IKT i barnehagen Etikk og nettvett.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Barns rettigheter - personvern
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Nettevett – utvidet versjon
Opplæring: Datamaskiner
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Etikk og nettvett i barnehagen
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Nettvett.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
IKT i barnehagen.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Gruppe nummer 10 Morten Dybing Pål Johannesen Tore Christian Johnsen
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Sammensatte tekster.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Media og informasjon.
Nettvett og ungdom Dette veit dere sikkert
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Bli kjent med IKT. © Eduke as Basisferdigheter 1. Lese 2. Skrive 3. Regne 4. Muntlig fremstilling 5. IKT.
Mangfold og likeverd Barns rettigheter - personvern.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Temakveld Nettvett og spill.
Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon.
Sammensatte tekster ?.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Donald + NetCom Av Mira. Bakgrunn Barn er stadig yngre når de introduseres for teknologi – viktig med gode vaner Eget blad rettet mot barn i barnehage.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Barnehagens samfunnsmandat
Velkommen til foreldremøte.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Idrettens hjem på nett Stjørdal 18.april 2015 Organisasjonssjef Kjell Bjarne Helland Sør-Trøndelag Idrettskrets.
Etikk, nettvett og personvern
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
Sosiale medier - Hvordan forberede de unge og oss selv til en verden på nettet?
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Mobbing Handler om gjentatt fysisk eller psykisk plaging, enten i form av åpne angrep eller utfrysing.
Velkommen til foreldremøte på 6.trinn torsdag 24. september 2015.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Digital startpakke – Nettvett 3
Nettvett U-18 Bodø politistasjon
Kilder og kildebruk.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Office 356 kurs For både nybegynnere og erfarne. Håper alle finner noe å lære/bli inspirert av. Er beregnet for PC, ikke Mac. Et innføringskurs, dere kan.
Periodeplan for februar 2019
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Utskrift av presentasjonen:

IKT i barnehagen Etikk og nettvett

Hva er IKT? IKT står for informasjons- og kommunikasjonsteknologi. IKT er alt som gjør det mulig for oss å skaffe oss informasjon, å kommunisere med hverandre og alle digitale verktøy som påvirker omgivelsene på en eller annen måte. Eksempler: PC, printer, skanner, foto/videokamera, telefon, mobil, webkamera, interaktive fortellinger og spill, prosjektor, mp3, CD, DVD, faks og diktafon.

Hvordan bruke dette i barnehagen? Sikkerhet ved bruk av internett Det skal alltid være en voksen sammen med barna når de er på nettet Nettsteder som personalet mener er sikre og tilpasset barnas alder Netnanny; med filter som gjør det vanskelig å komme inn på internettsider som inneholder vold eller pornografi Ha et opplæringsopplegg Kvalitetssikre innføringen for hvert barn La ikke barna treffe ukjente eller kjente nettvenner uten følge Hjelp barna til å forstå at mye av informasjonen man finner på nettet kan være feilaktig Vær ikke altfor kritisk til barnas nysgjerrighet Lag felles regler sammen med barna slik at de får eieforhold til reglene og forstår dem (Marianne Hagelia, HVE 2009)

Bruk av digitale bilder Hva gjør vi med bilder som blir tatt i barnehagen? Oppbevaring? Videresende bilder til foreldre? Slette bilder?

Lovverk §8 at vi i barnehagen kan fotografere og lagre bilder av barna, så lenge informasjonsikkerheten er ivaretatt sier personvernsloven Samtykkeerklæring, barnehage - foreldre

Temahefte Barns medievaner Personalets syn på digitale medier Internett, lov og regelverk Dataspill og pedagogisk programvare Utvikling av digital kompetanse Temahefte om ”ikt” i barnehagen

Informasjon om nettvett Regler for bruk av digitale bilder, film, tekst og musikk finner du på nettsiden: http://www.clara.no/ Personopplysningsloven Datatilsynet