Digital eksamen Fra behov til gjennomføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Verifisering av utdanningsdokumenter fra Russland og 13 land i det tidligere Sovjetunionen NOKUT seksjon for utenlandsk utdanning høsten 2007 – våren 2008.
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Sommerkurs i italiensk språk og kultur i Roma Sommeren 2008 Informasjonsmøte mandag 11. februar 2008.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Hjertelig velkommen til medisinstudiet på DMF ved NTNU og til St
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Blooms taksonomi for kunnskap
Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
PAS/PGS ved lokalgitt eksamen
Even O. Sørland Fagpolitisk ansvarlig. Hva skal vi med karakterer? Vurdere Rangere Forbedre.
Bestått/ikke-bestått
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Henvisningsprosjekt ved Sykehuset i Buskerud Hensikten med prosjektet var å avdekke om det var mangler som var gjengangere på tvers av fagområder(barn,
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Student i ”moden” alder
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Digital Eksamen Integrasjoner Snorre Løvås, Seniorrådgiver, UNINETT Trondheim,
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Digital eksamen Et pedagogisk prosjekt Per Grøttum Seksjon for medisinsk informatikk.
Oslo 2014 – status (juni 2016) Ingrid Os Dekanmøtet,
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 TAN= 1 eksamen VG2 BUA/HES= 1 tverrfaglig eksamen + kan trekkes ut til en eksamen.
DigiEx – digital eksamen på BI Presentasjon Nasjonalt erfaringsseminar: digital eksamen 9. september 2015 Marianne Schei Direktør Digital studentforvaltning,
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
Universellforum 2016.
Eksamen i engelsk.
Jan Frich, professor/prosjektleder Det medisinske fakultet, UiO
Psykometriske analyser Et verktøy for eksamenskvalitet Per Grøttum
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Undervisning (PKU) i infeksjonsmedisin ved UiT (ny studiemodell)
Fordypningsemner: Vurderingsform
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Digital eksamen for sikrere, bedre og mer effektiv sensur
Stefan Schauber Helsevitenskapelig utdanningssenter (HUS) & CEMO
Anne-Lise Lande | UiO Digital eksamen.
Karin Helle og Gro Beate Vige
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Vurdering for læring i engelsk i GLU - utdanningene
Nasjonal delprøve – status
Universellforum 2016.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Automatisk tilbakemelding og sensorveiledning
Eksamensinformasjon Vår 2018
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

Digital eksamen Fra behov til gjennomføring Seksjon for medisinsk informatikk Per Grøttum

Hva var galt med den gamle eksamenen? Disposisjon Hva var galt med den gamle eksamenen? Digital skriftlig eksamen - utforming. Kvalitetssikring I. Sensur. Kvalitetssikring II. Framtid.

København, Oslo, Trondheim. 12.05. 2008 Hva var galt med den gamle eksamenen? Ekstern evaluering av medisinstudiet ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo. Knut Aspegren Kjartan Koi Torstein Vik København, Oslo, Trondheim. 12.05. 2008

5. semester skriftlig eksamen Vår 2007 Høst 2007

5. semester skriftlig eksamen =3% Vår 2007 =0% Høst 2007

5. semester skriftlig eksamen Vår 2007 =50% Høst 2007 =25%

5. semester skriftlig eksamen Vår 2007 =35% Høst 2007 =50%

Funn og anbefalinger Lav reliabilitet på sensur (stor variasjon mellom sensorer) Mer presise spørsmål og sensurveiledning Evalueringsskjema med poengskala (”rating scale”) for muntlige prøver Lav content validity (mangefull dekning av læringsmål) Større antall spørsmål Lav sampling validity (ujevn tematisk fordeling) “Blueprinting” (mal) av temafordeling Overvekt av faktaspørsmål Forskyve spørsmålene mot høyere nivå i Blooms taksonomi ved kombinasjon av ”ferdigsvar” (... eks multiple choice ...) og ”konstruerte svar” (... eks. case based short answer...)

Fakultetets reaksjon – nye eksamensformer OSCE (Objective Structured Clinical Examination) Digital skriftlig eksamen MiniCEX

Digital eksamen

Nivåinndeling av kognitive ferdigheter Blooms taksonomi Klinisk problemløsing og beslutningstaking

Klinisk beslutningstaking = beslutningstre = sekvensielle oppgaver Opplysninger Spørsmål Opplysninger Spørsmål = Følgefeil! Følgefeil!

Klinisk beslutningstaking = beslutningstre = sekvensielle oppgaver Opplysninger Spørsmål Fasit Opplysninger Spørsmål Fasit Fasit

I praksis ser det slik ut: 1 nivå i treet = 1 deloppgave = 1 innlevering akkumulert sykehistorie fasit og nye opplysninger miniessay spørsmål multiple response spørsmål multiple choice spørsmål

Typisk eksamenssett 4 - 12 oppgaver hver oppgave har 2 – 8 deler hver del har 1 – 15 spørsmål i alt ca 100 spørsmål på 4 timer

Praktisk gjennomføring av digital eksamen Web-basert eksamen 200 dedikerte bærbare maskiner med minimert Windows OS Dedikert 802.11a trådløst eksamensnett i flere lesesaler Implementert i snaut 50% av medisinstudiet, mer underveis Gjennomført >20 digitale eksamener siste 1,5 år

Kvalitetssikring I

Kvalitetssikring - medisinsk ... Forfatterteam Eksamenskommisjon Kollegaer Seniorstudenter

Digital sensur

Digital sensur Etter eksamen Under eksamen - simultan sensurering ved OSCE-eksamen Til dels svært komplisert fordeling av spørsmål og oppgaver på sensorene

Digital sensur På web Flervalgssvar rettes automatisk Essaysvar rettes manuelt

Sensur – online, real-time Simultan digital sensur på avsluttende eksamen i medisin Kontinuerlig monitorering av resultatene under eksamen

Kvalitetssikring II

Psykometriske analyser Nøkkel til eksamenskvalitet Etterhvert dokumentasjonskrav? Inter-rater analyse Bias Marginal homogenitet Konkordans (Cohen’s kappa) Item analyse - klassisk test teori Item facility Item discrimination Reliabilitet (Cronbach’s alfa)

Framtid

Automatisert håndtering av oppgaveoversettelser UiO Translatør xliff

OSCE – Objective Structured Clinical Examination Observational assessment iPad

Innsynsbegrensning – gjenbruk av oppgaver Oppgaver som skal gjenbrukes, kan unntas offentliggjøring Retten til innsyn i besvarelser må opprettholdes, men innsyn kan skje i kontrollerte former Konsekvens: Oppgaver kan gjenbrukes og kvaliteten kan kontinuerlig forbedres gjennom psykometriske analyser.

Medfak Deling av oppgaver ’ nasjonale prøver? > 5000 multiple choice spørsmål Medfak > 200 sammensatte oppgaver

Forskningsamarbeid under ansettelse 2 Postdoc Medfak