Varslere og ytringsfrihet HMS Samarbeidsforum 27. november 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Når det har skjedd: Varsling
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Arbeidsmiljøloven Helse, miljø og sikkerhet (HMS) Tillitsvalgtes rolle
Ytringsfrihet og lojalitet
Arbeidstilsynet Arbeidstilsynet Sør-Norge Park Hotell, Sandefjord 8. Mars Unni Seim Hans Blaafjell.
Utfordringer på arbeidsplassen
Varsling om kritikkverdige forhold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Advokat Øyvind Renslo, KS
Varsling Er alt slik det skal ved UiO?
Viktige lover og regler
Kriminalisering av forberedelseshandlinger og politiets bruk av inngripende etterforskningsmetoder Utvalgssekretær Ingvild Bruce.
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Offentlighet.
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
ARBEIDSKONFLIKTER I BARNEHAGER – en praktisk tilnærming
Barn som pårørende.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Ved bevissikring utenfor rettssak
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Signe Louise Berthelsen
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Arbeidslivslovutvalget Liberalisering eller nødvendig fornying? Ny embets- og tjenestemannslov.
JUR5620 Personvern - forelesning Arbeidsgiveres tilgang til ansattes e-post Vilkår for fjernsyns- overvåking (videoovervåking)
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Universitetet i Tromsø
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Arbeidstaker eller oppdragstaker?
3 Marius Stub.
Korrupsjon – Styrets og ledelsens ansvar
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kapittel 6 Verneombud (6) Verneombudet skal gjøre seg kjent med gjeldende verneregler, instrukser, pålegg og henstillinger som er gitt av Arbeidstilsynet.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Ytringsfrihet for offentlig ansatte og offentlige organer Advokat (H), Dr. juris Kyrre Eggen Oslo, 14. oktober 2015.
1 Kaffekurs omarbeidsmiljøloven VALGKAMP FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Valgkamp Tema: Arbeidsmiljøloven og retten til heltid.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
HTV-konferanse februar
«Ytringsfrihet og varsling i norske kommuner og fylkeskommuner»
Varslere – helter eller bråkmakere ?
3 Marius Stub.
Betenkning rundt paragrafen om varsling i den nye arbeidsmiljøloven
Intern varsling Ekstern varsling Alt.D Alt.B Alt.A Alt.C Media
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Sikkerhetsforum 8.februar 2018
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Obligasjonsrett høst 2008 Dag 10 (11
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Hva er et varsel og hvordan håndtere det
3 Marius Stub.
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Utskrift av presentasjonen:

Varslere og ytringsfrihet HMS Samarbeidsforum 27. november 2006

Hva er ”varsling” I arbeidssituasjonen får vi innblikk i virksomheten på godt og vondt. Det er ønskelig at arbeidstakere sier fra om negative forhold slik at disse kan bli rettet på Mange har opplevd å bli møtt med negative reaksjoner når de har sagt fra

Noen kjente eksempler Roger Boisjoly Ingeniøren som avslørte konstruksjonsfeil ved Challenger Per Yngve Monsen Divisjonsdirektøren som varslet sin arbeidsgiver Siemens om overfakturering og tyveri fra kunden Forsvaret.

Bak overskriftene…..

Hva skjer?

Lovfesting av varslervern § 100 i Grunnloven Behandlet i Stortinget i 2004 Grundig gjennomgang av forskjellige sider av ytringsfriheten Ikke hensiktsmessig med særlige regler om ansattes ytringsfrihet i Grunnloven Ny arbeidsmiljølov Arbeidslivslovutvalget behandlet saken Regjeringen Bondevik fremmet forslag med vern av arbeidstakere som på lojal måte varsler Stortinget vedtok en annen formulering, men ikrafttredelse av bestemmelsen ble utsatt

Alternativene juni 2005 Regjeringen Bondevik:  Arbeidstakere har rett til å varsle om kritikkverdige forhold på en lojal måte.  Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler etter første ledd er forbudt Ap, SV og Sp:  Arbeidstaker har rett til å varsle offentligheten om kritikkverdige forhold der dette ikke er i strid med annen lov  Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler etter første ledd er forbudt

Prosess etter juni 2005 Lovforslaget i Ot.prp. 49 ( ) var første skritt April 2005: Utredning om ytterligere vern av varslere settes i gang Desember 2005: Rapporten er ferdig og sendes på høring Juni 2006: Regjeringen Stoltenberg fremmer Ot.prp. Nr 84 ( )

Lovgivers dilemma Hvilke begrensinger (om noen) skal vi legge på arbeidstakernes ytringsfrihet? Hvordan skal vi formulere dette?

Gjeldende rett Vernet av ansattes ytringsfrihet ble styrket i behandlingen av §100 Lojalitetskrav som kan aksepteres (Avveiningsnormen St.meld. Nr 26 ( )): Inngrep i ytringsfriheten må begrunnes – ikke omvendt Hensynet til arbeidsgivers interesse kan måtte vike til fordel for samfunnets behov ”Offentlig ansatte….bør ha stor ytringsfrihet” Arbeidsgiver bør sørge for et godt varslerklima Ingen arbeidgiver kan gis en generell beskyttelse mot offentlig kritikk fra sine ansatte Utgangspunktet må være at bare ytringer som på en unødvendig måte skader arbeidsgiver er illojale. Arbeidsgiver må føre bevis for at virksomheten er påført skade

Lojalitetsplikten I utgangspunktet har arbeidstaker fri rett til å ytre seg Den ulovfestede lojalitetsplikt begrenser Det må foretas skjønnsmessig helhetsvurdering ”Det skal mye til før ytringsfrihetens grenser er overskredet”(Ot.prp. Nr 84 ( )) Intet prinsipielt skille mellom offentlig og privat sektor Lojalitetsplikten retter seg mot virksomheten

Momenter i vurderingen Skade på arbeidsgivers interesser Allmenn interesse Arbeidstakers stilling eller posisjon Brudd på lovfestet taushetsplikt eller lignende Intern/ekstern varsling Interne prosedyrer bør være forsøkt Aktsom god tro – forsvarlig grunnlag Form og måte det varsles på Hensiktsmessig virkemiddel Motiv bak offentliggjøringen

Lovtekster i november 2006 Regjeringen Stoltenberg (1)Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. (2)Arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig. Arbeidstaker har uansett rett til å varsle i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens rutiner for varsling. Det samme gjelder varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter. (3)Arbeidsgiver har bevisbyrden for at varsling har skjedd i strid med denne bestemmelsen. FrP, H, KrF og V: 1.Arbeidstaker har rett til å varsle offentligheten om kritikkverdige forhold i virksomheten 2.Varsling kan likevel ikke skje i skadehensikt, og arbeidstaker må heller ikke urettmessig røpe bedriftshemmeligheter, forretningsforhold av vesentlig konkurransemessig betydning, eller forhold som omfattes av lovfestet taushetsplikt. Arbeidstaker skal først ha varslet internt, med mindre forholdene for arbeidstaker har fremstått slik at intern varsling ikke vil ha noen hensikt.

Anonym varsling Departementets vurdering om hvorvidt arbeidsgivers etter- forskning av hvem som står bak en anonym varsling vil regnes som gjengjeldelse i strid med § 2-5 Gjengjeldelsesbegrepet i § 2-5 vil ikke formelt sett omfatte etterforskning. Med gjengjeldelse menes formelle og uformelle negative reaksjoner som har karakter av en slags straff/sanksjon. Etterforskning har ikke i seg selv en slik karakter. Men hvis arbeidsgiver finner ut hvem som har varslet og så reagerer mot varsleren med gjengjeldelse, vil etterforskningen indirekte være forbudt. Opposisjonens forslag Arbeidsgiver kan ikke iverksette undersøkelser eller andre tiltak for å bringe på det rene hvem som står bak en varsling, med mindre arbeidsgiver kan godtgjøre at det er grunn til å anta at ytringen eller varslingen går ut over de rammer som følger av denne bestemmelse.

Vern mot gjengjeldelse ” En handling som er negativ for arbeidstaker og som er en reaksjon på arbeidstakers ytringer” §15-7 gir vern mot usaklig oppsigelse § 4-3 gir beskyttelse mot mobbing og trakassering Bevisbyrden

Lovteksten 1.Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med § 2-4 er forbudt. Dersom arbeidstaker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted gjengjeldelse i strid med første punktum, skal det legges til grunn at slik gjengjeldelse har funnet sted hvis ikke arbeidsgiveren sannsynliggjør noe annet. 2.Første ledd gjelder tilsvarende ved gjengjeldelse mot arbeidstaker som gir til kjenne at retten til å varsle etter § 2-4 vil bli brukt, for eksempel ved å fremskaffe opplysninger. 3.Den som er blitt utsatt for gjengjeldelse i strid med første eller andre ledd, kan kreve oppreisning uten hensyn til arbeidsgivers skyld. Oppreisningen fastsettes til det beløp som retten finner rimelig under hensyn til partenes forhold og omstendighetene for øvrig. Erstatning for økonomisk tap kan kreves etter alminnelige regler.

Plikt til å legge forholdene til rette for varsling Arbeidsgiver skal, i tilknytning til det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, utarbeide rutiner for intern varsling eller sette i verk andre tiltak som legger forholdene til rette for intern varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten i samsvar med § 2-4, dersom forholdene i virksomheten tilsier det.

Avslutning Varsling er ønskelig Varsling er normalt Varsling er lovlig Varsling er trygt