Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Velferdstekn ABC program
Tilbud til alle kommuner Oppdrag fra Helsedir KS har utarbeidet og testet Utviklingssentrene står for spredning Basert på 5 hefter med oppgaver 5 samlinger totalt, 3 som felles for flere kommuner, og de 2 andre som lokale samlinger Beregnet på ansatte i kommunene
2
HORDALAND TOTALT 33 KOMMUNER
- USHT Hordaland 23 kommuner - USHT Fonna 10 kommuner Forkortes til USHT- Hordaland delt i 2 USHT Hordaland-23 kommuner: region Nordhordaand, Voss og omegn og Bergensregionen. USHT Fonna 10 kommuner i Hordaland : region Sunnhordland
3
Hvorfor velferdsteknologi ?
Økt fokus på mestring og selvstendighet hos bruker Teknologisk utvikling som gjør det mulig Ta i bruk teknologi fra andre kjente områder Flere trenger tjenestene og færre tilgjengelige omsorgspersoner Økonomisk gevinst for kommuner
4
Noen aktuelle begreper
Smarthus Intelligente boliger Tekniske hjelpemidler Trygghetsteknologi Omsorgsteknologi Sikringsteknologi Mestringsteknologi Hverdagsteknologi Frihetsteknologi Sporingsteknologi Avstandsoppfølging Kameratilsyn Monitorering av pasientdata
5
Utgangspunkt i trygghetsalarmen, med tilleggsfunksjoner
Utviklingstrekk Utgangspunkt i trygghetsalarmen, med tilleggsfunksjoner Overgang fra analoge til digitale systemer Aktive alarmer Passive alarmer Mobile alarmer Endrete former for kommunikasjon; tekst, tale, lyd, bilde
6
Områder for velferdstekn
Trygghetsteknologi Avstandsoppfølging Bruk av sosiale media Videokommunikasjons og telemedisin Apper for ulike formål ( trening, kommunikasjon, registreringer) Kommunikasjon mellom tjenester og pårørende/bruker
7
Vanlige trygghetskapende teknologier
Trygghetsalarm/ mobil/ stasjonær Varsler av ulike slag ( dører, vinduer) Brannalarm og brannforebygging Bevegelsesdetektorer Sporing og lokalisering Temperaturalarmer Medisindispensorer Vannalarmer Fallalarm Komfyrvakt Kameratilsyn Sosial kontakt Kommunikasjonsverktøy Sensorer for medisinske registreringer Nye arbeidsverktøy i tjenestene
8
Hvem kan ha nytte av velferdsteknologi ?
Eldre Hjemmeboende og personer på institusjoner Personer med funksjonsvikt og utrygghet Barn og unge Personer med kroniske lidelser Fokus på nytteverdi for bruker/brukerkartlegging er vesentlig
9
Hvor får en velferdsteknogiske hjelpemidler ?
Kommunene NAV /Husbanken Markedet/ kjøp i butikker P.T uklare grenseoppganger’ Derfor og uklare betalingsregler
10
Juridiske avklaringer Dokumentasjon i pasientjournalsystemene
Problemområder Samtykkevurderinger Etiske betenkninger Juridiske avklaringer Dokumentasjon i pasientjournalsystemene Personvernopplysninger
11
Utløser av alarm (hvilke, hvordan) Mottak av signaler
3 vesentlige trinn Utløser av alarm (hvilke, hvordan) Mottak av signaler ( responsløsning) Håndtering av situasjoner (responsløsning )
12
Endringer i tjenestene
Kommunene arbeider p.t med nye løsninger for alarmmottak og respons Tjenestene og rutiner vil endres over tid Brukerbehovene vil komme langt mer i fokus Kommunikasjonsformene mellom bruker/pårørende og tjenestene vil endres
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.