Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

VIDEREGÅENDE SKOLE Informasjon om søking Januar 2013.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Minoritetsspråklige søkere
Tilbudet 2013 – 2014 Endringene gjelder: –Alle sør-trøndere med ungdomsrett. –Alle hedmarkinger med ungdomsrett som tas inn til Røros vgs –Alle søkere.
Foreldremøte om videregående skole
Velkommen til samling
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Velkommen til samling
Startkurs for nye rådgivere 2010
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Søknad til videregående skole 2014/2015
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Inntakskonferanse 2007.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Informasjon videregående opplæring 15.januar
Rådgiversamling
Velkommen til informasjonsmøte om utveksling neste skoleår i auditoriet onsdag 26. februar kl For elever i Vg1 og foresatte.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Orientering om søking til skole og læreplass
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Minoritetsspråklige søkere
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Ta fag fra videregående skole
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Inntak Inntakskalender 2015
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Quality Hotel Klubben 2. november 2016 Velkommen!
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning

Individuell behandling - fortrinnsrett Fra grunnskolen –§ 6-15 Særskilt utdanningsprogram –Har omfattende behov for spesialundervisning –Vanskene gjør at utdanningsprogram har stor betydning for mulighet til å fullføre med studie- eller yrkeskompetanse –Meldes STFK 1.oktober for sakkyndig vurdering fra PPT med tilråding om særskilt utdanningsprogram –Får inntaksvedtak på våren –Vurdering av spesialundervisningsbehov på våren

Individuell behandling - fortrinnsrett Fra grunnskolen –§ 6-17 Sterkt nedsatt funksjonsevne –Gjelder både fysisk og psykisk funksjonsevne –Behov for at skolen er særskilt tilrettelagt –Meldes STFK 1.oktober for vurdering –Får inntaksvedtak på våren –Vurdering av spesialundervisningsbehov på våren –Søkere tatt inn til Vg1 etter § 6-17 har rett til å fortsette på samme skole på Vg2 og Vg3 (individuelt tilrettelagte løp)

Individuell behandling - fortrinnsrett Til Vg2 og Vg3 –§ 6-30 Sterkt nedsatt funksjonsevne –Søkere tatt inn til Vg1 etter § 6-17 har rett til å fortsette på samme skole (individuelt tilrettelagte løp) –Får inntaksvedtak på våren –Vurdering av spesialundervisningsbehov på våren

Individuell behandling - fortrinnsrett Fra grunnskolen –§ 6-18 Tegnspråklige –Søker etter § 6-18 til ordinær skole med bruk av tolk eller etter § 6-40 til knutepunktskole –PPT gjør etter søknadsfrist en sakkyndig vurdering bl.a. av om søkerens behov sikres best gjennom opplæring ved en knutepunktskole eller i ordinær skole med tolk –Søkere tatt inn til Vg1 etter § 6-40 skal normalt ha rett til å fullføre opplæringsløpet på samme skole –Får inntaksvedtak på våren –Vurdering av ev spesialundervisningsbehov på våren

Individuell behandling - fortrinnsrett Til Vg2 og Vg3 –§ 6-31 Tegnspråklige –Søker opplæring med tolk i ordinær videregående skole –Ble tatt inn til Vg1 etter § 6-18 til ordinær skole med bruk av tolk eller etter § 6-40 til knutepunktskole, er eventuelt ny søker etter § 3-9 i opplæringslova –Sakkyndig vurdering ifm inntak av PPT –Får inntaksvedtak på våren –Vurdering av ev spesialundervisningsbehov på våren

Individuell behandling - fortrinnsrett Fra Vg1, Vg2, Vg3 Utvidet tid –§ 6-19 søker flere år på Vg1 –§ 6-32 Vg2 eller Vg3 –PPT skriver sakkyndig vurdering før søknadsfrist ifm rett etter opplæringslova § 3-1 (rett til spesialundervisning, måloppnåelse) –Får vedtak om utvidet tid og vedtak om inntak på våren –Vurdering av spesialundervisningsbehov på våren for de som får innvilget utvidet tid

Individuell behandling Fra grunnskolen –§ 6-22 Har spesialundervisning, og mangler karakter i mer enn halvparten av fagene –Vedleggsskjema som må samsvare med vigo-søknad –Skjønnsmessig plassert på ett av tre utdanningsprogram –Behov for spesialundervisning på Vg1 vurderes etter skolestart –Tilsvarende for søkere uten spesialundervisning § 6-26

Individuell behandling Fra grunnskolen –§ 6-25 Særlige grunner –Vedleggsskjema som må samsvare med vigo-søknad –Faller ikke inn under §§ 6-15 til 6-19 (fortrinnsrett), men tungtveiende grunner for at særlige behov bør vurderes –Kan brukes for å søke om plassering, brukes ikke for å melde tilretteleggingsbehov på skolen

Individuell behandling Til Vg2 og Vg3 –§ 6-38 Særlige grunner –Søknadsfrist 1.februar –Vedleggsskjema som må samsvare med vigo-søknad –Faller ikke inn under fortrinnsrett, men tungtveiende grunner for at særlige behov bør vurderes –Kan brukes for å søke om plassering, brukes ikke for å melde tilretteleggingsbehov på skolen

Individuell behandling Til Vg2 og Vg3 –§ 6-35 Vedtak om spesialundervisning eller planlagt grunnkompetanse –Kan ikke oppnå bestått i alle fag fordi spesialundervisningsvedtak innebærer at det ikke gis vurdering med karakter –Kan tas inn til neste trinn etter en helhetlig vurdering –Søkere med planlagt løp mot grunnkompetanse vurderes for neste trinn opp mot det opplæringsløpet som er fastsatt

Formidling av informasjon til de videregående skolene etter 1.februar De videregående skolene (vgs) får oversikt over søkere tatt inn etter fortrinnsrett så snart søkerne er tildelt plass Vgs får oversikt over alle søkere til sin skole i slutten av mai Vgs kan i oversikten identifisere søkere etter bestemte paragrafer med vedleggsskjema (1.februar og 1.mars) samt søkere med meldingsskjema (1.mars) Vgs finner vedleggsskjema og meldingsskjema samt annen relevant dokumentasjon i den elektroniske elevmappa til den enkelte søker Oversikten over søkere er foreløpig, det kan skje endringer fram mot inntaket i juli

Meldingsskjema Skjemaet kan brukes av søkere 1.mars som ønsker å gjøre mottagende vgs oppmerksom på tilretteleggingsbehov eller andre særlige utfordringer Skjemaet blir ikke lest av saksbehandlere ifm inntaket, det blir lagt i den elektroniske elevmappa, klart til lesing for mottagende vgs Dokumentasjon som angår spesialundervisning på 10.trinn er av stor interesse for mottagende vgs

Erfaringer fra siste års inntak Til skoleåret 2013/14 søkte ca 760 søkere til Vg1 om spesialundervisning samtidig som de søkte om inntak NY INNTAKSFORSKRIFT KOM HØSTEN 2013 Vi har ennå ikke oversikt over hvor mange som har søkt/fått vedtak om spesialundervisning for skoleåret 2014/15 Til skoleåret 2014/15 la ca 650 søkere til Vg1 ved meldingsskjema 1.mars, blant disse finner vi de fleste av dem som tidligere søkte om spesialundervisning ved inntak. Til skoleåret 2014/15 la ca 800 søkere som allerede var elever i våre vgs ved meldingsskjema 1.mars

Søkere som hadde spesialundervisning på 10.trinn Søknad om spesialundervisning på Vg1 skjer ikke lenger samtidig med søknad om inntak. Å opprette kontakt mellom vgs og søkeren på våren er derfor ikke lenger en del av STFKs inntaksrutiner De fleste søker 1.mars på bakgrunn av karakterer og får inntaksvedtak i juli Søkerne bør legge ved meldingsskjema samt dokumentasjonen som ligger til grunn for spesialundervisningsvedtaket på 10.trinn Vgs får oversikt over søkere til sin skole i slutten av mai, og kan da gjøre seg kjent med dokumentasjon som er formidlet fra grunnskolen på det tidspunktet De som søker om individuell vurdering får også inntaksvedtak i juli (unntatt søkere tatt inn etter fortrinnsrett) Behov for spesialundervisning blir vurdert etter skolestart

Søknad om spesialundervisning Søknad om spesialundervisning skjer etter skolestart Skolen har plikt til å vurdere behov og eventuelt prøve ut tiltak innenfor det ordinære tilbudet før vedtak om spesialundervisning Plikten til utprøving gjelder ikke hvis skolen mener det er åpenbart at eleven har behov for spesialundervisning PPT vurderer elevens behov for spesialundervisning etter tilmelding Behov for spesialundervisning kan vurderes når som helst i skoleåret