Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Kulturminner og verdiskaping sett fra Kultur- og kirkedepartementet.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Sosial ulikhet i skolen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Strategiarbeid i praksis
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Digital kompetanse i Mat og helse
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
1 Oktober 2011 Ord og begreper. 2 Oktober 2011 Foreldrerådet (alle foreldre med barn i grunnskolen) FAU (Foreldrerådets.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Ungdomspolitiske møter skal Legge til rette for debatt rundt temaer og prioriteringer som er angitt av: EUs strukturerte dialog med ungdom EUs politiske.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Velkommen til et nytt skoleår!
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
To viktige definisjoner
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Skoleverket som virkemiddel i distriktspolitikken Statsråd Erna Solberg, Folkets Hus, 11 mars 2004.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
STYRKE næringsnær læring
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Velkommen til Nasjonalt lærerseminar 2017
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Kommersialisering av forskningsresultater
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo

Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/studentbedrift A) Forankring (kronologisk): 1) Ei blot til Lyst (St.meld.nr. 39) 2) Fra idé til verdi (Regjeringens plan for helhetlig innovasjonspolitikk) 3) Kultur for læring (St.meld.nr 30) 4) Se mulighetene og gjør noe med dem (Regjeringens nasjonale strategi for entreprenørskap i utdanningen )

Entreprenørskap/ studentbedrift B) Oppstart ved HiO - idéutvikling ”Det har vært gøy å leke ! Mange morsomme, rare ting har kommet opp. Det har vært gøy og lærerikt å jobbe med ideutvikling og forretningside.”

”Fra ide til verdi” ( Regjeringens plan for helhetlig innovasjonspolitikk, oktober 2003) "Norge skal være ett av verdens mest nyskapende land, der bedrifter og mennesker med pågangsmot og skaperevne har gode muligheter til å utvikle lønnsom virksomhet."

”Kultur for læring” (Stortingsmelding 30, 2. april 2004) l Estetiske fag Entreprenørskap og innovasjon forutsetter kreativitet og evne til nyskaping sammen med ferdigheter, kunnskap og kapital. Opplæringen skal gi grunnlag og muligheter for å utvikle kreativitet hos elever og lærlinger (jf. omtale av Regjeringens innovasjonspolitikk under 11.3).

”Se mulighetene og gjør noe med dem” ( Regjeringens nasjonale strategi for entreprenørskap i utdanningen, 10. mai 2004) Regjeringens visjon i strategiplanen: Det norske utdanningssystemet skal bli blant de beste i verden når det gjelder opplæring i entreprenørskap. Kristin Clemet Utdannings- og forskningsminister Ansgar Gabrielsen (daværende) Nærings- og handelsminister Erna Solberg Kommunal- og regionalminister

”Se mulighetene og gjør noe med dem” l Hovedmål: –Utdanningssystemet skal bidra til verdiskaping, nyetableringer og innovasjon i Norge ved å stimulere holdninger, kunnskap og ferdigheter hos elever, studenter og lærere på alle nivåer og utvikle en kultur for entreprenørskap.

Hva gjør vi?

Entreprenørskap ved Avdeling for estetiske fag l Oppstart med en klasse i design og søm av klær (18 studenter) l Frivillig deltakelse l Alle 18 i målgruppa velger å delta (4 bedrifter) l To bedrifter fra Kunst og design følger opplegget

Eksempler på norsk design

Entreprenørskap ved Avdeling for estetiske fag Noen ideer fra studentene: Ryggvarmer Hundeposeholder Undertøy for gravide Stryketjeneste Omtale HiO-nytt:

Entreprenørskap ved Avdeling for estetiske fag Erfaringer til nå: –Bør initiativet til å gjennomføre studentbedrift komme fra studentene selv eller deres lærere? –Hvor viktig er høgskolens egen kompetanse? –Bør det ”øremerkes” tid for jobbing med studentbedrift i undervisningsplaner? –Er de gode eksemplene i næringslivet avgjørende?