Spesialpedagogisk arbeid og innovasjon Forelesning 18.januar 2010 Jorun Buli-Holmberg
Disposisjon Kvalitetsutviklingssløyfa Innovasjonsstrategier Modell for systemendring i organisasjoner Barrieremodeller TQM – Kvalitetsledelse Eksempler på spesialpedagogisk innovasjonsarbeid
Kvalitetsutviklingssløyfa
Innovasjon Kvalitetsutviklingsprosess for en elev som får spesialundervisning Målet som eleven skal veiledes mot Elevens ståsted – ”her og nå” Tilrettelegging for at eleven kan nærme seg målet Evaluering av elevens utviklingsprosess fram mot målet
Innovasjonsstrategier RDD – modellen (Research – Development - Diffusion) Lineær Sekvensiell Utvikling av en prototyp før produksjon og spredning Forskning Utvikling Spredning
Innovasjonsstrategier Målstyringsmodellen Evaluering Målpresisering Planlegging Gjennomføring
Innovasjonsstrategier SI modellen ( Sosialt nettverk) Venner
Innovasjonsstrategier Problemløsningsmodellen Prosess konsulent
TQM Total kvalitetsledelse Fokus på brukeren Kontinuerlig forbedring Total deltakelse Deltakelse i nettverk
Barrieremodeller Psykologiske barrierer Praktiske barrierer Maktbarrierer Verdibarrierer
Barrierer og motstand Kotters (1994) åtte momenter: Tillater for mye selvtilfredshet Lykkes ikke med å bygge en sterk ledergruppe Undervurderer betydningen av en visjon Underkommuniserer visjonen Lykkes ikke med å rydde unna hindringer i forhold til visjonen Lykkes ikke med å realisere delmål Erklærer seieren for tidlig Lykkes ikke med å forankre endringen i bedriftskulturen
Systemendring Senges femte disiplin Personlig mestring Mentale modeller Felles visjon Gruppelæring
Litteratur Skogen & Holmberg (2002): Elevtilpasset opplæring – en innovasjonstilnærming Skogen (2004): Innovasjon i skolen. Kvalitetsutvikling og kompetanseheving Senge (1999): Den femte disiplin. Kunsten å utvikle den lærende organisasjon Murgatroyd & Morgan (1994). Total Quality Management and the School