Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Forskning og utvikling
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Nettbasert læring i praksis
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Vurdering for læring på Linderud skole
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Arbeidstid og arbeidsavtale
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
Forventninger til oss som skole:
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T U T D A N N I N G Rikets tilstand, ITU-konferansen1 Prosjektleder Vibeke.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
LMS - digital - et bredbånd rett til skogs. Premisser: Bygge videre på ideen om uteskole Basert på den aktive, utforskende elev Rettes mer direkte mot.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Vurdering for læring.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
Foreldrekontaktenes rolle
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Skole-/hjemsamarbeid - HiO Arild Storm 1 Skole-/hjemsamarbeid Høgskolen i Oslo Arild Storm.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Sjøstrand skole 26. mai Informasjon denne kvelden Hvem er vi – presentasjon av deler av koordineringsteamet og ledelsen Hvem er vi – presentasjon.
Utviklet av pedagoger i
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
VELKOMMEN TIL TEAM 8B 2015/2016. Kveldens foreldremøte Rektor Hjørdis Bjølseth Avdelingsleder for elevtjenester Kjersti Støre Presentasjon av teamet Litt.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Rykkinn skole September 2017
Innføring av Chromebook på Solås skole
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Lekser.
Abildsø skole Abildsø skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Velkommen til foreldremøte, 28. februar
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen

Fakta fra ITU-monitor l Det er en liten tilbakegang i elevers bruk av datamaskin på skolen (fra ) i barne- og ungdomstrinn l Lærere bruker datamaskinen mye mer til forberedelse, etterarbeid og administrative oppgaver enn til undervisning ( 7.trinn >4 timer i uken: 43% til adm og 20% til uv, 9. trinn >4 timer i uken: 51% til adm og 9% til uv)

Fakta fra ITU-monitor, forts l Læreres tidsbruk ved datamaskin hjemme er høy (7.trinn > 4 timer i uken: 64%). l Lærerne bruker datamaskinen hjemme til å kommuniserer med? ( fra 7. /9. trinn) –Egne elever (10/12 %) –Lærere ved egen skole (28/43 %) –Lærere vend andre skoler (14/25 %) –Lærere i andre land (3/4 %)

Når jobber man med presentasjoner i skolesammenheng? I forhold til eleven: l Gjennomgang av nytt stoff l Utdelte oppgaver l Ukeplaner/periodeplaner l Elevenes presentasjoner l Elevenes innleveringer l Dele med kollegaer

Når jobber man med presentasjoner i skolesammenheng? I forhold til skole/hjem samarbeidet: l Skriv til foreldrene l Ukeplaner/ periodeplaner l Presentasjoner på foreldremøte l Skolens nettside – klassens nettside

Når jobber man med presentasjoner i skolesammenheng? I forhold til samfunnet: l Skolens nettside l Kvalitetsportal - lokal og nasjonal l Lokale ressurser l Livslang læring

Hvilken form kan en presentasjon ha? Kommunikasjonsformer: l 1:1 - veiledning, synkron - asynkron l 1:M –håndskrevet eller maskin –ukeplaner på ark eller nett –invitasjon til foreldremøte, i ranselpost eller som e-post –presentasjon på foreldremøte l N:M –en klasseside på internett –skolens side på internett –et LMS for Skole/hjem samarbeid l 1:studiemateriell (1:online)

Hva er IKT god til? l Må presentasjoner lages med IKT for å være profesjonelle presentasjoner? –Når egner det seg? –Hvorfor bruke det? –Forventet av foreldre og barn? l For mye av det gode? –chunk –for mange effekter l Orden, gjenbruk og effektivitet –Lei kopimaskinen, saks og lim? –Skriver du ikke pent? –Hvor er opplegget fra siste time/forelesning? –Dele med andre

Digitale presentasjoner og lærer/elevrollen l Eleven som subjekt, eleven som objekt? –Personvern –Eleven som aktør –Medbestemmelse l Hvem kan hva? –Eleven, foresatte, læreren