Intro til rapporter fra PPT Skien 08.01.15. 2 Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
Hurum PPTs erfaringer med LP
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
OBSERVASJON.
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Henvisning til PP-tjenesten
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Pedagogisk analyse.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
- Hovedrolle eller birolle
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Fagdag 2. januar Andre Medarbeidere
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
1. Innledende påstander om organisasjoner
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Oppfølging og kvalitetssikring
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
Aggression Replacement Training
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
Undervisningssektoren 2015
Kirsti Sarheim Anthun Evalueringsmetoder Kirsti Sarheim Anthun
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
Systemarbeid i barnehagen/skolen og PP-tjenestens rolle
Handlingsplan mot mobbing
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.
Skolevandring.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Skolebasert kompetanseutvikling
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fra kunnskap til handling
Skolebasert kompetanseutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
Introduksjon til prosjektpresentasjon
«Alle med» Skåredalen skole
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Intro til rapporter fra PPT Skien

2 Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon

Systemarbeid Den presenterte modellen med 6 faser og 4 styrende prinsipper, er en utvidelse av analysemodellen som mange kjenner fra arbeid med Læringsmiljø og pedagogisk analyse (LP-modellen) 3

4 Grunnlinje (1) Grunnlinje Navn: Klassetrinn: Dato: AtferdVarighetHyppighetBeskrivelseBerørte kontekster

Grunnlinje Inneholder informasjon om ett eller flere observerbare forhold – Atferd (fysisk eller verbal) Grunnlinja viser hva noen (lærere, foreldre, elever) synes er problematisk Grunnlinja viser hvilken atferd (eller atferder) som skal endres 5

6 Mål (2) Målsettinger Navn: Klassetrinn: Dato: MålSuksesskriterierBekreftes av

Mål Mål beskriver fremtidige handlinger eller atferd – Mål beskriver en tilstand – Tiltak beskriver handlinger som skal føre til at målet nås Mål beskriver hva noen ønsker – Mål beskriver nærvær og ikke fravær av noe – Realistisk ambisjon: Vi er fornøyd før atferden er perfekt Mål er evaluerbare Suksesskriterier (målkriterier) spesifiserer hva som skal kunne observeres når målet er nådd – Merk: Suksesskriterier og suksessfaktorer er ikke det samme – Når atferden er i samsvar med suksesskriteriene i 14 dager, er målet nådd – Tilbakefall er vanlig, men tilbakefall betyr ikke at målet ikke er nådd 7

Observasjon (3) Hensikten med en observasjon er å finne mulige opprettholdende faktorer til den uønskete atferden (atferder) som er beskrevet i grunnlinja 8

Analyse (4) 9 Uønsket atferd

Analyse Analysenivåer – 1.orden: Analyse av uønsket atferd – 2.orden: Analyse av en opprettholdende faktor Analysen foretas med bakgrunn i informasjon og observasjon – Analysen skal omfatte så mange faktorområder som mulig – Et faktorområde består av mange enkeltfaktorer – Det er enkeltfaktorer som skal inngå i analysen Analysen foretas sammen med for eksempel lærere, foreldre og elever Faktorene skal sannsynliggjøres (verifiseres) Faktorene skal være som konkrete som mulig – Unngå fortolkninger Prioriter faktorene: Hva er viktigst å arbeide med? 10

Tiltak (5) Tiltak er handlinger som skal bidra til at opprettholdende faktorer fjernes Tiltak er alltid begrunnet i analysen – Det er de prioriterte faktorene det skal arbeides med Tiltak spesifisere hva ulike aktører skal gjøre 11

Evaluering (6) Evaluering skal skje i hvert møte med lærere, foreldre eller elever Når noe positivt har skjedd siden sist, kan du spørre: Hva har du (dere) gjort som har bidratt til suksessen? – Suksessfaktorer er i hovedsak konkrete handlinger – Det er viktig å bevisstgjøre lærere, foreldre eller elever på hva de har bidratt med til suksessen Suksessanalysen kompletteres fra møte til møte – Viktig: Å opprettholde trykket på suksessfaktorene og ikke falle tilbake til gamle handlingsmønstre 12