-peuter, -nomer – goger og meg EN 16-ÅRINGS ERFARINGER KNYTTET TIL DIVERSE METODER FOR BEHANDLING AV BARN OG UNGE MED CP.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Spesifikk ryggmobilisering for pasienter med Bekhterev’s sykdom
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
LEK - Livsstilendringskurs
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ravneberghaugen rehabiliteringssenter Dagrehabilitering
Omstilling uten nedbemanning
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Hva er aktivitet og deltakelse?
INTENSIV BEHANDLING ETTER
Mestring og forebygging av depresjon
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom TS Fokus Lillehammer 2005.
Dokumentasjon av en prosess
Forside/oversikt Fag / tema
Kroppsøvingsdidaktikk
Vurdering for læring på Linderud skole
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Oppvekstkonferansen 2012 – Bufdir Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? av Cecilia Dinardi fra Unge Duer De Unges Egen Rettighetsbase.
Avdeling for sosionomutdanning
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
Didaktiske analysekategorier
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Tanker om barnehagens læringsmiljø
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Samtale 2.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Pust Liv eller død.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Lyshovden Oppveksttun!
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Månedsplan for Froskene Mai 2015
SKRIVEDANS Skrivedans er en metode for å utvikle skriftsspråket. Her trenes skriveforberedende bevegelser gjennom lek og musikk. MAIKEN MAASBACH- Gruppeleder,
Ungdomspress I det siste har det vært mer og mer snakk om ungdomspress på både mediene og nyhetene.. Hva er egentlig ungdomspress og hva vil det si?
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
NY VRI Nina og Ingvild.
Juninytt Da har vi sagt farvel til mai og ønsket juni velkommen! Mai har vært preget av mange gode fellesopplevelser, og mye kjekk lek inne og ute. Vi.
Juninytt HURRA!! Månedens jubilanter: Thomas blir 27 år 12.juni
Norsk skole.
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Sogn og Fjordane Pensjonistforbund
DESEMBER November Desember
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Modige Boyna.
Utskrift av presentasjonen:

-peuter, -nomer – goger og meg EN 16-ÅRINGS ERFARINGER KNYTTET TIL DIVERSE METODER FOR BEHANDLING AV BARN OG UNGE MED CP

Denne presentasjonen handler om...  Mine erfaringer knyttet til...  Fysioterapi  PTØ-trening  Bachlofen  Ortoser og kirurgi  Hjelpemidler  Viktige tanker så langt i mitt unge liv med CP

Fysioterapi  Barnehage og tidlig barneskole (til ca. 5. klasse)  Kamuflere aktiv behandling gjennom lek og andre aktiviteter.  Godt utbytte i fht. Alder  Assistenter og lærere fikk opplæring i treningsøvelser  Sein barneskole og fram til i dag  Flere passive øvelser  Behandlingen er terapeutens ansvar  Samtaler om løst og fast (Mellomledd)

PTØ-trening  3-8 års alder  Bra fysisk, verre mentalt…  Intensivt  Vanskelig å holde oppe motivasjon ved smertefulle øvelser  Mange uker borte fra barnehage/skole  Kroppen brukte tid på å tilpasse seg treningen  Vanskelig å vedlikeholde denne treningen i ettertid

Bachlofen  Bruk av tabletter før pumpa  Mye plunder i starten  Utglidning av kateter  Lekkasjer  Funker som bare det pr i dag  Påfylling av medikament på Barnepol. ca. 4 ganger i året (variasjoner)  Batteri må byttes hvert 7.år  Særdeles vanskelig uten pumpe/ved mangel på medikament  Selvopplevde beviser

Ortoser og kirurgi  Ortoser og korsett  Skjev, krummet rygg og spastidk hånd  Forbedringer  Resultat av et godt samarbeid  Prøving og feiling  Har sine ulemper  Kirurgi  Har gjennomført et inngrep i hånd  Reverserende utvikling  Skal inn til vurdering av hånd og rygg

Hjelpemidler  Har prøvd veldig mye forskjellig  Ganghjelpemidler av ymse funksjon  Et utall rullestoler (manuelle og elektriske)  Aktivitetshjepemidler (inne, ute, sommer og vinter)  And the list goes on  Vil likevel trekke frem…  Innowalk  GravityChair  Tessier Dualski  Leddet sitteskall

Noen tanker til slutt  Fagfolk må være bevisste på å være i forkant med justeringer og utskiftinger av hjelpemidler og annet utstyr  Tenk vinterutstyr om sommeren  Rullestol «plutselig» for liten  Godt samarbeid i det tverrfaglige teamet rundt barnet/ungdommen  Unngå unødvendige frustrasjoner og forsinkelser  I ungdomsårene – blitt mer bevisst på egne valg og grenser  Mer deltakelse i eget liv!