Innovasjon Innovasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontraktsoppfølging mv.
Advertisements

Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Endringsstyring Change Management.
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Uavhengig etterspørsel
Finansregnskap m/IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
BUS240 - Vareproduksjon og logistikk
Service møte-trekanten
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
OM 5: The Design of Products and Services
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Jakten på kvaliteten.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Lager Akkumulering av transformerte input-ressurser (materiale, informasjon, kunder) i transformeringssystemet Lager er også nødvendig når tidspunkt for.
Feil og feiloppretting
Planlegging og styring
Prognose av framtidig etterspørsel
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Kapittel 12 – Noen begreper
Valgfag på Kastellet skole
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
- en del av Mat alliansen : NLH - Matforsk - Akvaforsk Ark nr.: 1 | fredag, 12. desember 2014 | Forfatter:.... | Arkivert: I:\felles\_Utveksling Gjennomføring.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
BUS240 - Vareproduksjon og logistikk
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Gruppeundervisning /
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 3 Budsjettering av kontantoverskuddene for investeringer.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Markedsføring.
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Firmanavn] Forretningsplan.
Produktstrategi på Bedriftsmarkedet
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Lean design spill Support Erasmus+ Project LEAN
Offentlige anskaffelser
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Innovasjon Innovasjon Få nye produktidéer (varer og tjenester) Ulike teknologier avløser hverandre, den nye teknologien har ofte dårlig ytelse i starten (S-kurven) Gradvis eller sprangvis innovasjon Endringer i enkeltkomponenter Endringer i hvordan komponentene fungerer sammen

OM 5: The Design of Products and Services Innovasjon - S-kurven Ytelse Tid BUS240 - OM

OM 5: The Design of Products and Services Produktdesign (vare/tjeneste) Idé Tolkning av forventninger Forventninger Markedsføring og salg Produkt-design Produksjon Kunde 1. Tilfredsstille kunder Produkt-spesifikasjon Produkt BUS240 - OM

Konsept, pakke og prosess Kunder kjøper KONSEPTER (forventet nytte av produkt eller tjeneste) Utseende Evne til å utføre oppgaver Har tilfredsstillende levetid Konseptet består av en PAKKE av produkt og tjeneste (evt. produkter og tjenester) Produkt (mat, vaskemaskin) Tjeneste (servering, garantiordning) Prosesser Hvordan produktet skal skapes og leveres

OM 5: The Design of Products and Services Stadier i designprosessen Konseptgenerering Utvelging Foreløpig design Evaluering og forbedring Prototyping og endelig design Konsept: Nytte eks. Vaskemaskin: Utseende, renseevne, varighet Pakke: Produkt og service. Kjerne og støtte Prosess: Hvordan pakken er satt sammen Konsept Pakke Prosess BUS240 - OM

OM 5: The Design of Products and Services Konseptgenerering Interne kilder Eksterne kilder Markeds-avdeling Analyse av kundebehov Markeds-analyser Forslag fra personale med kundekontakt Forslag fra kunder Idéer fra FoU-avdeling Konkurrentenes aktiviteter Kunder: Ustrukturerte intervjuer Fokusgrupper, 7-10 personer Input fra kunder Konkurrenter: Følge / alternativer Personale: Salgspersonale R & D: Bl.a. Reverse Engineering Teste service (Backoffice) Konsept: Idé, Form, Funksjon, Formål, Nytte Konseptgenerering BUS240 - OM

Valg mellom ulike alternativer KAN vi gjøre det? ØNSKER vi alternativet? Hva er RISIKOEN? Kompetanse? Kapasitet? Kapital? Oppnår vi ytelsen? Ønsker kundene det? Hva blir overskuddet? Hva er konsekvensene? Hva hvis alt går galt?

OM 5: The Design of Products and Services Utsortering av ulike konsepter (designtrakten) Screening 1 Screening 2 Screening 3 Mulig ? Akseptabel ? Sårbart ? BUS240 - OM

OM 5: The Design of Products and Services Foreløpig design Komponenter i pakken Materialliste (Bill of Material, BOM) Produktstruktur (hvordan sette sammen) Gjør produktet enkelt Standardisering (begrense antall varianter) Bruke felles komponenter og systemer i ulike produkter Modularisering (standardmoduler som kan kombineres på ulike måter) Blueprinting (dokumenteringsprosess) Struktur (rekkefølge på sammensetning) Prosess Flytdiagram Ruteark Flytprosessdiagram Kundeprosessrammediagram BUS240 - OM

OM 5: The Design of Products and Services Komponentstruktur NIVÅ 0 Telefon NIVÅ 1 Apparat Telefonrør Utvendig deksel Krets-kort Utvendig deksel Krets-kort Led-ning NIVÅ 2 Kabel NIVÅ 3 Ledning Kontakt Høyttaler Mikrofon BUS240 - OM

OM 5: The Design of Products and Services Materialliste for telefonen (BOM) NIVÅ 0 NIVÅ 1 NIVÅ 2 NIVÅ 3 ANTALL Telefon Apparat 1 Utvendig deksel Kabel 11 Ledning Kontakt 11 Kretskort 1 Telefonrør 1 Utvendig deksel Kretskort 11 Høyttaler Mikrofon 11 Ledning 1 BUS240 - OM

Evaluering og forbedring av design OM 5: The Design of Products and Services Evaluering og forbedring av design Quality Function Deployment (QFD) Utvikling av produkt med god kvalitet Metode for å sjekke om et foreslått design realiserer kravene til kvalitet (NB! Kvalitet er å dekke kundenes behov) Ta utgangspunkt i kundebehov, hvordan dette skal dekkes, sammenhenger og balansegang mellom ulike faktorer og sammenligne egen yteevne og eget produkt med konkurrentene Brukes til å vurdere totalt produktdesign, design av enkeltdeler, produksjonsprosess og enkeltprosesser 1. Tilfredsstille kundebehov House of quality Krav, Design, Sammenheng mellom krav og design og mellom design (tradeoff) 2. Redusere kostnader, ABC-analyse, Teambasert, Kostnadsfordeling BUS240 - OM

Evaluering og forbedring av design II Value Engineering Hensikten er å redusere kostnaden ved produktet Produktets formål, basisfunksjoner og tilleggsfunksjoner Hvordan gjøre samme jobb for lavere kostnad

Prototyper og endelig design OM 5: The Design of Products and Services Prototyper og endelig design Data-assistert konstruksjon (DAK) Data-assistert produksjon (DAP) Prototyper Testing av design Modeller Simuleringer Forenklet ved DAK Virtuell prototyping DAK: 2D og 3D Frame og solid Lagre/produktivitet, endre, færre feil, prototyping BUS240 - OM

OM 5: The Design of Products and Services Interaktiv design Samtidig utvikling av produkt og prosess Kortere tid før lansering (Time to Market) Dette er blitt en stadig mer viktig konkurransefaktor, jfr. mobiltelefoner Lavere utviklingskostnader Inntektene kommer tidligere og konkurransen er mindre Mindre konkurranse kan medføre høyere marginer Kortere TTM: Forbedret ytelse Mindre sprang BUS240 - OM

OM 5: The Design of Products and Services Time-To-Market, bedrift A Akkumulert kontantstrøm Netto kontantstrøm, A Salgsinntekter, A Utviklings-kostnader Tid BUS240 - OM

OM 5: The Design of Products and Services Time-To-Market, A og B Akkumulert kontantstrøm Netto kontantstrøm, A Salgsinntekt, A Salgsinntekt, B Utviklings-kostnader Netto kontant-strøm, B Tid Forsinkelse i lansering Forsinkelse i økonomisk break-even BUS240 - OM

OM 5: The Design of Products and Services Parallelle designaktiviteter Simultaneous (concurrent) engineering Første stadium i designaktiviteten Andre stadium i designaktiviteten Første stadium i designaktiviteten Tredje stadium i designaktiviteten osv. Andre stadium i designaktiviteten Concurrent Engineering Simultaneous Engineering Tredje stadium i designaktiviteten Viktig med kommunikasjon mellom stadiene osv. BUS240 - OM

OM 5: The Design of Products and Services Løs konfliktene tidlig Høy Lang TTM Konfliktløsnings-aktivitet Kort TTM Tidlig konfliktløsning Ny informasjon => nye beslutninger “Unødvendig” utsetting Lav Start Tid Utviklingsprosessen BUS240 - OM

OM 5: The Design of Products and Services Organisasjonsstrukturer for designaktiviteten FUNKSJONELL ORGANISASJON ØKENDE PROSJEKT-ORIENTERING MATRISE-ORGANISASJON PROSJEKT-ORGANISASJON BUS240 - OM