Porteføljeledelse i offentlig sektor og erfaringer fra privat sektor Norsk Senter for Prosjektledelse Temadag 23.09.04 - Ledelse av Prosjektporteføljer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Advertisements

Nettleien 2013 Oppdatert Innholdsfortegnelse •NVEs inntektsrammer • Nettoppbygging • Strømprisen og nettleiens sammensetning •Hva påvirker.
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Internkontroll i kommuner
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Kap 4 Investment-consumption decision model
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Endring av valutakurs i PA og rebudsjettering av EU prosjekt
Norwegian Ministry of Defence Rammejustering av investeringsprosjekter Justering av prosjektrammer og estimering av prosjektets gjenstående beløp.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Gjennomføringen av pengepolitikken Hilde C. Bjørnland Universitetet i Oslo K onferanse om pengepolitikk i Norges Bank, 26. mars 2004.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
februar 2007 Mandat, hovedproblemstillinger og arbeid.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Kap 9 Simple risk techniques
Jakten på kvaliteten.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Kvalitetssikring Program Golf
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Innspill vedrørende Helse Vest IKTs prismodell Per Nordenson fredag Sak 060/06 Vedlegg 1.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Risikostyring i praksis
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Departementets styring og styrenes rolle
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Tariff 2010 Dette er en tittelside. Resultater
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 8 Kapitalkostnad.
Cash management Hvilke investeringsalternativer har styret som vil gi høyere avkastning enn bank? Styreseminar - Styreinfo 26. april 2005.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Rapport fra Egenkapitalgruppa Drag. Utgangspunktet 2 "For å sikre nødvendig soliditet i selskapet er hovedmålet å levere såpass gode løpende resultater.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Forsideslide med bilde Dette bildet kan ikke endres. Ønsker du et annet bilde, bruk forsideslide. Sidsel Skappel ERFARINGSDATABASEN 1.
Skredsikring fra 2010 til nå
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Forprosjekt SNR Styremøte
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019
Utskrift av presentasjonen:

Porteføljeledelse i offentlig sektor og erfaringer fra privat sektor Norsk Senter for Prosjektledelse Temadag 23.09.04 - Ledelse av Prosjektporteføljer Stein Berntsen

Agenda Bakgrunn for forskningsprosjektet ”Styring av prosjektporteføljer i staten” Erfaringer fra privat sektor (eksempel fra Statoil) Anbefalt metodikk for Staten Agenda

Kostnadsramme Anbefalt kostnads ramme P85 Grunn kalkyle Bakgrunn 100 90 110 120 80 130 140 150 160 170 P85 Grunn kalkyle Anbefalt kostnads ramme Forventede tillegg Avsetning Kutt- liste Bakgrunn

Risiko (Standardavvik) Antall prosjekter (like store og like usikre) Porteføljerisiko Porteføljerisiko Risiko (Standardavvik) Usystematisk Systematisk Antall prosjekter (like store og like usikre) Bakgrunn

Forskningsprosjektet Litteratur Praksis i referansebedrifter Statoil Norsk Hydro Aker Kværner Telenor Praksis i staten Forsvaret Vegvesenet Anbefalt metode Bakgrunn

Statoil Noen fakta om selskapet Konsernomsetning 2001 236 mrd kr Børsverdi 2002 140 mrd kr Ca 17 000 ansatte Noen fakta om selskapets invetseringsportefølje Inveseringsramme 2001-04 95 mrd kr Investeringsramme 2002 25 mrd kr Driftsinvesteringer 2002 4 mrd kr Statoil er normalt del-eier i prosjektene, og beløpene over refererer til selskapets andel av prosjektene. Eksempel fra Statoil

Styringsmodell Corporate executive committee Finance Corporate executive committee Corporate executive committee Corporate Strategy Business Business Business Business Technology Technology Business Business Corporate Corporate Area Area Area Area Area Area Centre/Services Centre/Services Corporate Risk Management ARENAS Prosjekt Teknologi Leting Arena Arena Controller Controller Deliverables Technical Deliverables Comm, Legal, Admin Work Proc. Work Proc. Work Proc Work Proc. . Decision Support Processes Decision Support Processes Work Processes Work Processes Eksempel fra Statoil

Porteføljestyring på ulike nivåer Corporate Finance & Corporate Strategy Fastsetter overordnet investeringsramme basert på en balansert gjennomgang av selskapets mål, bl.a. Ressursvekst, ROCE, soliditet. Investeringsramme fordeles etter ”strategic buckets model” prinsippet. Fastsetter selskapets økonomiske prisforutsetninger, valuta, inflasjon og produktpriser. Corporate Risk management Styrer selskapets overordnede risiko knyttet til valuta, inflasjon, produktpris, landrisiko mm. Arena Operativ styring av prosjektporteføljen Evaluering og prioritering av prosjekter Pågående prosjekter Innfasing av nye prosjekter Eksempel fra Statoil

Prosjektarena - Prosjektprioritering Statoil EPA exchange rates, crude oil prices, inflation Value Creation (E)NPV 8/9% a.t. Per barrel NPV / boe CAPEX / Profitability IRR PI Hurdle Criteria strategic fit HSE robustness materiality technical cost CAPEX/boe OPEX/boe Risk Profile technical commercial execution local conditions human resources governance quality of work uncertainty management plan Project Ranking $ Eksempel fra Statoil

Arena – styring av porteføljen Tid Kr Pågående prosjekter Potensielle (early start) Handlingsrom Handlingsrom Innfasing av nye prosjekter Lån av ytterligere midler Nedsalg i prosjekter (eierandel) Følgende benyttes ikke Kuttliste Redusert ressurspådrag Individuell fokus på 60-70 prosjekter der Statoils andel er over 2-300 mill. kr. Eksempel fra Statoil

Project Development Process Prosjektutvikling Operations Experience first year of operation Project Development Process Testing and commissioning Project Execution Construction Detail engineering Pre-engineering Concept Feasibility Project Planning AP1 AP2 Start feasibiliy studies (DG0) (DG4) operations (DG2) BOV (DG1) BOK (DG3) BOG Standardiserte krav til beslutningsunderlag for hver fase Halvårlige MCE/CCE1 oppdateringer i gjennomføringsfasen Fokus på forventningsrette estimater for alle parametere 1 ( MCE = Master Control Estimate, CCE = Current Control Estimate ) Eksempel fra Statoil

”Styring av prosjektporteføljer i staten” Resultatmål ”Prosjektet skal resultere i en enkel og praktisk gjennomførbar metodikk for vurdering av samlet avsetning for en prosjektportefølje under et departement eller direktorat, klar for implementering”. Avgrensing Prosjektet omfatter ikke utvelgelse av prosjekter. Forsvarsinvesteringer (Kap 1760 post 45 i statsbudsjettet) Veginvesteringer (Kap 1320 post 30 i statsbudsjettet) Prosjekter over 500 mill. kr følges opp enkeltvis Prosjekter under 500 mill. kr følges opp samlet Gjennomgang av stort fagområde tematisk fra statistikk, gruppeprosesser, orgteori og strategi.. Teori, erfaringer fra praksis, ”best practis” Debatt til sist - konkrete avklaringer underveis Statistikk?? Ikke viktig i presentasjonen Arbeidsprosess finans hvis tid - interessant Anbefalt metodikk for staten

Forhold det gis anbefalinger om Metodikken skal være faglig forsvarlig, men enklest mulig. Paretoprinsippet (80/20 regelen) ligger derfor til grunn for valg av prosjekter som inngår i porteføljen, hvilke forhold det bør fokuseres på, hvilke forenklinger som bør foretas og valg av verktøy. Organisering Utvalg av systematisk risiko Valuta Prisstigning og marked Periodisering av avsetning Sensitivitetsanalyser Fleksibilitet og handlingsrom Usystematisk usikkerhet og rammestyring Helhetlig metode Anbefalt metodikk for staten

Organisering Forankring Mandat Planleggingsperspektiv Beslutningsmyndighet i departement Operativ styring i etat Forankring i linjen (normale beslutningsprosedyrer) Mandat Tilpasning til finansiell og gjennomføringsmessig kapasitet Nivå på avsetning for usikkerhet Likviditetsstyring - årlige budsjetter Kostnadsstyring - prosjektrammer Innfasing av nye prosjekter Disposisjonsplan for avsetning Iverksetting av kuttlister Tidlig varsel om overskridelser eller forsinkelser Planleggingsperspektiv 10 år som i NTP og forsvarets langtidsmeldinger Rapporteringshyppighet 2 faste ganger pr år, i sammenheng med budsjettene 2 faste ganger utenom, for å kunne fase inn nye prosjekter til riktig tid Ved viktige beslutninger Anbefalt metodikk for staten

Behandling av systematisk usikkerhet Valutausikkerhet s Beregningsmodell Markedsusikkerhet for BA s Beregningsmodell Bevilgningstakt (finansiell kapasitet) s Sensitivitet Org. kultur, kapasitet og kompetanse s Sensitivitet Programendringer s Egne bevilgninger Avgiftsendringer s Ordinær budsjettprosess Andre s ikke medtatt (tilleggskostnad ift tilleggsverdi) Gjennomgang av stort fagområde tematisk fra statistikk, gruppeprosesser, orgteori og strategi.. Teori, erfaringer fra praksis, ”best practis” Debatt til sist - konkrete avklaringer underveis Statistikk?? Ikke viktig i presentasjonen Arbeidsprosess finans hvis tid - interessant Anbefalt metodikk for staten

Over flere år: kv.rot (antall år) x årlig standardavvik Valuta Eksponering for fagdepartementene Fagdepartementene vil få kompensert norsk prisstigning Eksponering - svingninger i nominelle valutakurser samt prisstigning i utlandet Reell valutakurs vil hensynta forskjell i prisstigning mellom utlandet og Norge Observerte årlige gjennomsnittlige standardavvik, reelle valutakurser Reell Valutakurs VR= VN x PU / PI VR - Reell valutakurs VN - Nominell valutakurs PU - HKPI utland PI - HKPI Norge VALUTA Gj. standardavvik pr år EUR+ 3 % GBP 4 % USD 6 % Over flere år: kv.rot (antall år) x årlig standardavvik Anbefalt metodikk for staten

Prisstigning og marked BKI Faktisk Vegdirektoratet - std.tunnel (prikker) Rapport ifm Prosjekt Nytt Operahus (strek) Usikkerhet Marked-BKI: 6% (4-10%) pr år Over flere år: kv.rot (antall år) x 6% Største ned-/oppgang 5 år -40%/+40% Største ned-/oppgang 3 år -30%/+30% Usikkerhet Rundt årlig markedsmiddel 9% (7-13%) Usikkerhet - Standardavvik Anbefalt metodikk for staten

Periodisering av avsetning Tre mulige tilnærminger: A Anta full uavhengighet B Anta full avhengighet C Benytte prosjektspesifikk avhengighet Vurdering: A Vil gi for stor usikkerhet og for stor feil. B Vil gi litt for liten usikkerhet, men akseptabel feil. C Den mest nøyaktige løsningen, men meget tung administrativt. Anbefaling: B Matematisk nest best Akseptabel feilmargin Administrativt enkel Avsetning pr år År 1 År 2 År 3 År 4 SUM 20% 10% uavhengighet avhengighet Gjennomgang av utvalgte rapporter fra kvalitetssikrerne: 50-98 % av usikkerheten skyldes generelle forhold. Anbefalt metodikk for staten

Sensitivitetsanalyser Fremtidige investeringsrammer: Alternative tilnærminger Passiv fremskriving Scenarier - lav/middles/høy What if - tilnærming Hensynta konsekvenser av politiske beslutninger METODEN ÅPNER FOR ALLE OVENFORSTÅEDE TILNÆRMINGER VED Å JUSTERE TOTALRAMME MED VALGT FAKTOR Anbefalt metodikk for staten

Fleksibilitet og handlingsrom Aksepterte styringsgrep Innfasing av nye prosjekter Utrede og planlegge prosjekter med tanke på tidligste oppstart Vedlikeholde venteliste bestående av kvalitetssikrede og godkjente prosjekter Avvente igangsetting inntil optimal innfasing i porteføljen er mulig Realisering av kuttliste Summen av kuttpotensialet i enkeltprosjektene Problemer i et prosjekt kan i teorien gi kutt i et annet Kuttlistene bør styres på porteføljenivå Bruk av stikkord knyttet til bevilgningsvedtak åpner for: Overføring av ubrukte midler til påfølgende år Omdisponere mellom poster Bevilgning basert på foreløpige kalkyler som kan overskrides om nødvendig Ikke aksepterte styringsgrep Redusert ressurspådrag/strekking av prosjekter Utsatt betaling Reduksjon av omfang som setter ned funksjonalitet vesentlig Anbefalt metodikk for staten

Usystematisk usikkerhet og rammestyring Virkning av rammestyring på porteføljen Mange prosjekter i staten rammestyres. Kostnadmålet har høyeste prioritet, men det ønskes maksimal ytelse for pengene. Få går under rammen, mens mange går over og forventet kostnad for porteføljen går opp! Ingen under, mange over ! Anbefalt praksis i staten K = Kostnadsramme (Departement) S = Styringsramme (Etat) M = Styringsmål (Prosjektleder) M S K Anbefalt metodikk for staten

Potensielle prosjekter Prinsippskisse Analysematrise Sum valutaeksponering Sum markedseksponering Sum kuttliste / fleksibilitet Usyst. usikkerhet pr. prosj. Forventede bevilgninger Sensitivitet ift bevilgninger Beregnede avsetninger Valutaekp. (EUR,GBP,USD) Markedseksp.(BA) Kuttliste / Fleksibilitet Usikkerhet (std.avvik) Forbrukt foregående år Forbrukt inneværende år Gjenst.inneværende år Forventet gjenværende år Rapportering Grafisk fremstilling Planperiode Individuell rapportering Prosjekter >500’’ Samlet rapportering Prosjekter <500’’ Pågående prosjekter Potensielle prosjekter Prioritering (ikke mandat) Finansiell fleksibilitet Porteføljevurdering Anbefalt metodikk for staten

”Styring av prosjektporteføljer i Staten” Vil du vite mer? ”Styring av prosjektporteføljer i Staten” www.concept.ntnu.no