Klasse, etnisitet og Det nye Norge Jon Rogstad Institutt for samfunnsforskning www.samfunnsforskning.no 4. november 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Innvandrerbefolkningen, utvikling
Verifisering av utdanningsdokumenter fra Russland og 13 land i det tidligere Sovjetunionen NOKUT seksjon for utenlandsk utdanning høsten 2007 – våren 2008.
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Likestilling og likelønn i offentlig sektor Arbeidsmiljøkonferansen 11. og 12. mars 2009 Pål Schøne Instiutt for samfunnsforskning, Oslo.
Omsorg for barn og permisjon
Starten på en suksesshistorie om tilrettelegging for innvandrerbefolkningen Nina Skille, forbundsleder Bjørnar Allgot, generalsekretær.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
UTDANNING, SERTIFISERING OG BEMANNING
Skolelederundersøkelsen 2008
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Nettdebatten – en ny arena for lokalpolitisk deltakelse? Marte Winsvold Norsk institutt for by- og regionforskning.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Flytting i et segregert bylandskap
Ungdom med innvandringsbakgrunn i Oslo – integrering og tilhørighet Kristinn Hegna, Forsker/prosjektleder NOVA.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
U TEN UTLENDINGER STANSER N ORGE Side 73 – 77 i arbeidsboken.
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene Møte med partiene Rita Kumar, utvalgsleder
L IKESTILLINGSUTVALGET O M I NNVANDREDE K VINNER OG ARBEID Marjan Nadim Institutt for samfunnsforskning Seminar ISF, 9.oktober 2012.
Skaff oss et Åpenhetstilsyn! Hans Geelmuyden Åpenhetstinget,
Av Dan Christian og Stein Jørgen
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Demokratiutvikling og demokratisk handlingsrom Befolkningens politiske og sosiale engasjement i Norden Nordisk demokratiutvalg Fredrik Engelstad Institutt.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Vedlegg 4 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer Svar fra representanter fra partier som ikke er i byrådet ® (rev:2.0.70)
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
MELLOMFAG ETNISK SEGREGASJON, GHETTOER OG TILPASNINGER BLANT ETNISKE MINORITETER.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk B - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
NORSKKURS GRUPPE A.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Educational pathways of minority youth: Intersections of gender, class and ethnicity Prosjektleder: Jon Lauglo, NOVA / Ped.Uio / Nifu-Step Prosjektmedarbeidere:
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Innvandrere og sykefravær: Hvor viktig er yrke? Pål Schøne Institutt for samfunnsforskning NFR brukerseminar 17. november 2011.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
1 Politikken som arena for integrasjon: Politisk deltagelse og representasjon av innvandrere i Norge SPRIKENDE RESULTATER: Lav valgdeltakelse Svak representasjon.
Krav til religiøse ledere i Norge Konsekvenser for minoritetsgrupper når majoritetskirkens presteutdanning brukes som mal Ingvill Thorson Plesner Norsk.
Kompetanse for mangfold
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Kompetanse for manfgfold
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Hvorfor fikk vi EØS-avtalen…. ….og hvem sto bak?
Mangfold – fra besvær til begjær Hvordan skape gode flerkulturelle arbeidsmiljø Arbeidsmiljøkonferansen i Ulvik, 6-7 oktober 2004 Forskningssjef.
Rekruttering og deltakelse i korps
Frivillighet Organiser og motiver dine frivillige
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Klassereiser og utdanningens betydning
Hvem stemmer på hvilke partier?
Studiespesialisering
Informasjon om fagvalg til Vg2
Utskrift av presentasjonen:

Klasse, etnisitet og Det nye Norge Jon Rogstad Institutt for samfunnsforskning 4. november 2009

Berlinmurens fall

Gro Harlem Brundtland – det er typisk norsk å være god

Klasse Marx – eiendom Weber – markedsrelasjoner I dag –Relevans? Underklasse Klassereise

Figur 1. Andel som oppgir svarer ja eller nei på å ha blitt behandlet dårlig siste 12 måneder på grunn av sin utenlandske bakgrunn etter landbakgrunn. (N=900) Prosent

Arbeidsgivernes tredelte makt definisjonsmakt –Innvandrere mangler tilstrekkelige norskferdigheter, utdanning og kunnskap om norsk arbeidsliv ignoreringsmakt –”Når jeg får en feilfri søknad som er undertegnet av en innvandrer – så havner den rett i søpla fordi jeg vet at vedkommende ikke har skrevet den selv.” tilskrivningsmakt –Sette likhetstegn mellom synlig minoritetsbakgrunn og dårlige språkferdigheter – og slutte fra norskkunnskaper til intelligens.

Om Himmel og Helvete I Himmelen er politiet engelske, mekanikerne tyske, kokkene franske, elskerne italienske - og alt organiseres av sveitserne. I Helvete er kokkene engelske, mekanikerne franske, politiet tyske, elskerne sveitsiske – og italienerne organiserer alt.

Økonomisk verus sosial integrasjon CATCH 22

Sentrale årstall i ny norsk historie

Majoritet og minoriteter Impliserer et maktforhold –Demokratisk makt – flertallets tyranni og mindretallets rettigheter (menneskerettighetene) –Definisjonsmakt: Slik gjør vi det her En majoritet og mange minoriteter –Større variasjon minoritetene i mellom enn mellom majoritet og minoritet

Oslo - paradokset Minoriteter overrepresentert i Bystyret –Kollektiv mobilisering UTFORDRINGEN: HVORDAN FORKLARE AT LAV INTERESSE GÅR SAMMEN MED HØY DELTAKELSE?

Fire forklaringer på variasjon i politisk deltakelse 1. Mangel på demokratisk skolering fra hjemlandet. 2. Lav deltakelse blant minoritetskvinnene. 3. Innvandrerrepresentantene ikke blir sett som representanter. 4. Nettverk og innvandrerorganisasjonene artikulerer interessene og derfor passiviserer de øvrige.