Dagsamling for PP-tjenesten 29.10.14. Antall søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
AVLASTNING Melhus
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
INFORMASJONSDAG Tilbudsstruktur 14/15 •Fylkesrådet: •FORBEREDENDE MØTE tirsdag •VEDTAKSMØTE mandag 2.12.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Individuell vurdering
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Rådgiversamlingen høsten 2009
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Time vidaregåande skole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Dagsamling for PP-tjenesten Antall søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall.
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Inntak Inntakskalender 2015
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Antall søkere: 529 (578) Antall tatt inn i individuelt inntak: 402 (416) Antall søkere overført til ordinært inntak: 137 (157) Antall søkere som fikk avslag.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Videregående opplæring i Follo
Rådgiversamling 2016 i Vrådal
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Utskrift av presentasjonen:

Dagsamling for PP-tjenesten

Antall søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på sitt 1. ønske: 19 (men tatt inn på et lavere ønske) Antall søkere som ble avvist i individuelt inntak: 5 Søkere fordelt på søknadskategori: § 6-15 – Fortrinn til særskilt utdanningsprogram: 10 søkere - 6 tatt inn på 1. ønske, men bare 1 fikk innvilget inntak etter § § 6-17 og 6-30: Fortrinn for søkere til skole som er særskilt tilrettelagt: 43 søkere - 29 tatt inn på 1. ønske, men bare 3 tatt inn etter § 6-17 og 4 etter § 6-30 OPPSUMMERING INNTAK ETTER INDIVIDUELL VURDERING

§§ 6-18 og 6-31: Fortrinn for søkere med rett til tegnspråk: 4 søkere - 3 tatt inn i Oslo. 1 avvist (fra annet fylke) §§ 6-19 og 6-32: Fortrinn for søkere med vedtak om utvidet tid: 25 søkere – 21 tatt inn på 1. ønske, men bare en er tatt inn etter §§ 6-25 og 6-38: Andre søkere som må behandles individuelt: 197 søkere – 118 tatt inn på 1. ønske. 93 av disse er tatt inn etter disse paragrafene, hvorav 62 etter § 6-25 (Vg1) forts

Odal PPT v/ Trude Fjeldseth HIPPT v/ Erik Øygarden Oppsummering fra PP-tjenesten. Hvilke erfaringer gjorde PPT om hvordan særskilt inntaket og den nye forskriften fungerte? To erfaringer:

Dette er forhåpentligvis bare et overgangsproblem. Men kommunene/ungdomsskolene forstår ikke forskjellen. I fjor ble 23 av 30 sendt i retur. I år har vi fått 30 skjemaer og alle (9) etter § 6-15 ble sendt i retur. Vi har vært varsom med retur av § 6-17 av hensyn til foresatte, kun 4 stk. Det er et dilemma at det ikke er krav til ny PP-uttalelse for disse. Finnes det fortrinnsrett etter § 6-15/ til Nordstumoen, BAS, Åkershagan, Team 4, eller andre tilr. Tilbud? Drøft i 2 min og kom med svar! Blant søkerne etter § 6-17 er det noen som vil gi oss store utfordringer. Det bringer oss direkte til dagens hovedtema. Praktisering av §§ 6-15 og 6-17 inntaksforskrift

Hva forventes av Hedmark fylkeskommune? Hva skal videregående opplæring stille opp med? Skal vi bare overta det opplegget som har vært i kommunene? Dette er et blitt et satsingsområde for samtlige fylkeskommuner – hvor går grensen(e)? Hvordan går vi frem ovenfor kommunene? Hovedtema: Forholdet spesialundervisning – tiltak etter annen lovgivning.

Har hudsykdommen Epidermolysis Ballusa som gir blemmer og alvorlige sår på kropp og i slimhinner. Har brukerstyrt assistent, må skjermes for støt og berøring, hjelp til det meste. (Ta bøker ut av sekken, toalettbesøk, påkledning osv). Kan ikke delta på turer, svømming og kroppsøving, må som hovedregel være inne i friminutt. Utbytte av ordinær undervisning i den grad sykdommen tillater henne å delta. Noen eksempler på nye søkere 2015/16:

Autist, kommunikasjonsvansker, språkvansker, sosiale vansker og samspillsvansker. Behov for eget tilrettelagt rom og 100 % spesialpedagog/ vernepleier/assistent. Behov for drosje. Senskade etter svulst på hjernestammen, lammelse med nedsatt syn og hørsel på venstre side. Adekvate evnemessige forutsetninger, smerter og kort utholdenhet. Stort fravær som følge av skadene. Innlagt shunt som krever overvåking pga shuntsvikt – kan innebære akutt fare for liv og helse. Dette må behandles på sykehus. Forts.

Lett psykisk utv.h. Forkalkninger i hjernen, skoliose. Ofte syk og derfor mye borte fra skolen. Kan ikke følge ordinær undervisning. Hennes medisinske tilstand krever stor grad av skjerming. Narkolepsi. Trasslidelse og atferdsvansker. Funksjonsfall faglig og sosialt. Utviklet angst. Trenger tett voksenoppfølging, hvilerom og eget skysstilbud. Multifunksjonshemmet, skoletilbud på Heberheimen, sitter i rullestol, må ha sondemating, CP med synshemming. Mangler talespråk, epilepsi, kan vise tilfredshet ved å høre på klassisk musikk. Trenger et tilbud som gir sanseopplevelser, kan være urolig over lengre perioder, har spes ped tilbud 2-4 t/u. Dette er et sensitivt område som handler om samhørighet og respekt, men også om hvem som har ansvar, ikke bare for økonomi. forts

Dette er eksempler på helse/pleiebehov, gjerne på døgnbasis. Kommunene tilsetter ofte helsepersonale som assistenter i skoletiden slik at kostnadene blir refundert av staten. Det er kun unntaksvis det skjer når elevene er i videregående opplæring. Hvem avgjør hva som er pleie og hva som er opplæring? Kan PP- tjenesten være vår sakkyndig instans? To min. drøfting. Andre eksempler er innen adferd og psykiatri. Når store psykiske og sosiale vansker er utviklet i det kommunale rom ( hjem/fritid) og det ikke er satt inn tiltak der, er det vgs som skal foreta nødvendig adferdsregulering? I følge lov er det kommunene som eier elevene. HFK låner de i en periode for å utføre et oppdrag: gi videregående opplæring slik at de kan bli til nytte for kommunen.

Utgangspunkt for videre arbeid De fleste av ungdommene våre vil ha utbytte av VGO Skolen skal ivareta verdier som likeverd-mangfold-rettsikkerhet De utfordringer som følger med elever med nedsatt funksjonsevne, skaper en positiv dynamikk i skolen. Disse elevene har rett til et helhetlig (heldags/heldøgns) tilbud fra det offentlige Nødvendige avklaringer må foregå mellom etater/nivåer i offentlig forvaltning, uten at tilbudet til eleven svekkes Rettsikkerheten for skolens ansatte skal også ivaretas Målet er å få bedre kvalitet i opplæringen og i oppfølgingen av det helsefaglige arbeidet Tilbakemelding fra Vest-Agder:

Rettigheter etter annet lovverk Helse og omsorgstjenesteloven Pasient og brukerettighetsloven Lov om sosiale tjenester m.fl. Elever med behov for koordinerte tjenester har rett til å få en individuell plan (IP) – som skal sørge for god samhandling mellom tjenesteyterne. Fylkeskommunen v/ de videregående skoler plikter å bidra. Elevens individuelle opplæringsplan (IOP) vil inngå i elevens IP. Hjemstedskommunen er ansvarlig. Utfordringen ligger i begrepet «Nødvendig helsehjelp»

Kan dere drøfte i 5 min hva dere kan hjelpe til med for å avklare disse forholdene opp mot hjemkommunene? Kan dere være tydeligere i sakkyndige vurderinger på hva dere anser som nødvendig helsehjelp? Medisinering? Hygiene? Sikkerhet? PS! Vi trenger klare tilbakemeldinger! SPØRSMÅL OG DRØFTING

Her skal jeg scanne inn noen eksempler Logoped – behandling, hjelp eller spesialundervisning

Skoleåret 2014/17 var det 22 søkere til 7 ledige plasser. Tre søkere måtte sendes hjem i løpet av skoleåret eller kunne ikke fortsette. Dette skyldes adferdsproblemer på fritid. En av elevene gikk uten skoletilbud fra høst til vinterferien pga manglende plass og personale på annen skole. Barnevernet blir stadig mer aktiv i søknadsprosessen. De utsetter avgjørelse i påvente av inntak på Nordstumoen. Meldingsskjemaene antyder søknad fra elever med behov for 24 timers bistand (autister etc.) Hvordan kan vi kvalitetssikre inntaket på skolen bedre? Søknad til Midt-Østerdal, avd Nordstumoen

To nye veiledere gjør deler av håndboken overflødig. Kommer mer………. Nye skjema/Håndboken

Forutsetning: Vedtak om utvidet tid etter § ledd må være fattet før 1.februar. Det søkes på eget skjema innen 15.november (1.desember i år?) med sakkyndig vurdering fra PPT. HFK sender ut vedtak før 1. (10.?) januar slik at eleven kan søke etter fortrinnsrett 1.februar. Dette gjelder søkere som ikke innfrir § 6-28 eller 6-38 om inntak til Vg2, men må bruke 2 år på Vg1. NB: må ha enkeltvedtak om spesialundervisning når det søkes! Det er forskjell på inntak til tilrettelagte koder og ordinære tilbud. Tilr.koder teller antall år og ikke ordinært Vg2. Fortrinn for funksjonshemmede finnes i § Viktig: Dette må skilles fra utsettelse av bruk av opplæringsretten som skyldes sykdom eller andre årsaker! Fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvidet tid etter §§ 6-19 og 6-32

Opplæringslova § 3-1 fjerde ledd om omval og § 3-1 femte ledd om opplæring i inntil to år ekstra gjeld tilsvarande så langt dei passar for elevar i vidaregåande skolar som er godkjende etter denne lova. Heimfylket gjer vedtak. § 3-6.Spesialundervisning og pedagogisk-psykologisk teneste. Opplæringslova § 5-1 om rett til spesialundervisning, § 5-3 om sakkunnig vurdering, § 5-4 om saksbehandlinga i samband med vedtak om spesialundervisning og § 5-5 om unntak frå reglane om innhaldet i opplæringa og om kompetansekrav gjeld tilsvarande. Heimkommunen eller heimfylket til eleven sørgjer for at det blir utarbeidd sakkunnig vurdering, gjer vedtak om spesialundervisning og dekkjer utgiftene til slik opplæring. I tvilstilfelle avgjer departementet kven som er ansvarleg for kostnadene. Departementet har tilsvarande ansvar for elevar ved norske skolar i utlandet. Departementet er klageinstans for klage over kommunale og fylkeskommunale enkeltvedtak om spesialundervisning. Den pedagogisk-psykologiske tenesta i vertskommunen skal hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å leggje betre til rette for elevar med særlege behov. Søknad om spesialundervisning og utvidet tid i private skoler

Eleven søker skolen om spesialundervisning. Skolen vurderer behovet ut fra bestemmelsene i § 5-4 og om nødvendig melder eleven til PP-tjenesten for sakkyndig vurdering. Når sakkyndig vurdering foreligger, kan skolen sende søknad om refusjonsgaranti til fylkeskommunen. Den sakkyndige vurderingen må klart skille på hva som er tilpasset opplæring og hva som er spesialundervisning. Sammen med søknaden skal det vedlegges kopi av sakkyndig vurdering og skolens egen beskrivelse av opplæringstilbudet, organiseringen og omfanget av spesialundervisningen. Skolen skal i søknaden også oppgi aktuell timesats for pedagog og/eller assistent. Fylkeskommunen behandler søknaden om refusjon og fatter enkeltvedtak om spesialundervisning for elevene i private skoler. Enkeltvedtaket sendes til eleven med kopi til skolen. Individuell opplæringsplan (IOP) utarbeides av skolen så snart vedtak om spesialundervisning foreligger jf. opplæringsloven § 5-5. Refusjonskrav sendes to ganger i året fra skolen til fylkeskommunen. Frist for høsthalvåret er 1. desember og frist for vårhalvåret er 1. juli. Kopi av IOP for de elevene det søkes om refusjon for skal sendes sammen med kravet. Årsrapport skal også sendes sammen med refusjonskravet for vårhalvåret. Kompetansebevis sendes inntakskontoret i fylkeskommunen så snart det foreligger. Søknad om spesialundervisning og bestemmelser om refusjon av utgifter

Følgende er avtalt : Sentrum vgs – uke 45: Teknikk og industriell produksjon og Restaurant– og matfag (PP-tjenestene for kommunene i Odal, Kongsvinger, Eidskog, Grue og Åsnes) Dato: Elverum vgs – uke 46: Helse- og oppvekstfag og Bygg- og anleggsteknikk (PP-tjenesten for Elverumsregionen, Nord-Østerdal og Trysil/Engerdal) Hamar katedralskole – uke 47: Teknikk – og industriell produksjon og Service og Samferdsel (PP-tjenesten for Hamarregionen og Ringsaker,) Dato: Kompetanseheving PPT (med statlige midler)