Etikk og verdier – bare ord

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møteplass for etisk refleksjon
Advertisements

Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Det gode Det rette Det rettferdige
Frivillighet og kultur – dialog og demokrati
Etiske modeller - hva er det?
Penger & etikk to sider av samme sak? Henrik Syse, forsker og filosof
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Etikk.
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Etikk og brukermedvirkning
Utdanningsforbundet Halden
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Diakoni og trosopplæring
Klimaetiske utfordringer – et etisk og moralsk blikk på klima og CO2
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
Etikk og moral i lederskap
Kreftavdelingen skal ved hjelp av egne ressurser være en OASE for kreftpasienter, pårørende og helsepersonell. Avdelingen skal være en BASE for kreftomsorgen.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Et globalt og mobilt samfunn Filosofiske og etiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Solakonferansen, 16. september 2014.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Etikk i Haugesund Kommune
informasjon fra Haugesund kommune
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Den entusiastiske lærer
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
Innføring i yrkesetikk for lærere
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Verdier – noen tanker og observasjoner
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
Samarbeid eller isolasjon? Idealisme eller egeninteresse?
Overskrift framside.
Bedre dager på jobben Noen filosofiske utfordringer
Må staten effektivisere?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Overskrift framside.
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Utskrift av presentasjonen:

Etikk og verdier – bare ord Etikk og verdier – bare ord? Refleksjoner om verdier og etikk på en stolt og kompetent skole Henrik Syse, filosof og forsker E-post: henrik@prio.no Hamar Katedralskole 14. november 2014

Det store og det lille Viktig med idealer, visjoner og en retning for det vi gjør. Men like viktig med et blikk for det konkrete, det nære og det hverdagslige. Hvordan kan vi kombinere de to – i både tale og handling?

Mål, midler og grunnmur Mål: Dit vi skal nå. Midler: Det vi skal bruke for å nå dit. Plattform / grunnmur: Det vi bygger på, som basis – eller ramme – for både mål og midler. Etikken og verdiene må selvsagt være til stede hele veien, men ikke minst i «grunnmuren».

Etikk i møte med våre ungdommer Selvsagt driver vi med noe ”etisk”! Men samtidig: En mengde etiske utfordringer. Mange måter å trå feil på: Å glemme at man har makt og autoritet. Å glemme «asymmetrien» mellom den profesjonelle og brukerne. Å glemme fellesskapet man er en del av. Å glemme «utenfraperspektivet». Å glemme å gi ro og plass til «de langsomme spørsmålene».

Krevende balanseganger Mellom læring og «lek». Mellom disiplin og livsutfoldelse. Mellom teori og praksis. Mellom kunnskap og klokskap. Mellom å være «produsent» og å være medmenneske. Mellom å være moderne og å være tradisjonsbevarer. Platon: Metaxy («midt i mellom»)

Vi trer inn… … i andre menneskers rom. Hva slags rom kan det være? Alle er fylt av muligheter. Noen er fylt av smerte. Noen er fylt av rot. Noen er resignerte og mangler tro. Og noen synes tomme … Vi kan være med på å skape noe godt og konstruktivt i disse rommene – med respekt, kompetanse og reell omsorg.

Verdier Verdier = Det vi styrer etter – som bestemmer hva vi gjør. Noen forslag: Nærhet. Måtehold. Engasjement. Teknisk kunnen – kvalitet - kompetanse. Respekt. Klokskap. Rettferdighet. Tro, håp og kjærlighet.