Innovasjon Innovasjon Få nye produktidéer (varer og tjenester) Ulike teknologier avløser hverandre, den nye teknologien har ofte dårlig ytelse i starten (S-kurven) Gradvis eller sprangvis innovasjon Endringer i enkeltkomponenter Endringer i hvordan komponentene fungerer sammen
OM 5: The Design of Products and Services Innovasjon - S-kurven Ytelse Tid BUS240 - OM
OM 5: The Design of Products and Services Produktdesign (vare/tjeneste) Idé Tolkning av forventninger Forventninger Markedsføring og salg Produkt-design Produksjon Kunde 1. Tilfredsstille kunder Produkt-spesifikasjon Produkt BUS240 - OM
Konsept, pakke og prosess Kunder kjøper KONSEPTER (forventet nytte av produkt eller tjeneste) Utseende Evne til å utføre oppgaver Har tilfredsstillende levetid Konseptet består av en PAKKE av produkt og tjeneste (evt. produkter og tjenester) Produkt (mat, vaskemaskin) Tjeneste (servering, garantiordning) Prosesser Hvordan produktet skal skapes og leveres
OM 5: The Design of Products and Services Stadier i designprosessen Konseptgenerering Utvelging Foreløpig design Evaluering og forbedring Prototyping og endelig design Konsept: Nytte eks. Vaskemaskin: Utseende, renseevne, varighet Pakke: Produkt og service. Kjerne og støtte Prosess: Hvordan pakken er satt sammen Konsept Pakke Prosess BUS240 - OM
OM 5: The Design of Products and Services Konseptgenerering Interne kilder Eksterne kilder Markeds-avdeling Analyse av kundebehov Markeds-analyser Forslag fra personale med kundekontakt Forslag fra kunder Idéer fra FoU-avdeling Konkurrentenes aktiviteter Kunder: Ustrukturerte intervjuer Fokusgrupper, 7-10 personer Input fra kunder Konkurrenter: Følge / alternativer Personale: Salgspersonale R & D: Bl.a. Reverse Engineering Teste service (Backoffice) Konsept: Idé, Form, Funksjon, Formål, Nytte Konseptgenerering BUS240 - OM
Valg mellom ulike alternativer KAN vi gjøre det? ØNSKER vi alternativet? Hva er RISIKOEN? Kompetanse? Kapasitet? Kapital? Oppnår vi ytelsen? Ønsker kundene det? Hva blir overskuddet? Hva er konsekvensene? Hva hvis alt går galt?
OM 5: The Design of Products and Services Utsortering av ulike konsepter (designtrakten) Screening 1 Screening 2 Screening 3 Mulig ? Akseptabel ? Sårbart ? BUS240 - OM
OM 5: The Design of Products and Services Foreløpig design Komponenter i pakken Materialliste (Bill of Material, BOM) Produktstruktur (hvordan sette sammen) Gjør produktet enkelt Standardisering (begrense antall varianter) Bruke felles komponenter og systemer i ulike produkter Modularisering (standardmoduler som kan kombineres på ulike måter) Blueprinting (dokumenteringsprosess) Struktur (rekkefølge på sammensetning) Prosess Flytdiagram Ruteark Flytprosessdiagram Kundeprosessrammediagram BUS240 - OM
OM 5: The Design of Products and Services Komponentstruktur NIVÅ 0 Telefon NIVÅ 1 Apparat Telefonrør Utvendig deksel Krets-kort Utvendig deksel Krets-kort Led-ning NIVÅ 2 Kabel NIVÅ 3 Ledning Kontakt Høyttaler Mikrofon BUS240 - OM
OM 5: The Design of Products and Services Materialliste for telefonen (BOM) NIVÅ 0 NIVÅ 1 NIVÅ 2 NIVÅ 3 ANTALL Telefon Apparat 1 Utvendig deksel Kabel 11 Ledning Kontakt 11 Kretskort 1 Telefonrør 1 Utvendig deksel Kretskort 11 Høyttaler Mikrofon 11 Ledning 1 BUS240 - OM
Evaluering og forbedring av design OM 5: The Design of Products and Services Evaluering og forbedring av design Quality Function Deployment (QFD) Utvikling av produkt med god kvalitet Metode for å sjekke om et foreslått design realiserer kravene til kvalitet (NB! Kvalitet er å dekke kundenes behov) Ta utgangspunkt i kundebehov, hvordan dette skal dekkes, sammenhenger og balansegang mellom ulike faktorer og sammenligne egen yteevne og eget produkt med konkurrentene Brukes til å vurdere totalt produktdesign, design av enkeltdeler, produksjonsprosess og enkeltprosesser 1. Tilfredsstille kundebehov House of quality Krav, Design, Sammenheng mellom krav og design og mellom design (tradeoff) 2. Redusere kostnader, ABC-analyse, Teambasert, Kostnadsfordeling BUS240 - OM
Evaluering og forbedring av design II Value Engineering Hensikten er å redusere kostnaden ved produktet Produktets formål, basisfunksjoner og tilleggsfunksjoner Hvordan gjøre samme jobb for lavere kostnad
Prototyper og endelig design OM 5: The Design of Products and Services Prototyper og endelig design Data-assistert konstruksjon (DAK) Data-assistert produksjon (DAP) Prototyper Testing av design Modeller Simuleringer Forenklet ved DAK Virtuell prototyping DAK: 2D og 3D Frame og solid Lagre/produktivitet, endre, færre feil, prototyping BUS240 - OM
OM 5: The Design of Products and Services Interaktiv design Samtidig utvikling av produkt og prosess Kortere tid før lansering (Time to Market) Dette er blitt en stadig mer viktig konkurransefaktor, jfr. mobiltelefoner Lavere utviklingskostnader Inntektene kommer tidligere og konkurransen er mindre Mindre konkurranse kan medføre høyere marginer Kortere TTM: Forbedret ytelse Mindre sprang BUS240 - OM
OM 5: The Design of Products and Services Time-To-Market, bedrift A Akkumulert kontantstrøm Netto kontantstrøm, A Salgsinntekter, A Utviklings-kostnader Tid BUS240 - OM
OM 5: The Design of Products and Services Time-To-Market, A og B Akkumulert kontantstrøm Netto kontantstrøm, A Salgsinntekt, A Salgsinntekt, B Utviklings-kostnader Netto kontant-strøm, B Tid Forsinkelse i lansering Forsinkelse i økonomisk break-even BUS240 - OM
OM 5: The Design of Products and Services Parallelle designaktiviteter Simultaneous (concurrent) engineering Første stadium i designaktiviteten Andre stadium i designaktiviteten Første stadium i designaktiviteten Tredje stadium i designaktiviteten osv. Andre stadium i designaktiviteten Concurrent Engineering Simultaneous Engineering Tredje stadium i designaktiviteten Viktig med kommunikasjon mellom stadiene osv. BUS240 - OM
OM 5: The Design of Products and Services Løs konfliktene tidlig Høy Lang TTM Konfliktløsnings-aktivitet Kort TTM Tidlig konfliktløsning Ny informasjon => nye beslutninger “Unødvendig” utsetting Lav Start Tid Utviklingsprosessen BUS240 - OM
OM 5: The Design of Products and Services Organisasjonsstrukturer for designaktiviteten FUNKSJONELL ORGANISASJON ØKENDE PROSJEKT-ORIENTERING MATRISE-ORGANISASJON PROSJEKT-ORGANISASJON BUS240 - OM