Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Advertisements

Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
En innføring i boligmarkedet i Oslo
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
Pedagogisk analyse.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Hva betyr Festspillene for Harstad?
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Yield Management.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
10. Organisasjoners effektivitet
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
Hva er en artikkel?.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
BUS – Økonomisk styring Business Analysis and Performance Management Presentert av Iver Bragelien, NHH 8. april 2014.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Kvalitative og kvantitative metoder
Statlig styring og regional innovasjonspolitikk Else Ragni Yttredal.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
innovasjon i Infrastruktur
Canal Street 2012 og Introduksjon Revenue Management: Data / leadtime / CRM Målsetting Revenue Management - Forbedre likviditet - Redusere risikoprofil.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Lederutvikling hos USIT
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Hvordan skaper man merkevaren? © TNS Hvordan skaper man merkevaren?
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Merverdiavgift. Hva er merverdiavgift? Merverdiavgift er en avgift (penger) man betaler til staten ved salg av varer og tjenester Beregnes som % av salgspris.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Hva er inflasjon? Inflasjon er en vedvarende stigning i prisnivået. Et fall i prisene kalles deflasjon. Inflasjon innebærer ikke at alle varer stiger like.
10. Organisasjoners effektivitet
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Utskrift av presentasjonen:

Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for bachelorprogram i Opplevelsesbasert reiseliv

Er Revenue Management (RM) en innovasjon? En innovasjon er implementering av ny eller vesentlig forbedret produkt (vare eller tjeneste), prosess, ny markedsmetode, eller en ny organisasjonsmetode i forhold til forretningspraksis, arbeidsplass organisering eller eksterne relasjoner Det som er en innovasjon for noen trenger ikke være nytt for andre. Innovasjon for bedrift vs innovasjon for marked. 2

Lynkurs i RM: Det handler om å tilby riktig produkt til riktig kunde til riktig tid og riktig pris. Spesielt godt egnet hvis bedriften kjennetegnes av: Å ha produkt/tjeneste som har begrenset holdbarhet (ferskvare). Faste kostnader er høye og variable kostnader relativt lave. Relativt fast kapasitet. Varierende etterspørsel. Mulig å utarbeide kalkyler for etterspørsel. Mulighet for forhåndssalg eller tidlige indikasjoner på salg via reservasjoner. 3

Er det noen sak å implementer RM? Basert på funn i masterutredning levert ved HH/UiA desember Elise T. Rushfeldt. Implementering av RM i små og mellomstore bedrifter. Hva er forutsetningene for en vellykket implementering av Revenue Management i små og mellomstore bedrifter i reiselivs- og kulturindustrien? Kvalitativ studie av 10 bedrifter som deltok på kurs i RM i perioden november 2011 – januar

Kort om bedriftene og kursgjennomføringen. De 10 analysebedriftene: Alle kan defineres som små eller mellomstore. Inkluderer overnatting, servering, museum og attraksjons-/opplevelsesbedrifter. Seks av bedriftene kan sies å primært ha et kommersielt fokus. Fire kan defineres som ikke-kommersielle. Kursgjennomføringen: Ni samlinger a to dager. Arrangert av danske Horesta. Praktisk fokus. Støttet av Arena Usus og Innovasjon Norge. 5

Analysemodell – hvilke forutsetninger antas å påvirke implementeringen av RM? 6 AbsorpsjonskapasitetEndringsprosess Endringsagenter Implementering av Revenue Management

Var det noen sak? Kun et lite mindretall som sier de så å si ikke har implementert noen av RM teknikkene. Resten har i hvert fall implementert noe, og enkelte mye. Tankesettet. Satt opp prisene, blitt tøffere. Differensierte priser som justeres jevnlig. Rabatt ved tidlig booking. Tilleggsprodukter/mer-salg. Pakke priser. Registrering av kundedata. Har det hatt noen effekt? For noen, ja! Ikke alle har målt systematisk. De som har implementert mest, rapporterer alle om økte inntekter. 7

Så hva måtte være på plass? 8 AbsorpsjonskapasitetEndringsprosess Endringsagenter Implementering av Revenue Management

Absorpsjonskapasitet: De fleste av kursdeltakerne hadde ingen eller liten kjennskap til RM før kurset. De færreste hadde en økonomisk-administrativ utdanning. Disse faktorene så imidlertid ikke ut til å ha vesentlig betydning. Deltakelse på kurset så ut til å kompensere for dette ved å akkumulere kunnskap og absorpsjonskapasitet knyttet til RM. 9

Endringsagenter: Bedriftene som hadde implementert mest hadde alle: Sterke endringsagenter. Allokerte nok tid. Intern motivasjon. Kursdeltaker skulle jobbe med RM (eller tilgrensende oppgaver) i bedriften. 10

Endringsprosess: En forenklet endringsprosess: Alle som hadde implementert, følte i utgangspunktet behov for å ”gjøre noe” (sense of urgency). De ”riktige” personene ble sendt på kurs (de som skulle jobbe med dette), og disse fungerte som sterke endringsagenter (strong guiding coalition). Man klarte å få en felles forståelse i bedriften for at RM var viktig og relevant (anchoring new approaches in the culture). 11

Andre momenter: Bedriftene som hadde tatt til seg deler av RM teknikkene, men ikke implementert fullt ut, hadde alle utfordringer knyttet til egne IT-system. Bedriftene som hadde implementert mest hadde alle mulighet til å hente relevant informasjon om inntekter, kunder osv. i eksisterende IT-system. Tid ble av de fleste nevnt som en begrensende faktor for implementeringen. Også for de som hadde implementert mest. De som ikke hadde implementert noe etter kurset hadde alle andre store prosjekt på gang parallelt med kurset og deltok derfor heller ikke på hele kurset. 12