Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den vesle gutten og julenissetoget
Advertisements

Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Del 2: Personlig økonomi.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Kartlegging av tilgjengelighet I Bydel Stovner
Mer om arbeidstilbud Humankapital
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Del 2: Personlig økonomi.
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
SNoW-modellen(e) - Statistics Norway World model(s)
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Eksterne virkninger og offentlige goder
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Åpent medlemsmøte i Ullensaker v/Franciska Vigstad og Steinar Thoresen, fylkesstyret i Akershus Noen spørsmål om forskjøvet arbeidstid:
Vi baner veg for deg !.
Nicolai Heldal Vista Analyse AS 29. april 2011
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Bestefar blir 87 år 1. juni 2008!!!! Du vil gi han en gave og bestemmer deg for å gi han 1 kr pr år, 20 kr pr tiår og 10 kr per skuddår som han har.
- Vi mener det haster med å sikre strømforsyningen til Bergen.  Statsminister Jens Stoltenberg til ABC Nyheter 10 august 2010.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
OSLO OG OMEGN BILBRANSJEFORENING Side 1 BILFORLAGET AS Best på Bil!
Rutejustering på Nord-Jæren - eksempel på bruk i Kolumbus
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet Transportforum, Linköping 8. og 9. januar 2009 Randi Hjorthol, Transportøkonomisk.
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Forelesning i mikroøkonomi.
Tilbud og etterspørsel
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Devoldholmen.
Fra regional flyplass til global aktør
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
KVU for kryssing av Oslofjorden
” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold ” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold (Tjøme,
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Løsningsforslag Eksamen 2008
LAVPRISTAXI fra *Et miljøbesparende lavpriskonsept for taxi, utviklet av Økotaxi AS.
Erling Eide: Rettsøkonomi, 4. avd
Hvor åpen bør en økonomi være?
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Nyttekostnadsanalyser på samferdselssektoren – undervurderes nytten? Nicolai Heldal Vista Analyse AS 26. august 2011.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
ØKONOMIDELEN 1P KOMPETANSEMÅL: Gjøre rede for og regne med prisindeks, kroneverdi, reallønn og nominell lønn og beregne inntekt, skatt og avgifter. Vurdere.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Faglunch: Sykkelandel i Bergen / Trond Berget. Anledningen Trond Berget i Asplan Viak - presentasjonsrunde Hvem er Trond Berget?
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
Ut på tur – aldri sur Lese rutetabeller. Bussruter Du har landet på Gardermoen og skal inn til Oslo. Når ankommer du bussterminalen? Hvis du reiser.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Kan seniorer redde samfunnsøkonomien fra eldrebølgen? Seminar, 14.april 2016 Sjeføkonom Terje Strøm, NyAnalyse.
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Erling Eide: Rettsøkonomi, 4. avd
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Kostnadsdrivere i kollektivtransporten
Utskrift av presentasjonen:

Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino

Innhold 1. Problemstilling: Ny togtunnel under Oslo? 2. Etterspørsel etter transport 3. Transportilbudet 4.Sosialt overskudd 5. Bygge tunnel eller ikke?

To eksempler på prosjekter Flytoget, trasé og vogner, kostet i 1998 priser 10 milliarder: Burde flytoget vært bygget? Hvis ja, hvor mye skulle de reisende betale og hvor mye skulle skattebetalerne dekke? Klimakur: Er det bare gevinster for samfunnet ved å pålegge billister i storbyer en avgift på kr 20 per tur?

2. Etterspørsel etter transport Transportalternativene mellom stedene: s og r: Sykkel Bil Buss Tog T-bane Drosje

Typer reisende Arbeidsreiser Forretningsreiser Fritidsreiser Forskjell på de reisende: Barn Skoleungdom og studenter Pensjonister Resten

Nyttefunksjonen Individ og alternativspesifikk, og stokastisk (hvorfor stokastisk?)

Valgsannsynligheter Sannsynligheten for at person n skal reise med alternativ i mellom s og r; hvorfor sannsynligheter og hvorfor inngår alle priser og tider for alle alternativer på strekningen mellom s og r?

Aggregerte sannsynligheter Hva er dette?

Konsumentoverskudd For person n på strekningen mellom s og r:

3.Tilbud av transport Kommersielle aktører, utenom sykkel. For privatbil er parkering den kommersielle aktøren Monopolistisk konkurranse, en transportbedrift (offentlig og privat) setter priser slik at forventet profitt blir størst mulig, gitt de priser andre setter

Forventet profitt

Prissetting Pris lik marginalkostnad, k, pluss mark-up, m:

4.Sosialt overskudd, summen av konsument og produsentoverskudd

Før og etter tunnel

Ringvirkninger Bør virkninger på sysselsettingen av transportprosjekter trekkes inn i nytte - kostnadsanalyser? Nei, ikke hvis det kun er omfordeling av arbeidsplasser. Produktivitetsgevinster bør være med; og de kan åpenbart bli store av en ny tunnel unner Oslo

Alternativkostnader Arbeidskraft Realkapital

5. Bygge tunnel eller ikke

Hvilke data trengs? Reisevanedata for Oslo området, stort og representativt utvalg Prisdata, tider, med mer Investeringskostnader Rente Levetid for tunnelen Mulig å gjøre: Gjorde det i forbindelse med flytoget, optimal pris i 1999 ble utregnet til 90 kr Oslo S-Gardermoen, og det ble den!