Opphavsrett, personvern og kildekritikk Undervisningsopplegg A05, våren 2007 IKT-seksjonen, avd for LU, HiO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Advertisements

Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Nettevett – utvidet versjon
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Etikk og nettvett i barnehagen
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Velkommen til informasjonsmøte om det selvstendige arbeidet på master
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Object - embed  Flash. Object - embed  QuickTime/mpeg 4 progressive nedlesning.
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
 Pålogging  Hva må du kunne (IKT)  Brukergrensesnitt og vindushåndtering  Min datamaskin  Filbehandling – bruk av utforsker  Nettsøk.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
IKT i barnehagen.
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Nyttig presentasjonsverktøy Basert på lysark / plansjer
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Prosjektarbeid i Fronter
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Gå inn på denne internettadressen:
Slik har vi gjort det…Anne Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Prosjektet startet mai 2000  1 klasse førskolen og 1 klasse allmenn.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Eksempel: Word Fagenhet for IKT ved Avdeling for lærerutdanning 2005/2006 Grunnleggende tekstbehandling.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Word 2002 IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2003/2004 Grunnleggende tekstbehandling.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
”Morderne” Fra novelle til film.
Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
”Bli kjent med data” Oppvarmingstimer Program for dagen (i) Hvor står vi? Hva er vi usikre på? Hva ønsker vi?
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Opphavsrett, personvern og kildekritikk
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 2
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
"Det verden trenger, er flere ydmyke genier. Det er så få igjen av oss." Stine Furu Mildri Oterhals Karl Johan Blindheim Hilde-Gunn Jacobsen.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 3 Mayhem Clone
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Kilde-/litteraturliste
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Kilder og kildebruk.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø
Læringsform: Tilegnelse
Ашық сабақ Тақырыбы: Отан туралы М.Мақатаев
Utskrift av presentasjonen:

Opphavsrett, personvern og kildekritikk Undervisningsopplegg A05, våren 2007 IKT-seksjonen, avd for LU, HiO

Om undervisningsopplegget Følgende materiale finnes: –Et notat om det flerfaglige temaet ”Yrkesetikk”. IKT-temaer der er opphavsrett, personvern, kildekritikk og litt netikette –Et nettbasert undervisningsopplegg med casus/oppgaver –Noen ppt-presentasjoner –Denne oversikten Materialet skal gi faglig grunnlag for å integrere IKT i arbeidet med det flerfaglige temaet ”Yrkesetikk” Materialet inneholder fire oppgaver. Studentene skal gå igjennom og besvare oppgavene, enkeltvis eller i grupper. Besvarelsene skal ikke leveres men er en øvelse i forhold til senere arbeid. Studentene skal selv utvikle kasus som skal godkjennes av øvingslærer og legges ut i klassens innleveringsrom (Fronter – Klassens innleveringsrom – arkivet ”Yrkesetikk” - mappa ”Kasus”. De skal videre diskutere de yrkesetiske problemstillingene i forumet (samme arkiv). Jfr. Skrivet om Yrkesetikk (vil bli publisert i kullrommet – arkivet flerfaglig, mappa ”Yrkesetikk”)

Kommentarer til de enkelte delene av undervisningsopplegget (i) Opphavsrett: –LES Bings og Torvunds oversiktsartiklerBingsTorvunds –LES raskt igjennom informasjonsmaterialet om etikk og jus på skolenettet (lettlest)etikk og jus –Ta en titt på de andre refererte artiklene –De som har sans for å laste ned musikk og filmer gå inn på disse tre referansene: (1) (2) (3) (1)(2)(3) –Etter lesning: Hva er lovlig når det gjelder kopiering og bruk av opphavsrettslig beskyttet materiale? Løs oppgaven om opphavsrett

Kommentarer til de enkelte delene av undervisningsopplegget (ii) Personvern –Gå til Datatilsynet – studer rettigheter og plikterDatatilsynetrettigheter plikter –Studer SAFTonlineSAFTonline –Besvar oppgave 2

Kommentarer til de enkelte delene av undervisningsopplegget (iii) Kildekritikk –Hvilken er ekte (1) (2)(1)(2) –Studer Tords lenkesamlinglenkesamling –Se på de ”tvilsomme” nettstedene som er referert i materialet (1) (2) (3) (4)(1)(2)(3)(4) –Besvar oppgave 4 –Hvis tid igjen: Gjør noen søk på nettet for selv å finne ”tvilsomme” nettsteder

Personvern-tillegg Klipp fra boken ”Statlige databanker og personlighetsvern”, Universitetsforlaget 1972 (Erik Samuelsen) og vedlegget ”Berör databanker Svensson” fra ”Databehandling” nr 11,1969 av Gunnar Fornehed Kopi fra Computerworld