Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning
Kunnskap for en bedre verden 2
April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape verdier: økonomisk, kulturelt og sosialt Utnytte teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil, faglig bredde og tverrfaglig kompetanse til å møte utfordringene Norge og verden står overfor
Kunnskap for en bedre verden Er vi overutdannet i Norge?
Kunnskap for en bedre verden Befolkningsvekst Lever lengre - sammensatte sykdomsbilder Høyere forventninger til helsetjenesten? Høyere andel eldre per yrkesaktiv Fremtiden Antall personer i yrkesaktiv alder (16–66 år) per antall eldre i gruppen 67 år og mer (Koeffisienten for aldersbæreevne) 2000–2050 Kilde: Statistisk sentralbyrå 2012
Kunnskap for en bedre verden 6 Bedre helse og velferd – et spørsmål om kompetanse
Kunnskap for en bedre verden 7 Fremtiden for helseutdanningene Større fokus og trening på samarbeid, teamarbeid og kommunikasjonsferdigheter Mer vekt på å bygge opp vitenskapelige kompetanse Større fokus på allmennmedisin. Mer bruk av primærhelsetjenesten som læringsarena Kvalitetssikring av praksisstudiene Nye læringsformer som stimulerer til mer studentaktivitet og -selvstendighet
Kunnskap for en bedre verden 8 Tverrfaglig satsningsområde: ”Helse, velferd og teknologi” 1.Helsefremming, forebygging og myndiggjøring 2.Diagnostikk og terapi 3.IKT-systemer, velferdsteknologi og organisering av helsetjenester
Kunnskap for en bedre verden 9 Skole
Kunnskap for en bedre verden NTNUs lektorutdanning 5-årig studium For lærere til trinn Undervisnings- kompetanse i to skolefag Har praksis i skolen tidlig i studiet Masteroppgave Studentenes snittkarakter 4.8 Faglig krevende studium
Kunnskap for en bedre verden Universitetssykehuset
Kunnskap for en bedre verden 12 Ny satsning: Universitetsskoler Bedre Lektorutdanning Bedre skole Forsknings- og utviklingsarbeid
Kunnskap for en bedre verden 13