EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Tekstutvikling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
- roller og forventinger
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Se Verden – Se Livet.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Roman- og novelleanalyse
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Goffman, Garfinkel og Giddens
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Om å skrive om litterære tekster
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Kapittel 2: Episk diktning
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Litterære virkemidler
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Fortelling Novelle Roman
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
EXFAC03-MVIT Marshall McLuhan: ”Mennesket og media”
Etikk og helseprofesjonene
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Den entusiastiske lærer
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
EXFAC03-MVIT Påvirkningstenkning om kommunikasjon.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Påvirkningstenkning om medier og kommunikasjon Forelesning 14/9-07, Espen Ytreberg.
EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
EXFAC03-MVIT Forelesning 4 Meningstradisjonen Pensum: Kjørup, Eco, Fairclough, Vagle et al.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
For lokale tillitsvalgte
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Veiledning og kommunikasjonsteori
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Revidert læreplan i engelsk
Vurderingskriterier enkel versjon
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Utskrift av presentasjonen:

EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon

Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler

Grunntrekk i tegn-tenkning Kommunikasjon er deling av felles tegnstrukturer Enkelttegn danner koder, diskurser og fortellinger

Kritikk av kommunikasjon som reproduksjon av tanker Påvirkningsteoretikere: Mottaker dekoder de tankene som avsender innkoder Problem I: Hvordan få innsikt i hvordan tanker styrer kommunikativ handling? Problem II: Holdbart å overse betydningen av felles regler og konvensjoner? Tegnteoretikere: mening forutsetter at vi tolker noe felles, f.eks språket

Strukturalistisk og pragmatisk semiotikk Strukturalisme: mening som system og som iboende i tekst Mindre prioritering av kommunikasjons-prosesser, statisk preg Pragmatisme: mening som produkt av bruk i forskjellige kontekster Språket som en handling og en praksis

Bruk og mening: Radway om kvinner og romansefiksjon Informant beskriver en tenkt samtale med mannen sin om bøkene hun leser: “Hei! Dette er det jeg har lyst til å gjøre og sånn blir det. Dette gjør jeg for meg selv. Jeg gjør saker for deg hele tiden. Nå får du la meg være i fred. La meg få litt tid og plass for meg selv. La meg gjøre noe jeg har lyst til. Det plager vel ikke deg.”

Språkfunksjoner Språkbasert og pragmatisk teori om kommunikasjon Språkets “jeg”, “du” og “det” Referensiell = peker moten ytre verden Ekspressiv = peker mot avsender Appellativ = peker mot mottaker

Bühlers kommunikasjonsmodell

Kommunikasjonen i teksten Kommunikasjonsprosessens parter kan gjenfinnes i teksten Pragmatisk fortelleteori: Chatman Fortellingens retorikk

Har filmen en forteller? Chatman: En fortelling impliserer en forteller, uansett medium Bordwell I: Forskjellige medier gir forskjellige fortellinger Bordwell II: Filmens fortelling gir og holder igjen informasjon - uten noen implisitt forteller

Kommunikasjon og diskurser Diskurs: en måte å representere verden med basis i en viss sosial og samfunnsmessig sammenheng Resepsjonskontekst, produksjonskontekst Eksempler: journalistisk diskurs, nasjonal diskurs, intim diskurs

Faircloughs diskursmodell