SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket 12.12.13.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

I.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Ørjan Persen Bergen Offentlige Bibliotek E-bøker og formidling på nett - erfaringer fra Bergen Off. Bibliotek.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Med forskning på timeplanen
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
BokSurf Admin. Åpne hyller nå!. 5. ALEPH Brukermøte Bibliotekenes hus Fredag 19. august 2005 David Massey, Bibliotekenes IT-senter AS.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Skal du ha tak i en spesiell bok, trenger du bare å skrive inn etternavnet til forfatteren og ett av ordene i tittelen. Avslutt gjerne med * etter stammen.
B IBLIOTEKSOPPLÆRING 1 B ASIS. M ÅL FOR BIBLIOTEKET Skolebiblioteket på Hauketo skole skal være et læringssenter og et hjelpemiddel i skolens pedagogiske.
Levanger kommune Kultur Service erklæring Bibliotektjenester - spørsmål Behov Formål med tjenesten Informasjonsbehov hos kommunens innbyggere Hjelpe brukeren.
Kompetansekartlegging
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Lørenskog Idrettsforening
Skriv ett eller flere søkeord:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Det flerspråklige bibliotek Nytt og nyttig-seminaret Fylkesbiblioteket i Akershus Oddbjørn Hansen og Runar Skrøvset.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Om å skrive om litterære tekster
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
SkrivBIB - et verktøy for forskere, studenter og bibliotekarer.
Innkjøpsordningene og e-bøker Bibliotekmøte i Stavanger,
Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Kombinasjonsbibliotek i Berg To like bibliotek i to ulike bygder Tunnelen fra Senjahopen til Ersfjorden gjorde forbindelsen mellom bygdene.
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Å måle kvalitet på bibliotekstjenester Mellom eksternt begrunnede og faglige begrunnede mål - forelesning BoS
Bibliotekkatalogen vs. Google Kjersti Feiring Myrtrøen Januar 2006.
Komme i gang med BIBSYS På bibliotekets hjemmeside bruker vi denne linken til BIBSYS.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
storoppgave OPPGAVE3: bibliotekdatabase
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Statistikk i folkebibliotek Lillestrøm Brukermøte Mikromarc
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Side 1 Hvor er vi… … og hvor vil vi Nytt bibliotek i Krona UKO
Hvordan føre kilder?.
Og.
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
EN LITEN IDE SOM VOKSTE SEG STOR Som så ble til en aldri så liten kalender med jenter og kvinner... ”Pikekalenderen”
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
​Spam 4. trinn ​Kommunikasjon Interaktiv presentasjon - spam.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
HUMIT1731 Hypermedier Introduksjon til XSL Transformation (XSLT)
Logo/kommunenavnMeny Søk i våre sider Søk etter bøker, filmer, musikk m.m. Mine lån Forny dine lån Bestille materiale Se hva du har lånt Logg inn Åpningstider.
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Bibliotekmøte i Nordland, september 2017 Helén Sakrihei
Roede-kurslederen på Facebook
Depotbiblioteket. Biblioteksøk. «Fra fjern og nær»
Bibliotekloven i Norge
Utskrift av presentasjonen:

SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket

Hvem er vi? Vi blir kalt Buskerudgeriljaen Håkon Knappen, Jannicke Røgler og Beate Ranheim Buskerud fylkesbibliotek

Mål for dagen: ›Inspirasjon ›Minske kasseringsangsten ›Lære om verktøy og metoder

Hva sier loven? § 1. Målsetting Det enkelte bibliotek skal i sine tilbud til barn og voksne legge vekt på kvalitet, allsidighet og aktualitet.

Samlingsutvikling – kassering ›Samlingsutvikling er dynamisk og endrer seg i takt med samfunnsutviklingen ›Samlingsutvikling inkluderer: Planlegging Evaluering Innkjøp Kassering Fjernlån Formidling

›CREW – manual for kassering ›

Hvorfor kassere og hvorfor CREW? Seks fordeler ved kassering ›Du sparer plass ›Du sparer tid ›Du får en mer tiltalende samling ›Du er med på å styrke ditt biblioteks verdi ›Du vil holde deg oppdatert på samlingens behov ›Du får hele tiden informasjon om samlingens styrker og svakheter

MUSTIE – hentet fra CREW-manualen M = Misleading. Misvisende. Her inngår også faktafeil U = Ugly. Utslitte, stygge bøker som ikke lenger kan repareres S = Superseded. Avløst eller erstattet av annet utgave T = Trivial. Triviell litteratur som ikke lenger er populær I = Irrelevant. Ikke lenger relevant for brukerne E = Elsewhere. Materialet er enkelt å få tak i andre steder f. eks gjennom fjernån eller i elektronisk form

Dewey Hver Dewey-klasse har tre ulike formler: ›Siste utgave. Antall år siden sist utgave (sier noe om hvor gammelt innholdet i boka er) ›Brukerkategorien. Hvor lang tid har boka vært på biblioteket uten å ha vært i bruk (antall år siden siste gang boka ble lånt ut) ›MUSTIE For eksempel betyr 8/3/MUSTIE: Vurder kassering for bøker i denne klassen når siste utgave er eldre enn 8 år og/eller siste utlån var lenger enn tre år siden, og/eller boka oppfyller en eller flere faktorer etter MUSTIE.

Barnebøker – CREW Skjønnlitteratur Når det gjelder skjønnlitteratur for barn, kan du ta kraftig i. Selv om en del titler brukes i skolesammenheng, er størstedelen av bruken lystlesing. Faglitteratur Noen tror at noe er bedre enn ingenting. Som konsekvens står det derfor mye foreldet og ukurant litteratur på hyllene til stor irritasjon for brukerne. Å gi skoleelever informasjon som ikke lenger er korrekt, kan medføre lavere karakter på innleveringer og andre skoleoppgaver. Foreldet informasjon gir også et feil bildet av et tema, og kan resultere i mindre respekt for bibliotekets ekspertise. Foreldre, lærere og barn vil kunne stille spørsmål ved hele boksamlingen når de får slike erfaringer. Det er beder å mangle informasjon på et område, enn å ha feil informasjon i hyllene.

Sjekkliste ved kassering – faktorer å ta hensyn til Dato – når ble eksemplaret publisert? Når ble det innlemmet i samlingen? Forfatter – blir forfatteren fremdeles lest, eller er det trolig at han/hun vil bli lest i framtiden? Er dette et av forfatterens dårligere verk? Utgiver – ble boken utgitt på eget forlag eller utgitt av noen som har stilt mindre krav til editering og trykkekvalitet? Fysisk tilstand – finnes det faktorer som gjør eksemplaret lite attraktivt? Dubletter – finnes det andre eksemplarer som er i bedre stand? Finnes det andre bøker om emnet i samlingen – dersom denne boka kasseres, finnes det andre titler tilgjengelig? Kostnad ved å kjøpe inn nytt – er det mulig med nyinnkjøp as samme tittel? Vil det lønne seg å reparere det man har? Hylletid – hvor lenge har eksemplaret stått på hylla uten å være i sirkulasjon? Relevans i lokalsamfunnet – er materialet av interesse i lokalsamfunnet?

Hvor mye skal man kassere og når? Generell regel er å kassere omtrent det samme antall som du legger inn i løpet av et år 1 bok inn 1 bok ut Kassering bør være en del av daglig drift.

Biblioteksystemet rapporterer ›Ikke utlånt tre siste år ›Ikke på plass ›Omløpshastighet ›Samlingens totale alder fordelt på Dewey-klasser

Takk for oss! Spør oss gjerne om mer :-D buskerud.fylkesbibl.no/prosjekter/buskerudgeriljaen