitet, og knekking og flytting er observerbare