Grønne sertifikater som virkemiddel til å fremme bruk av miljøvennlige energikilder i kraftforsyningen Av Eirik Schrøder Amundsen, Universitetet i Bergen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Påvirkningsparadokser
Wyndor med variasjoner Ethvert LP problem vil falle i en av følgende kategorier: 1. Problemet har en (eller flere) optimalløsninger 2. Problemet har ingen.
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
Markets for Factor Inputs
MARKEDSBASERT FORVALTNING Stein Ivar Steinshamn Senter for fiskeriøkonomi SNF.
Energiutfordringene - klima, forsyningssikkerhet og grønn verdiskaping
BIOGASS – GÅRDSANLEGG LITE ELLER STORT ?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Grønne sertifikater – energitilgang Snåsa , Nils Arne Nes.
VESTLANDSFORSKING Kommunene som aktør i klimapolitikken - noen internasjonale erfaringer Foredrag på seminaret ”Hva betyr liberalisering av kraftmarkedet.
Blir det fjernvarme i fremtidens bygg ?
Høring energi- og miljøkomiteen 8. november 2007 Av Bjørn Lauritzen Daglig leder Småkraftforeninga.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research - Oslo Centre of Research on Environmentally.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Chapter 15 Investment, Time, and Capital Markets.
Eksterne virkninger og offentlige goder
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Wyndor with variations
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Dag A. Høystad Energirådgiver.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Varedeklarasjon for strøm og opprinnelsesgarantier
Fornybar kraft og varme
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Evaluering av energiloven Disponering av vannmagasinene Høring i OED 13. november 2007 LVK Børre Rønningen Caroline Lund Stein Erik Stinessen.
Fredrikstad 7. september 2005
1.Øving – Miljø og Design
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Aktuell heading Kostnader ved produksjon av elektrisk kraft
Forelesning i mikroøkonomi.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Elsertifikatmarkedet etter 2020: Hvor går prisen?
Grønn Industrikraft Trøndelagsrådet Alf Daniel Moen.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Subsidiering av gasskraft – fornuftig.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Virkemidler1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 5 Virkemidler Avsnitt Foreleser: Finn R. Førsund.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Arkitektenes hus, Oslo BIOenergi – viktig for fremtidens fornybare energisystem Hrefna Johannesdottir Energigården – Senter for bioenergi.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
Finansmarkedene Finansmarkedet er markedet for finanskapital. I finansmarkedet kan privatpersoner og bedrifter plassere formuer eller skaffe kapital.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Foreleser: Finn R. Førsund
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Allmenningens tragedie
Statnett og prosumenter
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Nasjonalregnskapet Regnskapet for AS Norge Hovedformål
Kap 5: Opsjoner Terminkontrakt er kontrakt som må holdes, mister mulighet på å tjene penger dersom valutakurs endres i ens favør En opsjon er et instrument.
Wenche Teigland,
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Økonomistyring KRV-analyser
Utskrift av presentasjonen:

Grønne sertifikater som virkemiddel til å fremme bruk av miljøvennlige energikilder i kraftforsyningen Av Eirik Schrøder Amundsen, Universitetet i Bergen /SNF Foredrag ved SAMSTEMT-seminaret: ”Hva betyr liberaliseringen av kraftmarkedene for energi- og miljøspørsmålene? Utfordringer i lys av nyere samfunnsfaglig forskning”. NFR, Miljø og utvikling, 19. November 2002, Clarion Hotel Royal Christiania, Oslo

Innhold Markedet og miljøproblemer Fornybare energikilder og grønne sertifikater Grunnleggende ideer bak et GS-system En enkel modell Resultater –Frikonkurranse og samspill med CO2-markedet –Vindkraft og prisvolatilitet –Markedsmakt

Markedet og miljøproblemer Markedssvikt (e.g. Eksterne effekter, kollektive goder, manglende markeder) Markedet som virkemiddel (nytt marked opprettes for å ta hånd om problemet) Virkemiddelet i teori og praksis (rimelig krav: man bør i hvert fall sikre seg at virkemiddelet virker i teorien før det tas i bruk) Kompatibilitet med andre virkemidler (samvirkende, motvirkende eller nøytralt)

Fornybare energikilder og grønne sertifikater Mange land har som mål å øke andelen av fornybare energikilder i kraftforsyningen (e.g. EU ønsker å heve sin andel fra 14% i 2000 to 22% i 2010). Ikke uten videre klart hvorfor man ønsker å øke andelen av fornybare energikilder –Redusere utslipp av klimagasser? –Redusere bruk av ikke-fornybare ressurser med tanke på fremtidige generasjoner ? –Andre grunner ? De høyere kostnadene ved bruk av fornybar energi medfører at en slik utvikling ikke vil gå av seg selv

Fornybare energikilder og grønne sertifikater (forts.) Et økende antall land har besluttet eller vurderer å benytte grønne sertifikater (GS) for å oppnå å øke andelen av fornybar energi (e.g Nederland, Danmark, Sverige, Spania, Italia, Australia, Kina, India, USA) Et av poengene med GS-systemet er at det skal være et alternativ til direkte subsidier og at det skal være kraftbrukerne som betaler for at fornybare energikilder tas i bruk

Grunnleggende ideer bak et GS-system (Danmark, Sverige) Markedet for GS består av tilbydere og etterspørgere av grønne sertifikater Tilbyderne av grønne sertifikater er produsentene av ”grønn” elektrisitet For hver enhet elektrisitet de laster inn på nettet mottar de et sertifikat som så kan selges på GS-markedet De grønne produsentene mottar derfor både engrosprisen og verdien av et sertifikat når de selger en enhet kraft i markedet Etterspørgerne av grønne sertifikater er konsumenter/distribusjonsselskaper som er forpliktet til å anskaffe et antall grønne sertifikater som utgjør (minst) en bestemt andel (e.g. 20%) av totalleveransene til sluttbrukerne. Dette er det såkalte ”prosentkravet”. Frivillig etterspørsel er tillatt (men neppe tilstrekkelig)

Grunnleggende ideer bak et GS-system (forts.) Det er et vesentlig poeng at prosentkravet fungerer som skranke på totalkonsumet av elektrisitet og fører til at det blir et avvik mellom pris og grensekostnad i elektrisitetsmarkedet. Grunnen til dette er at kapasiteten for grønn elektrisitetsproduksjon til enhver tid virker bestemmende for totalkonsumet (for eksempel: med et prosentkrav på 20% kan ikke totalkonsumet kan være høyere enn 5 ganger grønn elektrisitetsproduksjon) Imidlertid er det foreslått øvre og nedre prisgrenser for sertifikatprisen

En enkel modell (Amundsen and Mortensen; 1999, Energy Economics, 2001) Symboler –p(x): sluttbrukerpris på elektrisitet –q: engrospris på elektrisitet –s : sertifikatpris –x: total elektrisitetsproduksjon (og konsum) –y: mengde ”svart” elektrisitet –z: mengde ”grønn” elektrisitet – :prosentkrav –c’(y): grensekostnad for ”svart” elektrisitet –h’(z): grensekostnad for ”grønn” elektrisitet

En enkel modell (forts.) Første ordens betingelser

En enkel modell (forts.) Illustrasjon

Frikonkurranse og samspill med CO2-markedet Amundsen and Mortensen (1999, 2001) Forhøyet prosentkrav kan føre til en reduksjon i kapasiteten for ”grønn” elektrisitetsproduksjon (Kapasiteten for ”svart” elektrisitetsproduksjon vil falle. Totalkonsumet vil derfor også kunne falle) Strengere krav for CO2-utslipp kan føre til en reduksjon av kapasiteten for ”grønn” elektrisitetsproduksjon Høyere produksjonskostnader for ”svart” elektrisitet kan føre til en reduksjon i kapasiteten for ”grønn” elektrisitetsproduksjon Økt pris på importert elektrisitet kan føre til en reduksjon i kapasiteten for ”grønn” elektrisitetsproduksjon

Vindkraft og prisvolatilitet (Amundsen, Baldursson og Mortensen, 2002) Problem: Anta ”grønn” elektrisitet produseres ved hjelp av vindkraft. Vi vet at vindkraften på årsbasis kan variere meget (20%?). Dersom alle sertifikatene som blir produsert selges og brukes innenfor samme år vil konsumet også variere meget. Faktisk vil en enhets reduksjon av vindkraft (og dermed av sertifikater) føre til at totalkonsumet reduseres med 5 enheter. Sertifikatprisen vil være ekstremt volatil. Faktisk gjelder det at Fra de ”grønne” produsentenes synspunkt vil dette kunne gi en stor variasjon i proveny i.e. Imidlertid vil ikke dette nødvendigvis være slik dersom ”banking” tillates

Vindkraft og prisvolatilitet (forts.) For å studere banking anvender vi en modell for lagring og spekulasjon i råvaremarkeder (Williams og Wright, 1984, Deaton og Laroque, 1990) Spekulantene kan velge å kjøpe grønne sertifikater med tanke på salg i fremtiden, men man kan kun spare, ikke låne Alle agenter tar prisene for gitt og modellen tar for seg likevekter med rasjonelle forventninger Rasjonelle spekulanter investerer i grønne sertifikater dersom nåverdien av forventet pris i neste periode er lik eller større enn prisen på investeringstidspunktet. Er det omvendte tilfelle, vil de selge alle sertifikatene de har på lager

The effect of speculation on GC-prices

Simulated prices and stocks of green certificates

Markedsmakt Amundsen og Nese, 2002, Amundsen og Bergman, 2002 Ved å unnlate å selge sertifikater, kan produsentene av ”grønn” elektrisitet få sterk innflytelse på elektrisitetskonsum, elektrisitetspris og sertifikatpris Dersom de ”grønne” produsentene har markedsmakt kan sertifikatprisen presses opp til øvre prisgrense for sertifikatene Dersom de ”svarte” produsentene har markedsmakt kan de presse sertifikatprisen ned til nedre prisgrense Faktisk ser det ut til at man aldri får realisert ”indre” løsninger for sertifikatprisen. Prisen vil enten være i taket eller på gulvet