Veilederskjema Quality Hotel og Resort, Sarpsborg 21. – 22. mars 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan undersøke? Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
DAMEKAMPER SPILLES F.O.M. DENNE SESONGEN OGSÅ SOM 9`ER SPILLES PÅ 11`ER BANE VANTENE LEGGES INN 5 METER PÅ HVER LANGSIDE 2 X 35 MINUTTER 3 – 6 MINUTTER.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Totalentreprenørens avtale
Styret har bestått av: Leder: Geir Maldal Nestleder: Gry Wiik Sekretær: Simon Pedersen Kasserer: Espen Andersen Medlem: Alexander Skoland Medlem: Inger.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Veileder kurs Oppgaver og samarbeid med dommer eller dommer team !
Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Felles plattform dommer og veileder
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Begby skole har forsøkt å se på elevvurdering fra 1. – 10.trinn
Velkommen til dommerkurs
Mål med talentutvikling (dommer) i Oslo Fotballkrets 2009
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Kapittel IV-situasjonene Kapittel IV-virkningene
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Vurderingskriterier og oppgaver
Eksamenstips.
Matematikkvansker AU, 10. oktober.
”Hvordan utvikle dommere og assistentdommere via veiledning”
Hva forventer vi av veilederen på ulike nivå?. Tradisjonelle oppgaver OFK er oppdragsgiver Fokus på rapport Grunnlag for rangering Utvelgelse – bakgrunn.
Fadderoppgaven - hva vektlegges?
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
OBSERVATØRKURS 18. NOVEMBER Innledning Formål med kurset Krav til observatørene Tallkarakterene Mer om karakterene Rapportskjemaet.
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Individuell vurdering
Riktig kvalitet i leveransene kommer ikke av seg selv Ellen D. Varsi – Lyntale til Smidig 2010.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Lavlønnsmodeller Tariffkonferanse FLT 11. – 12. februar 2010.
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Lederstil og Motivasjon.
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
«Lese og løse oppgaver»
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Idrett og ledelse Ønsker du å bli en bedre leder, trener eller dommer? Ønsker du å utvikle klubben din? Ønsker du en formell, nyttig.
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
VALGETS KVAL…. SKAL JEG SATSE SOM DOMMER, ELLER ASSISTENDOMMER? - OPPLEVELSER/ERFARINGER FRA SUKSESSKRITERIER - PROSESSEN RUNDT SKIFTET AV FOKUS.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Dommerkontaktmøte 22 mai Status påmelding Per 18 mai er det påmeldt 455 dommere. fortsatt mangler det påmelding fra flere klubber, anslagsvis 50.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Presentasjon av forretningsplan
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Formidle dårlige nyheter
Det nasjonale karaktersystemet
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Utskrift av presentasjonen:

Veilederskjema Quality Hotel og Resort, Sarpsborg 21. – 22. mars 2009

9,0 – 10,0 En nærmest feilfri kamp fra dommeren, en karakter som skal vise at alle utfordrende situasjoner er løst uten feil. Det må også ha vært svært mange vanskelige vurderinger som har satt noen i teamet på store prøver. Dette vil være en prestasjon som henger høyt og skal benyttes ved den (de) kampene hvor de aktive har utvist kampkontroll og kampledelse av førsteklasse.

8,5 – 8,9 I dette sjiktet vil de som har løst en vanskelig kamp på en meget god måte legges – over det som er normalt for divisjonen. For å gi karakterer på denne skalaen må det har vært flere utfordrende episoder som dommerne har løst på en meget god måte, veileder må peke på de viktige elementer som gjør at den aktive fortjener karakter i denne gruppen.

8,0 – 8,4 Dommere som gjennomfører en kamp på godt og forventet nivå, løser de situasjoner som oppstår på den måten som forventes. I denne kategorien kan dommeren ha løst oppgaven med mindre feilvurderinger, uten at dette har hatt avgjørende innflytelse på viktige situasjoner eller kamputfallet.

7,5 – 7,9 De aktive har vist tilfredsstillende kampledelse, men det er klare punkter for utvikling. Kampen er ledet på en grei måte og kampen er under kontroll.

7,0 – 7,4 En skuffende prestasjon hvor nivået er under det som forventes. Ved avgjørelser hvor kamputvikling eller innvirkning på resultatet skyldes feilvurderinger, kan ikke karakteren overstige 7,4. Ved regelbrudd kan ikke karakteren overstige 7,4 uansett om andre situasjoner er løst på en god måte.

6,0 – 6,9 En dårlig prestasjon og utøver har vist kapasitet som ikke er tilstrekkelig på dette nivået.

5,0 – 5,9 En meget svak prestasjon som ikke er akseptabelt på dette nivået.