Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Trondheim Helseklynge
Prioritering i helsetjenesten
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Introduksjon Dette er første lysarkserie av i alt seks om NTNU:
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Innledning ved BioHus konferansen
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
KOMPETANSEBEHOV Helseregion Sør-Gudbrandsdal Gausdal – Lillehammer – Øyer – Ringebu Partnerskapsavtalen 2. samling Gjøvik 23. november 2012 TRUST Tiltak.
Prosjekt velferdsteknologi Trygghetspakke
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Velferd og pensjon Foredrag av sosialminister Ingjerd Schou (H) 12. januar 2004.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
1 Introduksjon Mai INTRO Mai 2013 Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi og.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
1 Forskningsbasert lærerutdanning som er praksisnær Per Ramberg Leder for NTNUs lærerutdanningsprogram.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Ungdomstrinn i utvikling Avslutning - Fortsettelse Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Fremtidens spesialsykepleiere
Senter for læring og utdanning
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Studiebarometeret
Forskning og innovasjon
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Siste nytt om lærerutdanningene for trinn 8-13
Seksjon for primærhelsetjenesten
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning

Kunnskap for en bedre verden 2

April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape verdier: økonomisk, kulturelt og sosialt Utnytte teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil, faglig bredde og tverrfaglig kompetanse til å møte utfordringene Norge og verden står overfor

Kunnskap for en bedre verden Er vi overutdannet i Norge?

Kunnskap for en bedre verden Befolkningsvekst Lever lengre - sammensatte sykdomsbilder Høyere forventninger til helsetjenesten? Høyere andel eldre per yrkesaktiv Fremtiden Antall personer i yrkesaktiv alder (16–66 år) per antall eldre i gruppen 67 år og mer (Koeffisienten for aldersbæreevne) 2000–2050 Kilde: Statistisk sentralbyrå 2012

Kunnskap for en bedre verden 6 Bedre helse og velferd – et spørsmål om kompetanse

Kunnskap for en bedre verden 7 Fremtiden for helseutdanningene Større fokus og trening på samarbeid, teamarbeid og kommunikasjonsferdigheter Mer vekt på å bygge opp vitenskapelige kompetanse Større fokus på allmennmedisin. Mer bruk av primærhelsetjenesten som læringsarena Kvalitetssikring av praksisstudiene Nye læringsformer som stimulerer til mer studentaktivitet og -selvstendighet

Kunnskap for en bedre verden 8 Tverrfaglig satsningsområde: ”Helse, velferd og teknologi” 1.Helsefremming, forebygging og myndiggjøring 2.Diagnostikk og terapi 3.IKT-systemer, velferdsteknologi og organisering av helsetjenester

Kunnskap for en bedre verden 9 Skole

Kunnskap for en bedre verden NTNUs lektorutdanning 5-årig studium For lærere til trinn Undervisnings- kompetanse i to skolefag Har praksis i skolen tidlig i studiet Masteroppgave Studentenes snittkarakter 4.8 Faglig krevende studium

Kunnskap for en bedre verden Universitetssykehuset

Kunnskap for en bedre verden 12 Ny satsning: Universitetsskoler Bedre Lektorutdanning Bedre skole Forsknings- og utviklingsarbeid

Kunnskap for en bedre verden 13