Vår virkelighet – vår løsning Svart økonomi i forbrukermarkedet Petter Furulund – Adm.dir. NHO Service
Tyngde gir gjennomslag NHO Service er den tredje største landsforeningen i NHO-systemet. SBL har bedrifter med årsverk (p.t. mai 2007) Etablert i 1989, har nå 23 ansatte og holder til på Majorstua i Oslo
NHO Service bransjer rangert etter årsverk, antall bedrifter er inkludert lokalkontorer, pt Antall bedrifter ÅRSVERK Bemanning Attføringsbedrifter Vakt & Sikkerhet Renhold Kantine og Forpl Forv.- drift og Serv Helse og Omsorg BHT Ambulanse Andre servicebedrifter Meget arbeidsintensive
Norsk moral er 2 delt - arbeid og privat Politikere og myndigheter vet at det finnes et enormt marked for svarte tjenester. De unnlater bevisst å ta i bruk virkemidler som kan dempe dette slik våre naboland har gjort. Vi lærer omtrent barn å jobbe svart på dugnad før de kan spille fotball eller fløyte. Våre medlemmer har gitt opp det private markedet. Mye arbeidskraft vil kun ta svarte jobber. Det er allment akseptert å kjøpe Rilum (Rett i lomma uten moms)
Vår løsning I Gjøre forskjellen mellom svart og hvitt så liten at prisen for god moral er overkommelig. Gi privatpersoner skattefradrag eller annen støtte mot å dokumentere hvitt kjøp. Sverige, Danmark og Finland har modeller.
Vår løsning II La arbeidsgivere betale for avlastning i hjemmet som gode på lik linje med firmabil.
Modell Hvit tjeneste kr. 350,- inkl mva- Svart kr. 120,- Arbeidsgiver betaler kr. 350,- du fordelsbeskattes for kr. 250,- dvs. kostnad på kr. 125,-. Fordeler for det offentlige: Arbeidsgiveravgift – moms – skatt hos utøver – folketrygd og sosiale goder – lovlig arbeidskraft – trygdede og ulovlig arbeidskraft holdes borte.
Arbeidsgiver Ansatt Servicebedrift Service- medarbeider Samfunnet Arbeidsgiveravgift Skatt Moms Arbeidsgiveravgift Sosial trygghet Feriepenger Pensjonsrettigheter
Andre fordeler. Konsentrasjon om jobb og det du er god til. Bedre utnyttelse av kompetanse. Bedre familieliv – særlig i helgene. Lettere med to yrkesaktive i familien God skatte og jobbmoral. Profesjonalisering av servicetjenester. Mange nyetableringer. Mindre skadeverk fra amatørjobbing.