Barnehagekontoret Styrermøte 11.september 2014. Barnehagekontoret August 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Fra bekymring til handling
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Henvisning til PP-tjenesten
Læring på arbeidsplassen
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Erfaringer med tverrfaglig samarbeid Bydel / IMDI / Skole/ Politi
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Møte for nye barnehagestyrere
Styrermøte 21.mars 2013.
Styrermøte 8.september 2011.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Framtidens barnehage.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Styrermøte
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Styrermøte 05.Juni 2014.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Styrermøte 16.september 2010.
Barnehagekontoret Styrermøte 3.Desember Barnehagekontoret AGENDA : Velkommen! Kommunalsjefen informerer Informasjon fra MIB-gruppen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Alvorlig skolefravær.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Barnehagekontoret Styrermøte 14.februar Barnehagekontoret Statens kompetansesatsing for barnehageansatte i 2013 Vennskap og deltakelse Omsette formålsparagrafen.
Velkommen til Tastarustå skole
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
Handlingsplan for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme i Bergen. Hordaland politidistrikt Bergen kommune.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE Vi skal gjennomføre en uformell undersøkelse ved bruk av et digitalt verktøy, Kahoot, her i kveld. Vi ønsker derfor at dere.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Rutiner for overgang mellom barnehage og skole
Endringar i barnehageloven og rettleiar for spesialundervisning
Overgang for elever med spesielle behov
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagekontoret Styrermøte 11.september 2014

Barnehagekontoret August 2014

Barnehagekontoret

Gutter som lekeressurser

Barnehagekontoret Brambanigården Rådhustorget 5

Barnehagekontoret Fra : Vedtak om spesialpedagogisk hjelp og Organisering av spesialpedagogene er overført fra Haug skole og ressurssenter til Barnehagekontoret

Barnehagekontoret Barnehagekontoret Haug ressurssenter avdeling barnehage Avdelingsleder Rikke Eriksrud

Barnehagekontoret ASK § 2-16.Opplæring av elevar med behov for alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK) Elevar som heilt eller delvis manglar funksjonell tale og har behov for alternativ og supplerande kommunikasjon, skal få nytte eigna kommunikasjonsformer og nødvendige kommunikasjonsmiddel i opplæringa. Når ein elev ikkje har eller kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har eleven rett til spesialundervisning etter reglane i kapittel 5. Dette inkluderer nødvendig opplæring i å bruke alternativ og supplerande kommunikasjon.

Barnehagekontoret Rutiner ved henvisning til PPT Konsultasjonstelefon Henvisningsskjema –Vedlegg til henvisningsskjema Pedagogisk rapport Kartlegging av barnet

Barnehagekontoret BARNEHAGEMELDINGEN Status pr

Barnehagekontoret Det arbeides med seks innsatsområder 1. Språkstimulering og språkmiljø i barnehagen 2. Barnehagen som første trinn i utdanningsløpet 3. Lekens betydning for barns utvikling 4. Barnehagens betydning som arena for forebyggende og helsefremmende arbeid 5. Rekruttering og kompetanse 6. Samarbeid og samhandling

Barnehagekontoret Følgende tre overordnede strategier skal være førende for arbeidet: Videreutvikling av det overordnede styringssystemet for kvalitet – herunder rapportering og styringsdata Innføring av standarder og incentiver innenfor sentrale områder Kunnskapsbasert utvikling

Barnehagekontoret Barnehagemelding for barnehagevirksomheten i Bærum Melding om kvalitetsutvikling for barnehagene Barnehagemelding

Barnehagekontoret Bærumsbarnehagenes satsingsområder 2010 – 2015 Barnehagen som læringsarena Barn med behov for ekstra støtte og ressurser Barn under tre år Sammen for barn og unge Språk Rapportere på skriftlig tilsyn nå i høst

Barnehagekontoret Statens kompetansestrategi

Barnehagekontoret

Kompetanseheving 2015 Kurs Utviklingsarbeid andre aktiviteter Gutter som lekeressurser Språk

Barnehagekontoret Sektorutvalg BAUN STATUS FOR ARBEIDET MED RUTINER FOR OVERGANG MELLOM BARNEHAGE, BARNESKOLE, UNGDOMSSKOLE OG VIDEREGÅENDE SKOLE Vedtak Sektorutvalg barn og unge ber om at følgende endring innarbeides: « I spesielle tilfeller hvor PP-tjenesten ikke er involvert, skal foreldre/foresatte, barnehage/skole og eventuelle samarbeidspartnere innkalles til et overføringsmøte»

Barnehagekontoret Overføring av taushetsbelagt informasjon ved overgangene, overføres kun ved samtykke fra foreldre/foresatte eller eleven selv (etter fylte 15 år). Dette må respekteres og forvaltes med omhu. Overføringsskjemaet skal signeres av foreldre/foresatte, om de ønsker å overføre personopplysninger eller ikke. Hensikten med overføringsskjemaene er å sikre at informasjon overføres til beste for barnet og dets videre opplæring. Dette skal skje i nært samarbeid med foresatte/elever

Barnehagekontoret Informasjon

Barnehagekontoret Ved bekymring for ekstremisme Bekymring for radikalisering og/eller ekstremisme fra kommunen skal meldes til forebyggende koordinator i ungdomspatruljen Forebyggende koordinator Ole Magnus Jensen, tlf: epost: Forebyggende koordinator melder bekymringen til lokal PST

Barnehagekontoret Bekymringstegn tatt fra veileder ved bekymring utarbeidet av SaLTo, (sammen lager vi et trygt Oslo) UTTALELSER/YTRINGER Eksempler: Intoleranse for andres synspunkter Fiendebilder – vi og dem Konspirasjonsteorier Hatretorikk Sympati for absolutte løsninger som avskaffelse av demokrati Legitimerer vold Trusler om vold for å nå politiske mål. INTRESSER/UTSEENDE/SYMBOLBRUK Eksempler: Appellerer til og søker etter ekstremistisk materiale på nett. Endrer utseende, klesdrakt m.m. Benytter symboler knyttet til ekstremistiske idealer og organisasjoner. Slutter på skolen, med fritidsaktiviteter m.m.

Barnehagekontoret AKTIVITETER Eksempler: Opptatt av ekstremisme på internett og sosiale medier Deltar på demonstrasjoner og voldelige sammenstøt med andre grupper Bruker trusler og vold som følge av ekstremisme Hatkriminalitet Reisevirksomhet som kan føre til økt radikalisering og kontakt med ekstremister For mer info se: SALTO)/Internett%20(PROSJEKT- SALTO)/Dokumenter/SaLTo%20veileder%202014%20-%202(1).pdf

Barnehagekontoret Informasjon Fra Kunnskapsdepartementet –Arbeider med ny barnehagelov Fra Utdanningsdirektoratet –Ståstedsanalyse for barnehager Ståstedsanalysen er et refleksjons- og prosessverktøy for felles vurdering av barnehagens praksis. Verktøyet kan brukes av barnehager som ønsker å drøfte og vurdere sin egen praksis som grunnlag for felles utviklingsarbeid.