Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sorømødet 2006 Fra synes- til videnkultur Kristin Clemet, utdannings- og forskningsminister 2001–05, Sorø,
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
Praksislærermøte GLSM-praksis
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
FIRST LEGO League i Molde ?
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Modul Norsk utdanningspolitikk i internasjonalt perspektiv.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Skolevandring.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Hvordan forbedre skolen/læringen gjennom kvalitetsundersøkelser, målinger, evalueringer og analyser av disse?
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Betre læringsresultat vår 2014
Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående
Skolebasert kompetanseutvikling
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Utdanningssystemet sitt årshjul
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?

Litt historie OECD-studie fra 80 tallet om at Norge har dårlig system for å vurdere kvaliteten på opplæringen «PISA-sjokk 2001» (resultater fra 2000) Aktiv og økende deltakelse i en rekke internasjonale studier på læringsutbytte siden 2000 Innføring av målstyrte læreplaner og grunnleggende ferdigheter definert på tvers av fagene Nasjonalt kvalitetsystem med fokus på målstyring og resultatoppfølging Vekt på vurderingskompetanse i skolene

Noen kritiske påstander og kommentarer PISA og øvrige undersøkelser måler bare enkelte ferdigheter – hvor relevant er det? Rangeringene tar oppmerksomheten bort fra viktige pedagogiske spørsmål? Resultatene fra undersøkelsene er tilfeldige og ikke pålitelige? Norsk utdanningspolitkk skal ikke styres av OECD?

Hvorfor internasjonale studier? Mulighet for å relatere norsk utdanning til andre land Måling av trender og utviklingstrekk Innspill til nasjonal politikkutforming Kompetansebyggende Stort datagrunnlag for videre forskning og analyser

Norsk deltakelse i internasjonale studier Fagområde Målgruppe År Kommentar OECD:   PISA Lesing, matematikk, naturfag + problemløsning 15-åringer 2015, 2018 Trendstudie, hvert 3. år. Digitalt fra 2015 TALIS Skoleledelse og læreres arbeidsmiljø Lærere og skoleledere, ISCED 2 2018 Survey gjennomføres digitalt IEA: TIMSS Matematikk og naturfag Trinn (4),5,(8),9 2015, 2019 Trendstudie, hvert 4. år Gjøres digital i 2019 TIMSS Advanced Matematikk og fysikk VG3 2015 PIRLS Lesing, på papir og elektronisk (ePIRLS) Trinn (4), 5 2016, 2021 Trendstudie, hvert 5. år ICCS Demokrati og medborgerskap Trinn 9 2016 Trendstudie, ny runde ikke avklart

Kjennetegn ved de ulike studiene IEA studiene Trinn og klassebasert, måler utbytte av skolegang Knyttet til læreplaner Bakgrunnsskjema til elever, lærere, rektorer og foreldre Knytter læringsresultater til undervisningsmåter Trend-studier OECD – PISA Aldersbasert Knyttet til anvendte kompetanser for arbeid og studier Bakgrunnsskjema til elever og rektorer Frivillige moduler Trend-studie Alle studiene bygger på matrix-sampling og samme type test-teori, men gir ulike analysemuligheter. Detaljerte rammeverk utarbeides for alle studier og fagområder. IEA studiene går dypere ned i læreplaner, fag og undervisningsmåter, mens PISA gir bedre systeminformasjon

Norsk skole – sett utenfra Et verdigrunnlag med vekt på likhet og likeverd Høy ressursinnsats, men resultater rundt gjennomsnittet Tegn til bedring etter flere år med nedgang Skolekultur preget av positive relasjoner, tillit og tilhørighet Store individuelle forskjeller, men små skoleforskjeller Svak ledelseskultur – og svak tilbakemeldingskultur Smalt spekter av læringsstrategier, manglende oppfølging og fordypning Tillitskultur Verdier knyttet til likhet og likeverd Manglende fordypning Dette bekreftes av EVA-KL, SMUL og FIRE

Kunnskapsgrunnlaget Nasjonale prøver og eksamen Elev- og lærlingeundersøkelsen Observasjoner og undersøkelser Internasjonale undersøkelser Forskning og evalueringsrapporter Data i Skoleporten Tilsynsrapporter

Problemstillinger og utviklingstrekk Representativitet og test-tretthet Overgang til computerbasert testing – hva betyr det for kostnader, trend, pålitelighet Hva med adaptiv testing? Korrelasjoner vs. Årsakssammenhenger Utfordring: Ikke-kognitive ferdigheter Det du tester er det du måler ….. “When measuring change, don’t change the measure”!

Hva vi måler er hva vi får? – Har vi de riktige måleinstrumentene? Lesing, matematikk og naturfag (PISA, TIMSS, PIRLS) ICT (PISA, ICIL) Demokrati og medborgerskap (ICCS) Samarbeid og problemløsning? Evne til å kommunisere, resonnere og trekke slutninger? Hva med språkkompetanse, kreative fag, sport, ….. ??? There are some challenges connected to measuring necessary skills. While skills such as creativity, collaboration, sosial skills and so on are extremely important, they are also difficult to measure.

Analyser og videre forskning De nasjonale midlene til de internasjonale studiene dekker både gjennomføring av studiene og midler til videre forskning og analyser Behov for en vurdering av hvordan kvalitative studier kan supplere de internasjonale studiene

Rangering eller grunnlag for utvikling? Samlet gir storskala studiene et godt dokumentert bilde av elevenes kompetanse og ferdigheter I de fagene som blir testet Studiene gir også bakgrunnsinformasjon om organisering og gjennomføring av undervisningen Enda større vekt bør legges på å få fram sammenhengen mellom undervisning og læring Det bør vurderes kvalitative studier som kan følge surveyene og gi bedre grunnlag for å forklare sammenhenger mellom undervisning og læring Lærere og lærerutdanningen bør i større grad defineres som målgruppe for rapporter basert på studiene