Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMarcus Carlsson Endret for 9 år siden
2
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen i Oslo
4
Søk på internettet Avsporing Juks ? Kildekritikk Farlig eller uønska informasjon
5
Lær bort gode holdninger http://home.c2i.net/abrasite/Hoved.html Klipp og lim - problematisk? Informasjonsinnhenting som del av en skriveprosess Som regel er informasjonstilfanget FOR STORT - er biblioteket bedre?
6
Kildekritikk: mye å gripe fatt i! Hvem som helst kan publisere hva som helst! Vitenskapelig stoff, reklame og personlige meninger i samme suppa.
7
Sjekk: Når er siden sist oppdatert? Hvem er forfatter? Hvorfor er siden laget? Hvem står bak nettstedet? Vurder adressen/URL
8
Farligheter? Nazisme Porno Chat Og det som verre er…
9
Hva er nettfilter? Blokkerer adgang til nettsider Tillater adgang bare til overvåkede samtalerom Blokkerer private beskjeder
10
Hvordan? Vurderer søk eller chat-innhold mot ordliste Blokkkerer mot uønskede sider, kanaler eller chatrom Kan ofte utvides av en autorisert bruker
11
Tre hovedkilder Internettleverandøren Nettleseren Spesialprogrammer
12
Nettleseren Gradere nettsteder, basert på frivillighet! Du kan blokkere sider sjøl i egen nettleser
13
www.kidsurf.no
14
www.netnanny.com
15
www.safesurf.com
16
Svakheter Falsk trygghet - filtre er ikke sikre Sensur av ønsket materiale Basert på amerikansk språk Ikke holdningsskapende
17
Overvåking Hvor mye tid er brukt på internett? Hvilke sider er besøkt? Hvem er e-post-adressater? www.pearlsw.com www.cybersnoop.com
18
Kontroll logg (Explorer)/history (Netscape) Cookies og temp-filer –små filer lagt igjen av nettsteder –legger seg på bestemte steder
19
Datatilsynets 10 nett-tips til foreldre 1.Ta deg tid til å surfe sammen med barnet ditt. 2.Snakk med barnet om sikker bruk av Internett. 3.Sett klare grenser for hva Internett skal brukes til og hvordan. 4.Forbered barna mentalt på at de kan støte på ekkelt og støtende materiale. De vil likevel ikke unngå det i lengden. 5.Plasser gjerne PC-en i et fellesrom. 6.Ikke tro at filtre løser problemene, bevisstgjøring er tingen! 7.Ta tilbake kontrollen, og stol på egen vurderingsevne. Sunt vett er viktigere enn IT-kunnskap. 8.Gi barna beskjed på forhånd dersom du vil sjekke loggene deres. Også barn har rett til personvern. 9.Lær barna hva slags personopplysninger de ikke bør gi fra seg og hvorfor. 10. Mobbing på nett er enkelt og effektivt. Lær barna at det er minst like viktig å ta hensyn på nett som ellers.
20
Nettikette E-post: mellomting mellom skriftlig og muntlig kommunikasjon http://heim.ifi.uio.no/~jani/OBS/OBS-netikette.html
21
Personvern Generell regel: personopplysninger kan ikke lagres uten aktivt samtykke Informasjon om mindreårige: http://www.datatilsynet.no/dtweb/art_983.html http://www.datatilsynet.no/dtweb/art_983.html Datatilsynet
22
SAFT-prosjektet Safety and Awareness for Tweens – sikkerhet og bevissthet for barnesurfere Foreldre viser barn for stor tillit Bruk vett - ikke teknikk. Nei til filtre! Det er lett å klippe og lime bilder Prosjektet skal lage en verktøykasse - egen nettvettportal for barn
23
De kjenner deg bedre enn du tror! Hver gang du går ut på nettet legger du spor etter deg. Brukerprofiler kan lages. Hver gang du går ut på nettet blir du registrert uten å vite av hvem. Hver gang du sender e-post kan innholdet fanges opp av din e-post-leverandør og andre aktører.
24
Opphavsrett Alle har opphavsrett til eget åndsverk Den som har opphavsrett har enerett til publisering Det er ikke lov til å kopiere og re-publisere bilder eller tekst fra internett Saksøkt for lenking http://www.efn.no/
25
Bilder Personvern eller opphavsrett? Gjenkjennelige bilder av enkeltpersoner er personopplysninger Publisering av bilder omfattes av opphavsrettsloven Situasjonsbilder Portrettbilder Samtykke Allmenn interesse Datatilsynet om bilder på internett
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.