1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Advertisements

Fjernstyrt ubemannet enhet for rengjøring av fjellbasseng 09:00 – 09:30Registrering & kaffe Ordstyrer Magnar Sekse, fagdirektør VA etaten 09:30 – 09:45.
Krav til dokumentasjon i kap
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Kvalifikasjonsordning
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Innovative offentlige anskaffelser
Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Leverandørutviklingsprosjekt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Skoleplass ved Nattland skole høsten 2014
USHT Hordaland Velferdsteknologi
Informasjonssikkerhet
Fremskaffelse av leieboliger
Governmental Social Responsibility Fafo Østforum 3.mars 2005 Regelverket for offentlige anskaffelser Status, erfaringer, utfordringer.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Rekvisisjonsblokka forsvinner
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Nasjonalt velferdstekn program Samarbeidende kommuner Bergen Stord Lindås Lindås kommune.
Offentlige anskaffelser Hvilke anskaffelsesprosedyrer kan/skal benyttes: Molde 30 sep Innkjøpssjef Karsten Almås.
MORTEN RIISE Anskaffelser: Hvordan kommunisere med leverandører samtidig som man utøver god forretningsskikk og ivaretar regelverket.
Nye nettsider Elvur Thorsteinsdottir Dialogmøte.
Dialogkonferanse Datalagring og backup/recovery tjenester Agenda Presentasjon av Bergen kommune/ IKT Drift Dagens avtale:  Datalagring – SAN  Backup.
EØS IKT Brannveggsløsning Dialogkonferanse 14. november 2013 IKT Drift Prosessansvarlig: Sigfred Tellnes Teknisk ansvarlig: Per-Arne Hoff.
Nasjonalt velferdstekn program pr sept 2015 Samarbeidende kommuner Bergen Stord Lindås Lindås kommune.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse IKT-utstyr EØS Rammeavtale (
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Vil du selge til det offentlige? Næringslivsseminar Leknes 15. februar 2011 Velkommen. Presentasjon av programmet Villy Angelsen, økonomisjef.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
SKU/Innkjøp Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester AGENDA 1.Innledning/bakgrunn ved BK Presentasjonsrunde Fremdriftsplan 2.Kvalifikasjonskrav v/FirstVentura.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Leverandørkonferanse om etiske krav Lin Helliesen, rådgiver anskaffelser og fagansvarlig etisk handel, Stavanger kommune, Konkurranse om rammeavtale.
Innkjøp Nytt regelverk og revidering av TFK s anskaffelsesreglement.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Noen refleksjoner og innspill
Dialogkonferanse Behovene
Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
Velferdsteknologiprosjekt Vestfold og Telemark
Felles anskaffelse trygghets- og varslingsteknologi
TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI i TELEMARK
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Offentlige anskaffelser
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Velferdstekn ABC program
VELFERDSTEKNOLOGIPROSJEKTET I VESTFOLD OG TELEMARK
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Selvstendig, trygg og aktiv med GPS i Larvik
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Praktisk bruk av regelverket
Anskaffelsen som prosjekt
Offentlige anskaffelser
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Utskrift av presentasjonen:

1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT og rådgiver Uwe Matthäus, Innkjøpsseksjonen

2 Bakgrunn Nasjonal satsing på velferdsteknologi NHO/KS inviterer til samarbeid Demente personer en stor og økende gruppe Ikke alle kan få plass på sykehjem Tiltak for hjemmeboende er vesentlig Ikke systematiserte offentlige tiltak for håndtering av alarmer for demente Vanlige trygghetsalarmer dekker ikke dette behovet

3 Behov Øke bevegelsesfrihet og skape trygghet Forebygge uønskete hendelser og farlige situasjoner Pårørende må ha sikkerhet Utsette behov for institusjonsplass

4 Krav til alarmer Praktisk innrettet Tåle ulike belastninger Fungere for flere formål Brukervennlig (ansatte/pårørende) Graderte nivåer i forhold til fare/uønsket hendelse Rutes til ulike instanser Mottak som fungerer Respons eller utrykning i forhold til alarmens innhold

5 System omkring alarmer for demente Leverandører er i forkant Det offentlige har ingen definerte tjenester om dette Private kjøper løsninger Flere parallelle initiativ Demensalarmer som del av den ordinære tjenestekjeden Samarbeid med pårørende Finansiering og ansvarsforhold må avklares Juridiske forutsetninger ikke avklaret Dokumentasjon i pasientjournalen uavklart

6 Oppfølging Kommunene vil få en oppgave her Det offentlige vil bli kjøpere Demensalarmer kan evt betraktes som hjelpemidler Samarbeid med nasjonale myndigheter og kompetansesentre

7 Anskaffelser av varer/tjenester i forbindelse med prosjektet Regelverket gir forholdsvis bred adgang til dialog med leverandørmarkedet før kunngjøring, men setter også noen grenser, f eks mht likebehandling av leverandører. Konkurranseprinsipp: Alle anskaffelser skal være basert på konkurranse – uavhengig av anskaffelsens verdi Kunngjøringsplikt: Anskaffelser over nasjonal terskelverdi på NOK skal kunngjøres på Anskaffelsesregelverk: Lov og Forskrift om offentlige anskaffelser som ytre ramme –Bergen kommune har vedtatt at anskaffelser over NOK skal kunngjøres i Doffin. –Anskaffelsen skal ikke deles opp for å komme under terskelverdiene.

8 Konkurranseprinsipp og kunngjøringsplikt – hva betyr det for prosjektet? Ett av prosjektets målsettinger er å arbeide frem en leverandørnøytral kravspesifikasjon/ leveransebeskrivelse som kan brukes av potensielle oppdragsgivere (ikke bare Bergen kommune) Leverandører kan ikke forvente at deres innspill til prosjektet vil føre til direkte til salg av produkt/tjeneste. Etter endt prosjektfase vil kravspesifikasjon bli utarbeidet. Kravspesifikasjonen vil bli tilbudt Direktoratet for forvaltning og IKT (DiFi) for publisering på nettsiden Denne nettsiden brukes bl.a. av oppdragsgivere som ”verktøykasse” for egne konkurranser.

9 ”Vi vet ikke alltid best hva vi skal anskaffe...” Vanligvis beskriver en offentlig oppdragsgiver hva som skal anskaffes, og markedet tilbyr den etterspurte varen/tjenesten. Det forekommer at oppdragsgiver ikke har tilstrekkelig kunnskap om hva som finnes på markedet, hvordan det virker og hvilke behov en vare/tjeneste kan dekke Konsekvens: ”Mismatch” mellom kunngjort anskaffelse og den beste løsningen for oppdragsgivers behov. –For å reparere en slik ”mismatch” i tråd med regelverket må oppdragsgiver vanligvis kunngjøre på nytt.

10 Løsning: Tidlig dialog med markedet Ved å skaffe seg god oversikt over markedet, produkter/tjenester og deres egenskaper og muligheter før kunngjøring av en konkurranse, sikrer oppdragsgiver at behovet blir dekket riktig. Leverandører kan beskrive alternative løsninger for oppdragsgivers behov –Her ligger det et potensial for innovasjon! Oppdragsgiver bør bruke innspillene fra leverandører til å lage en funksjonsbeskrivelse (”Hvordan skal det fungere?”) i stedet for en detaljert teknisk kravspesifikasjon (”Hvilke egenskaper skal det ha?”)

11 Sikre konkurranse og likebehandling i anskaffelsen Regelverket krever en produkt- og leverandørnøytral kravspesifikasjon –Det skal ikke være til fordel (eller til ulempe) for leverandøren å ha hatt dialog med oppdragsgiver forut for kunngjøring. –Oppdragsgiver må ”nullstille seg” etter dialog med aktører i markedet, og før kunngjøring.

12 Veien videre Dialogkonferanse del 1 sammen med brukersiden mot potensielle leverandører 11. januar 2011 Frist påmelding dialogkonferanse del II 28. januar 2011 Frist for oversendelse av skriftlige løsningsforslag 11. februar Dialogkonferanse del II 22 februar Utarbeide kravspesifikasjon og eventuell testing på pilotbrukere 2011 Vurderinger av utprøving og videreutvikling Høst 2011 Spredning av kunnskap Hele prosjektperioden Oppretter prosjektgruppe for videre arbeid Søker ekstern finansiering Samarbeid med andre miljø