Foreldremøte 27.09.11 Møhlenpris SFO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dagsrytme og rutiner ved Skjold SFO
Advertisements

Foreldremøte 3b – våren 2013 Oppmøte:
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Plan for Strålen 5
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
UkeAktivitetTema/ InnholdMål Aug/sept UkeUke 34-35Bli kjent (bruk av data) Innhold: Ulike pedagogiske spill som inneholder tall, mengder, begreper m.m.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
VELKOMMEN TIL ROGNAN BARNEHAGE
Veiledning av elever / lærlinger
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Rammeplan for Aktivitetsskolen (AKS)
Vi møter sommeren med respekt og undring… med utgangspunkt i eget ståsted er vi nysgjerrig i møte med * ulike årstider – nye erfaringer *små og store dyr.
Velkommen til Minde skole
for foreldre til nye 1. klassinger.
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Velkommen til foreldremøte på Aktivitetsskolen Ekeberg
AKS Foreldreinformasjon
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
"God bagasje på livets reise."
O F S kole ritids rdningen Vikingen Vikingen Hårek Gyda.
HelART i Ulåsen barnehage
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
VELKOMMEN TIL ROGNAN BARNEHAGE StorsiaSmåsia.  Blå:  Rød:  Gul:  Grønn:  Felles PERSONALET Gretha Lise Lisbeth Brit Oddrun Kristine Hilde Nina Si.
Lyshovden Oppveksttun!
Månedsbrev for Froskene – Mars 2015
Velkommen til foreldremøte på SFO
V E L K O M M E N til Foreldremøte på SFO
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE SFO « SFO i Bergen skal være kjennetegnet av livsutfoldelse, kreativitet, fellesskap og mangfold»
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Skiftetøy merket med navn
Grunnleggende verdier for oss:
5. juni 2015 Sælen Oppveksttun
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
Referat fra foreldremøte SFO. Oppmøte: 24 barn representert
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Hva er SFO Tilrettelagt omsorgs og fritidstilbud for barn fra 1-4 kl. Gi barna trygghet og et gode aktivitetstilbud med vekt på lek. SFO er en viktig arena.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
 Fra 1. august starter vi innskolering av de nye barna på SFO.  Alle vil få mail om oppstart på SFO.  Der er to valg av SFO plass.  Dersom barnet.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
BOGAFJELL SFO.
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Blåbærtua MÅNEDSRAPPORT FOR APRIL Hva har vi gjort i mai?
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Mestring for alle – fordi vi våger!
Velkommen til foreldremøte SFO
Velkommen til foreldremøte!
SFO «Skal være en del av skolens helhetlige læringsmiljø, hvor formålet er å gi barna omsorg, trivsel og trygghet gjennom et stimulerende, lærerikt og.
Velkommen til foreldremøte på SFO
Årshjul rødbasen
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Mestring for alle – fordi vi våger!
Velkommen til Landås SFO
Referat Foreldremøte høst 3.trinn
Velkommen til SFO Høvik Verk skole
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Vestskogen SFO.
ÅRSHJUL RØYSING BARNEHAGE
Foreldremøte SFO høsten 2019
Utskrift av presentasjonen:

Foreldremøte 27.09.11 Møhlenpris SFO

Saksliste Presentasjon av personalet Pals Årsplan 2011-2012 Informasjon fra basene Praktisk informasjon Eventuelt

Presentasjon av Personalet 1 og 2 trinn Kim Bratland Marius Lynghjem Tor Øyvind Breistein Anne Grete Pedersen

3 og 4 trinn Karen Hagebø Monica Bru Anne Grete Camilla Larsen Pedersen – lærling 3 elever fra Lønborg vidergående Lene Tvedt- avdelingsleder SFO

PALS I SFO Gode beskjeder - innledes med klapperytme - enkle og spesifikke - inneholder hva eleven skal gjøre - gitt i en vennlig tone - følges opp av ros og oppmuntring når de blir fulgt Positiv kommunikasjon - gode rollemodeller - strategier for å unngå konflikt og maktkamp - gode relasjoner - ros- konkret Etablerte regler og rutiner - synlige regler - positivt formulerte regler - faste rutiner

Pals i SFO Hendelsesrapporter- Når en elev ikke følger reglene vil det bli gitt en påminning, der vi fokuserer på hva vi ønsker eleven skal gjøre. Om eleven etter to påminninger fremdeles ikke ønsker å følge reglene vil det bli gitt en konsekvens og det vil bli skrevet et notat eller rapport til kontaktlærer. Denne rapporten vil bli registrert i et datasystem (SWIS). Konsekvenser: Konsekvensene skal være milde og forutsigbare. I de fleste tilfellene er samtale en konsekvens som blir brukt. I andre tilfeller kan det være og måtte sitte et annet sted i spisetiden eller ha følge med en voksen ute Beskjed til hjemmet: Når eleven er registret med tre rapporter over et kort tidsrom er vi forpliktet til å kontakte hjemmet for en samtale. I noen tilfeller der regelbrudddet er av mere alvorlig karakter, som feks plage andre fysisk eller verbalt, herverk e.l. vil foresatte bli kontaktet samme dag.

Svar på Pals spørsmål Hvor mye koster PALS? Svar: Pals koster i utgangspunket ikke noe. Vi betaler 1500 kr året for bruken av SWIS. Hvor sikkert er datalagringen på SWIS, og hvor lenge blir dataene lagret? Svar:All informasjon fra hendelsesrapporter registreres anonymt i SWIS-databasen. Tre ansatte ved skolen har ansvar for registreringen og innholdet gjøres ikke tilgjengelig for andre enn de som er bundet av taushetsplikten på skolen. Dataene slettes når eleven slutter på skolen.

Spørsmål og kommentarer om Pals Hendelsesrapporter. Det kom en del kommentarer på at gule lapper var blitt brukt på en negativ måte. Dette har skolen tatt tak i og blitt enige om følgende: For å unngå feil fokus i forbindelse med hendelsesrapporter vil de heretter ikke fylles ut i elevenes påsyn og heller ikke nevnes eller brukes som "trussel". Rapportene er ikke en konsekvens, men en registrering for vår del.

Gruppeinndeling 3 og 4 trinn Kontaktperson Karen Dagny Gabriela Pelle Max Sara Selma Synne Benjamin Une Andrea Mazin Andjela Vivian Kontaktperson Monica Aìda Maria Fabian Lars Eir Kornelia Emilie Ida Sofie Sumeya Thomas Hamze Sondre Jone

Gruppeinndeling 1 og 2 trinn Kim - rød gruppe Elias Marius Håvard Edith Hulda Ismail Dekontee Ylva August William Olivia Mayelene Radoslav Tor Øyvind- orange gruppe Ali Jonas Hepne Helge Ivar Idun Jenni Fabienne Ida Øystein Markus Jon Ahmad

1 og 2 trinn Marius- rosa gruppe Viktor Sara Lea Aoss Arlind Aphinan Sihaam Thale Kristian Nora Belen Johan Agate Jostein Ramin

Årsplan 2011-2012 En årsplan skal være et arbeidsredskap for personalet ved skolefritidsordningen (SFO). Den skal kunne fortelle foresatte, eiere og andre interesserte noe om innholdet og intensjonen bak dette tilbudet. Vi vil legge vekt på hvor viktig det er med et godt samarbeid mellom personalet og foresatte. Derfor ønsker vi tilbakemeldinger fra dere med ris og ros. Det er på denne måten vi kan få til et best mulig tilbud for barna. Med ønsker om et godt samarbeidsår.

Hvem er vi Høsten 2011 er vi en SFO med 66 barn og 6 voksne fordelt på to baser. Vårt mål er å tilrettelegge for at barna får et trygt og godt opphold i SFO. Vi ønsker å gi barna ulike opplevelser både inne og ute. Åpningstider. SFO holder åpent alle hverdager 11 mnd. i året, med unntak av bevegelige helligdager og 5 planleggings dager. Vi holder også stengt julaften og nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag. Vi har sommerstengt i juli. SFO har åpent fra 7.30 – 16.30. Redusert plass Planleggingsdager. Vi har våre planleggingsdager 12.september, 27 + 28 desember 03 februar og 18 mai og holder da stengt. SFO i skolens ferier. I skolens ferier har vi åpent fra 7.30 – 16.30. ( 10-15.30) Det er viktig at dere returnerer påmeldingslappene da vi planlegger innholdet og personaltettheten ut i fra antall påmeldte barn. Dette gjelder høstferien, vinterferien, jul, påske, siste uken i juli og de første ukene i august.

Satsningsområder. Tilby ulike aktiviteter på avdelingene, og i grupper på tvers av avdelingene. Gi et fritidstilbud der ungene trives og føler trygghet. Mestring og spenning Få til et godt foreldresamarbeid. Få til et godt samarbeid mellom skole og SFO. Videre føre PALS

Foreldresamarbeid. Foreldremøte. Det avholdes et foreldremøte i løpet av høsten der dere får mer informasjon om hverdagen i SFO Foreldresamtaler. Vi har ikke faste foreldresamtaler på SFO. Ved behov kan det avtales tid for samtale. Ta kontakt med SFO- leder eller kontaktperson for å avtale tid. Foreldrekaffe. 1-2 ganger i året avholder vi foreldrekaffe der foreldre og søsken inviteres til et uformelt treff Grillfest I mai eller juni har vi vår årlige grillfest. Her blir foreldre og søsken invitert til grilling og undeholdning på skoleplassen

Hva kan foreldrene vente av oss Foreldrene skal møte blide, hyggelige, hjelpsomme og imøtekommende ansatte. Vi skal ivareta barnet deres på en positiv måte, og se til at barnet har det best mulig på SFO. Vi skal gi barnet trygghet, og tilrettelegge for at barnet kan skape nettverk. De voksne skal være omsorgsfulle og trygge rollemodeller som skal tilrettelegge og stimulere til positiv aktivitet og samspill på avdelingen. Vi skal tilrettelegge for et godt samarbeidsklima. Vi skal ta på alvor / følge opp saker foreldrene tar opp med oss Vi strekker oss så langt som mulig for å imøtekomme foreldrene. Det er ikke alltid mulig å imøtekomme alle ønsker / krav da vi har en stor barnegruppe og et regelverk å forholde oss til.

Hva forventer vi av foreldrene? At de bidrar til et godt samarbeid. Kommer direkte til leder eller kontaktperson med positive eller negative tilbakemeldinger. Er konstruktive hvis de har kritikk. At de gir oss den informasjon om barnet vi har behov for å vite. Følge opp ting som blir tatt opp / påpekt fra skolen / SFO. Passe på at barnet til en hver tid har det utstyret de trenger i løpet av dagen (nok mat, skiftetøy, uteklær, regntøy). At de leser de informasjonsskriv barna får med seg i sekken sin.

Innhold og aktiviteter Lovgrunnlag Opplæringsloven § 13-7, annet ledd beskriver hva som skal vektlegges av innhold i skolefritidsordningen. Det skal legges til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå og interesser. SFO skal gi omsorg og tilsyn.

Natur, og miljø Fysikk aktiviteter Gjennom tilrettelagte aktiviteter og lek, skal elevene gis muligheter for undring, refleksjon og utforskning av ulike fenomener innen natur og teknikk samt oppøve en økt miljøbevissthet. Aktivitet Aktivitetens innhold Når Hvem Fysikk aktiviteter Gjennom tilrettelagte aktiviteter og lek skal elevene gis mulighet for undring, refleksjon og utforskning av ulike fenomener innen natur fysikk Vi jobber i mindre grupper, hver gruppe i noen uker av gangen Ukentlig 1 og 2 trinn Konstruksjonslek Ved bruk av ulike konstruksjonsleker skal elevene gjennom lek og øvelser gis muligheter for å utvikle og videreutvikle sine kreative egenskaper i forhold til konstruksjoner, samt videreutvikle samarbeids og kommunikasjons metoder. Hele perioden 3 og 4 trinn Turer Elevene skal bli kjent med de ulike årstidene, gjenkjenne tegnene og endringene i naturen. Ferier og skolens fridager Alle Kildesortering Gjennom sortering av søppel i egne merkede containere (papir, plast, melkekartonger, matavfall m.m.), skal elevene lære om kildesortering og gjenbruk. alle

Fysisk aktivitet og lek Gjennom daglig fysisk aktivitet og lek, skal elevene videreutvikle sine sosiale og grunnleggende ferdigheter og gis mulighet til å etablere og utvikle vennskap Aktivitet Innhold Når Hvem Ballspill Gjennom ulike ballspill skal elevene få muligheter til å lære regler, øve på samspill, sosiale ferdigheter, samhold og forbedre koordinasjon, motorikk og kondisjon. Hele perioden Alle Lek ute Elevene skal få kjennskap til et bredt utvalg av leker, der de får øve seg på samarbeid og mye fysisk aktivitet med høy intensitet. alle Dans Gjennom ulike moderne musikksjangere og rytmer skal elevene lære å bevege seg etter musikk. ukentlig Breakdance Kurs med instruktør September-november 3 og 4 trinn Lek i gymsal Fri lek og organiserte aktiviteter 1 og 2 trinn

Kunst , kultur og kreativitet Elevene skal gis erfaring med varierte former for kunst og kultur, og få mulighet til å utvikle sine kreative og estetiske evner gjennom arbeid med ulike uttrykk. Aktivitet Aktivitetens innhold Når Hvem Sløyd/ Keramikk Vi vil lage små grupper som får tilbud om småsnekring, og bruk av leire på kunst og håndverkssalen langdager alle Tegning og maling Gjennom ulike former for tegning og maling, skal elevene få muligheter til å utvikle sine kreative og estetiske evner, samt kjenne til at det finnes forskjellige strukturer og konsistenser. Hele perioden Hobby Gjennom tilrettelagt aktiviteter, skal elevene lære ulike teknikker og ulike materialer å kjenne. Gjennom arbeid med ulike uttrykk skal elvene gis muligheter til å utvikle sine kreative og estetiske evner. Aktiviteter som er tilpasset årstidene, elevene jobber med ulike materialer som papp, garn, perler, ull m.m. Musikk Utprøving av ulike instrumenter. Lek med lyd ukentlig

Lek - fri lek, og rett til å velge selv og organiserte aktiviteter. Gjennom leken vil barna tilegne seg kunnskaper, verdier og holdninger. Leken skiller seg ut fra annen læring ved at den er en skapende prosess styrt av barnet selv og med utgangspunkt i barnets behov. Møhlenpris SFO gir rom for frilek, vi legger tilrette med dukkekrok, bilteppe og hyttebygging for de eldste. Vi har ulike spill,lego, plastelina og i uteleken har vi sykler,bøtter og spader osv. , ballspill, hoppetau. Barna får selv bestemme hva de skal leke med.

Aktivitetsplan 3 og 4 trinn Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 13.05-14.00 leksehjelp Frilek for 3 trinn 14.00-14.30 Opprop Spisetid Data med Monica 14.30-15.30 Break dance Dans m/ Kim 15.30-16.30 Frilek ute eller inne

Aktivitetsplan 1 og 2 trinn Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 13.15-14.00 Opprop Spisetid Leksehjelp 14.00-14.30 Frilek Naturfag 14.30-15.30 Utelek Lek i gymsal Musikk m/Marius Dans m/ Kim 15.30-16.30 Frilek ute eller inne

Praktisk informasjon Klær - Husk å merke alt av klær og fottøy, - Barna trenger byttetøy på SFO og skole. - Regntøy er godt å ha på våte dager - Innesko vil vi gjerne at barna skal ha på føttene inne. Langdager - Ikke bindene påmelding. Vær snill og gi beskjed ved endring - Redusert plass fra kl 10 - Vær snill og gi beskjed om barnet ditt kommer etter 10.15 Frukt - Vi serverer fruktmåltid 3 dager i uken ca kl 15

PRAKTISK INFORMASJON Lus Det har i høst vært flere tilfeller av lus. Vi anbefaler jevnlig sjekk av håret med lusekam. Leksetid Leksetid er et tilbud til 1-4 trinn der de kan sitte å gjøre lekser med tilsyn av en voksen. Foreldrene har fremdeles ansvar for at leksene er gjort. Henting - Gi beskjed til en av de ansatte når dere henter barna. Fint om dere i tilegg kan hjelpe barna og huske at de skal krysse seg ut. Oppsigelse/ endring Endring og oppsigelse må skje med en måneds varsel gjeldende fra den 1 i påfølgende måned. Ved oppsigelse etter 1 april, må det betales til og med juni måned