Prosjekt INVITIS ”Klasseromsscenarier” – idéutkast til en modul Carsten Jopp 28.9.2001.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Advertisements

Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Meldingsutveksling internt i forvaltningen
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Elevene imellom Simon Michelet, HiO Transaction, seminar
Hvordan støtte og vurdere studentenes utvikling av digital kompetanse i praksisperioden? Simon Michelet ALU, LUI, HiO Onsdag
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Internettløsning for språkstudier Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Internettløsning for fjernundervisning Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ -
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Ny rammeplan for barnehagen
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Likeverdige tjenester i praksis
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her Slik gjør vi det... Mål: Få en felles forståelse for det å stille krav til studentene Skøyen.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Barnehagen som språkarena
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Hovedpunkter i.... SITUASJONSSAMTALEN (LIFE-SPACE INTERVIEW) Mål: krise-mestring, affektiv bearbeiding - spontan og undersøkende kommunikasjon - kreativ.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
LYSTLUNDEN Horten vidergående skole. ROM – OG FUNKSJONSPROGRAM Programmet skal redegjøre for alle funksjoner i skolen, og hvilke fysiske krav som må være.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Verktøykassa For å få til tidlig intervensjon i praksis: Diskusjon på arbeidsplassen Bli bevisst på egen kunnskap om å se tegn og handle i forhold til.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.
Hvordan skrive personlig logg?
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Krefter og motkrefter i utviklingsarbeidet
Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan
Helsesøsterkongressen 2017
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
Rapportering BARN & ROM Ilabekken barnehager
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt INVITIS ”Klasseromsscenarier” – idéutkast til en modul Carsten Jopp

Hovedidé Visualisering / synliggjøring av læringssituasjoner med utgangspunkt i ”klasseromsparadigme” og typifiserte ”standardsituasjoner” ==> ytre /fysiske forhold, ressurser ==> aktører / roller / mønster ==> prosesser / dynamikk

Basisaktiviteter ”Bygge” slike scenarier i en felles konstruksjonsprosess ”rollespille” / simulere dem i det digitale rommet metadiskurs

Konkrete scenarier ”språkklasserom tysk fra 50-tallet” oppsett med prosjekt-/gruppearbeid mulig situasjon for learner autonomy studentenes klasserom i praksisperioden

Mål analyse av situasjoner, betingelser... rom for bevisstgjøring / refleksjon / integrasjon av egen erfaring grunnlag for –(egne) visjoner –konkret bearbeiding av egen praksis oppbygging av fellesressurs gi tilleggsmodi og fora for ytring og refleksjon, (f.eks. ikke-lineær)

Bakgrunn ! Bruk IKT der det gir ”added value” ! 1.Simulering ”imitasjon av mellommenneskelig atferd eller annen dynamikk, der det ofte inngår hjelpemidler og roller for å hjelpe deltakerne til både å føle og forstå dynamikken i en kompleks situasjon” (Knox 1987, i M. Flate Paulsen 2001) (jf. - elvepadle-eksempelet - Dreistadt)

Bakgrunn (2) 2. Rollespill -spiller scener som skuespillere i et teaterstykke, strukturert eller spontan -lek med identiteter, friere form 3. Case-oppgaver (inngående saksanalyser) -fokus på analyse (4. Diskusjoner)

Demo Kort kikk på Dreistadt-rommet

Videre... problemer integrasjon med andre moduler arbeidsplan (...)