4.4 Immaterialrett 4.4.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Optimal produkttilgjengelighet I
Markets for Factor Inputs
MARKEDSBASERT FORVALTNING Stein Ivar Steinshamn Senter for fiskeriøkonomi SNF.
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Markedsstruktur - teori og empiri
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Kap 9 Simple risk techniques
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Budsjett konsekvenser KULTUR: Kulturell skolesekk – positivt Noe økt aktivitet på kultur- og musikkskolen Noe reduksjon på øvrig aktivitet, for.
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
Kapittel 12 – Noen begreper
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Forelesning i mikroøkonomi.
Professor Erling Eide: Forelesninger i rettsøkonomi (B og M)
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4.1 Hovedproblemstillinger:
Erling Eide: Rettsøkonomi, 4. avd. Del 3 Erstatningsrett
Forelesning 4 12.september 2012
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
Erling Eide: Rettsøkonomi, 4. avd
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Prosjektanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Rekommunalisering eller en entreprise?
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
Erling Eide: Rettsøkonomi, 4. avd
Om reguleringer Randbemerkninger til
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 15 Public goods 1.
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Kapittel 10 Monopol 1.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 6 Produksjon 1.
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Professor Erling Eide: Forelesninger i rettsøkonomi (B og M)
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene utformes for å få: –raskest mulig vekst av immaterielle goder –raskest mulig teknisk utvikling –størst mulig vekst i velferd (i vid forstand) –ønsket balanse i velferd mellom kort og lang sikt

4.4.2 Kompleksitet Mange kompliserende faktorer gjør generelle analyser nærmest uoverkommelige: Positive analyser av potensiell patentsøkers adferd usikkerhet om realisering av selve produktet/prosessen –intellektuelt/teknisk løsbart? –patenterbart (oppfinnelseshøyde,bredde)? –F&U-kostnader? –eksisterende/potensielle konkurrenters F&U, hvem kommer først? usikkerhet om markedet for produktet –etterspørsel etter ferdig produkt –mulige substitutter (konkurrerende produkter) –hva slags marked (monopol, duopol, oligopol)

4.4.3 Normative analyser: Er patenter ønskelige? Velferdsvirkninger avhenger bl.a. av –bearbeidelse og spredning av innovasjoner (design, tilpasninger til forskjellige anvendelser, markedsføring) –Eksterne virkninger (vaksiner, IT-nett) Gode (nok) insentiver uten patent? - fordelen ved å være først på markedet - fordelen ved å være først mht videreutvikling og læring - forretningshemmelighet - oppkjøp av nødvendige innsatsfaktorer (ressursødende) - reklamekampanjer for eget merke (ressursødende) - trusler om priskrig

4.4.4 Grunnleggende markedsmodell (for produkt) Monopol (og fullkommen konkurranse) A C B D E F G H JMengde Kr. Grensekostnad Grenseinntekt Etterspørsel, betalingsvillighet Fig. 1 Monopol: Tilpasning ved grenseinntekt= grensekostnad (C) Samfunnsøkonomisk overskudd: HCEF Konsumentoverskudd: GEF Monopolprofitt: HCEG normal avkastning) Alternativ tilpasning ved pris=grensekostnad (D) Samfunnsøkonomisk overskudd:HDF Konsumentoverskudd: HDF Ingen profitt (utover normal avkastning)

4.4.5 Patent gir monopol En rasjonell aktør vil investere (arbeidstid og andre ressurser) i realisering av immaterialrettslige goder i den utstrekning monopolprofitten overstiger avkastning annen aktivitet kan gi –Uten usikkerhet: Nåverdien av utnyttelsen av det immaterialrettslige gode (NV) minus F&U-kostnader (K) må være positiv. –Med usikkerhet: Inkludering av statistiske fordelinger av kostnader og inntekter, samt holdning til risiko. (Behandles ikke) –Personlig nytte: For (særlig) kunstverk vil aktørens personlige glede ved virksomheten og frembringelsen være en viktig komponent i tillegg til den økonomiske i snever forstand.

4.4.6 Incentiver til innovasjoner (og andre immaterielle goder) Incentiver som funksjon av markedsstruktur Hvordan vil forskjellige aktører forholde seg hvis de finner opp en produksjonsprosess som reduserer grensekostnadene for et produkt de produserer og som kan patenteres (gis monopol)?

Samfunnsplanlegger AB D* D F H JMengde Kr. Grensekostnad etter innovasjon Etterspørsel (og marginal betalingsvillighet) H* Grensekostnad før innovasjon B* Fig. 2 Hvis all produksjon drives av en samfunnsplanlegger med størst mulig samfunnsøkonomisk overskudd som målsetning, vil prisen både før og etter innovasjonen settes lik grensekostnaden. Prisreduksjonen vil bli lik reduksjonen i grensekostnadene. Samfunnsøkonomisk overskudd før innovasjon: HDF Samfunnsøkonomisk overskudd etter innovasjon: H*D*F Økning i samfunnsøkonomisk overskudd: H*D*DH

Monopolist Rasjonell monopoladferd Monopolprofitt før innovasjon: HCEG Monopolprofitt etter innovasjon: H*C*E*G* Tillegg: H*L*CH (= lavere kostnader for tidligere omsatt mengde) L*C*E*K* (= monopolprofitt på økningen i omsatt mengde) ReduksjonG*K*EG (= redusert monopolprofitt på tidligere mengde) A C* B* E* F G* H JMengde Kr. Grensekostnad etter innovasjon Etterspørsel Grensekostnad før innovasjon E C B G H* K* L* Fig. 3

Erstatningseffekten (”replacement effect”): Innovasjonen vil gjøre det lønnsomt for monopolisten å sette ned prisen, noe som gir (i tillegg til kostnadsreduksjonen) to virkninger mht profitten: profitten for den tidligere omsatte mengde reduseres tilleggsenhetene gir et tilskudd til profitten Erstatningseffekten går ut på at en del av tilskuddet til profitten fra de nye enhetene kan sies å erstatte profittreduksjonen på de øvrige enheter. Investering i F&U er lønnsomt for monopolisten hvis neddiskontert økning i profitt (  ) er høyere enn investeringskostnadene (I). Hvis den årlige profitt er konstant, og vi ser bort fra renten, må et patent vare i minst I/  år for at investeringen skal være lønnsom for monopolisten.

Samfunnsøkonomisk virkning Økning i samfunnsøkonomisk overskudd: L*C*E*E En monopolist vil redusere prisen mindre enn en samfunnsplanlegger, og den omsatte mengde vil øke mindre enn for samfunnsplanleggeren. –Dødvektstap Monopolprofitten øker mindre enn det samfunnsøkonomiske overskudd: for svakt incitament?