Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research www.frisch.uio.no Mange står utenfor arbeidslivet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Et rettighetssystem ute av balanse Aksel Hatland Innledning på frokostseminar 10.September 2010.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
1 1 Pensjonsreformen Modifiserte effekter på grunn av opplegget for offentlig sektor og nytt system for skattlegging Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin.
Jan Tøssebro NTNU Samfunnsforskning
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Hva skal til for å lykkes? Knut.
Markets for Factor Inputs
Mer om arbeidstilbud Humankapital
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Omsorg for barn og permisjon
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Psykiske lidelser og uføretrygd
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research HERO Helseøkonomisk forskningsprogram.
Bergen Generelle utfordringer •Inkluderende arbeidsliv/arbeidsmiljøarbeid – hvorfor driver vi med dette?
Forelesning SOS1005: Terje Andreas Eikemo
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Hvem / hva er ? Norges største organisasjon for de som jobber!
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Kjønnsforskjell i sykefravær
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Knut Røed Offentlige tjenestepensjoner.
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
NHOs Årskonferanse 2005 Attraktivt arbeidsliv – et globalt forsprang Erling Øverland, president i Næringslivets Hovedorganisasjon.
Ny uføretrygd og alderspensjon til uføre - Prop. 130 L
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Forsvar AFP konferanse Sørmarka 13. september 2007 Innledning ved Hans O. Felix Forsvar AFP.
Noen «nyheter» NAV Nordland/Jack Inge. NAV, Side 2 Arbeidsmarkedet i Nordland  Fortsatt stort behov for kvalifisert arbeidskraft ( jfr
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Fremtidens matproduksjon
Ola Heen Strømmen, oktober 03
Det norske velferdssamfunnet
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Fra yrke til otium – avgangsmønster,
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Innvandreres suksess på arbeidsmarkedet.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Subsidiering av gasskraft – fornuftig.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Arbeid til alle? Knut Røed.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research IPCCs tredje hovedrapport – noen.
Velferd og pensjon Foredrag av sosialminister Ingjerd Schou (H) 12. januar 2004.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Demografi, aldring og velferd. Effekter på offentlige finanser i Norge Ådne Cappelen, SSB VAM Okt
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Økonomiske utsikter for 2015
Hvor stor er arbeidskraftreserven? Og hvordan kan den mobiliseres?
Hva står på spill? Med jevne mellomrom: pensjon på forsiden av medier
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Klassereiser og utdanningens betydning
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Norsk Friluftslivs folkehelseseminar 1. feb. 2018
Arbeidsledighet – utfordringer og politikk
Mer arbeid med ny uføretrygd?
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Mange står utenfor arbeidslivet – frivillighet eller utstøting? Knut Røed

Frisch Centre Ikke så mange utenfor, da! Kilde: OECD Employment Outlook 2004

Frisch Centre Men vi blir stadig sykere? Antall sykefraværsdager pr. ansatt betalt av folketrygden har økt med 75 prosent fra 1994 fram til i dag (2003), fra 8 til 14 (Rikstrygdeverket). Når det gjelder tapte arbeidsdager pga sykdom er vi i ”verdenstoppen” (CESifo, 2002). Antallet uføretrygdede har i samme periode økt med bortimot 30 prosent, fra til over (Rikstrygdeverket).

Frisch Centre Et brudd i konjunkturmønsteret? Kilder: Rikstrygdeverket og OECD

Frisch Centre Forklaringer? 1.Dårligere helsetilstand i befolkningen? 2.En mer ”negativt” selektert arbeidsstyrke (et sunnhetstegn)? 3.Endringer i økonomiske insentiver? 4.Endringer i preferanser (inntektseffekt)? 5.Endringer i sosiale normer? 6.Brutalisering av arbeidslivet (økte krav og effektivitetspress rettet mot de ansatte)?

Frisch Centre For ”friske og arbeidsføre” mennesker er det to mulige grunner til ikke å jobbe: 1.Vil ikke jobbe: Lønna er for lav relativt til ”alternativene”. Ikke noe samfunnsøkonomisk problem hvis alternativene er verdsatt ut fra sin sanne verdi. Men trygdeytelser kan forårsake gale valg. Mange har mye mindre å vinne på å jobbe enn det verdien av arbeidet skulle tilsi. 2.Får ikke jobbe: Potensielle arbeidsgivere synes lønna er for høy relativt til (forventet) produktivitet.

Frisch Centre Vil økt lønnsfleksibilitet løse problemet? Tja! Beskrankning nr. 1 (vil ikke) krever økt lønn. Beskrankning nr. 2 (får ikke) krever redusert lønn. Ved å løse opp den ene beskrankningen forsterkes den andre!

Frisch Centre To veier ut av dette dilemmaet: 1.Den harde veien: Gjør alternativet til arbeid dårligere. Dvs: Reduser trygdeytelser og/eller skjerp ”inngangskravene”. 2.Den myke veien: Reduser skattekilen på lave inntekter. Dvs: Øk bunnfradraget på lave arbeidsinntekter (mer progressiv beskatning av arbeidsinntekt)

Frisch Centre Omstillinger, effektivitet og utstøtning – Er arbeidslivet brutalisert? Det norske arbeidsmarkedet har vært gjennom store omstillinger på 1990-tallet. Økt konkurranse generelt har fjernet monopolrenter og det mulige ”slark” som fulgte med dem. Offentlig sektor er kommet under press, og tidligere skjermede arbeidsplasser er utsatt for konkurranse.

Frisch Centre Store omstillinger medfører flytting av arbeidskraft og perioder med ledighet. Men kan folk bli syke av det også? Ifølge medisinsk forskning: Ja! (Ferrie, 2001, og Sverke et al., 2002). Whitehall II (Ferrie et al., 1995; 1998a; 1998b; Ferrie et al., 2002) Finske kommuner under lavkonjunkturen (Vahtera et al., 2000; Kivimäki et al, 2000; Kivimäki et al, 2001; Vahtera et al, 2004) To begivenheter dominerer forskningen:

Frisch Centre Folk blir syke av usikkerhet Men mye av omstillingene i Norge – spesielt innenfor offentlig sektor – har funnet sted uten bruk av oppsigelser. Sykefraværet har faktisk økt mest nettopp der oppsigelsesvernet har vært sterkest, slik som i helse- og sosialsektoren. Kanskje er det nettopp det sterke oppsigelsesvernet som gjør at folk skyves ut av arbeidsmarkedet gjennom ”sykdomsdøren” snarere enn ”ledighetsdøren”?

Frisch Centre Høyere effektivitet i en enkelt virksomhet kan oppnås ved Å organisere arbeidet bedre. Å erstatte ”mindre effektive” (NB: i forhold til de etterprøvbare mål virksomheten drives etter) arbeidere med ”mer effektive” arbeidere. Blir de ”mindre effektive” presset ut? Hvor blir det i så fall av dem?

Frisch Centre Offentlig sektor: Ikke lenger ”employer of last resort” Det sies (?) at offentlig sektor har hatt en tradisjon for også å sysselsette mennesker hvis forventede produktivitet strengt tatt ikke forsvarer lønna de får. Det kan man ikke gjøre når man er konkurranseutsatt – i hvert fall ikke uten tilskudd. Har vi effektivisert offentlige virksomheter ved å overføre ansatte til trygdekontorene? Står vi overfor en fundamental motsetning mellom bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk (eller til og med ”statsøkonomisk”) effektivitet?

Frisch Centre Politikkimplikasjoner Dempe effektivitetspresset? Gjøre det vanskeligere å få trygd eller redusere ytelsene? Sterkere grad av lønnsdifferensiering? Mer aktiv bruk av lønnstilskudd? Sterkere satsing på kvalifiseringstiltak?

Frisch Centre Konklusjoner 1.Vi står overfor en trend i retning av økt ”trygdetilbøyelighet” for personer i arbeidsdyktig alder. 2.Det er vanskelig å tro at denne utviklingen er optimal i samfunnsøkonomisk forstand. 3.Noe bør gjøres! 4.Utviklingen skyldes sannsynligvis en kombinasjon av endrede preferanser/normer og økt effektivitetspress.

Frisch Centre 5.Det er ikke grunnlag for generelt å fraråde ytterligere bestrebelser i retning av å effektivisere offentlig sektor (eller fremme konkurranse i markedene). 6.Eventuell utstøtning kan motvirkes ved personrettede tilskuddsordninger eller ved å skjerme enkelte sektorer mot konkurranse/effektivitetskrav. 7.Tilskudd vil være mest målrettet, men kan også utløse stigmatisering og store dødvektstap.

Frisch Centre 8.Eventuell skjerming bør skje der det under alle omstendigheter er vanskelig (umulig) å måle ”output” (omsorgssektoren). 9.Det bør bli mer lønnsomt å arbeide for personer som alternativt kan leve av trygd. Dette kan tale for å redusere skattekilen på lave arbeidsinntekter.