Everquest som læringsplattform

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.
Fagreferenten som brobygger i sine funksjoner som forsker, lærer, formidler og informasjonsbehandler José María Izquierdo (UiO-UBO-Humsam)
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Kroppsøvingsdidaktikk
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Vurdering – hva og hvorfor?
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Krista: Epistemological standpoint What is our epistemological standpoint What does that mean for our study What makes a good study Torill:Must-Method.
Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Spillteknologi som læringsarena
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Internasjonale menneskerettigheter
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Ny Fronter-tjeneste: fronter.com/uio
IKT i førskolelærerutdanning og barnehage Kurs 5.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Ungdoms bruk av online dataspill Knut H. Sørensen
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Personlighetspsykologi - PSY 2600
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Relevant questions for the Reference Group
Vurdering i Kunnskapsløftet
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Everquest som læringsplattform Av: Knut Augedal & Jo Singstad Cand. Polit i Medievitenskap Knut.augedal@usit.uio.no Jo_singstad@yahoo.no

Hva vi ønsket: Bruke et ”vanlig” dataspill i undervisningen i ungdomsskolen. Konkret formål. Vanlig spill: ikke-proprietær plattform – tilgjengelig for alle

Hvorfor: Fokusere på andre aspekter av dataspill-bruk: Hvordan spill kan brukes som kommunikasjonsmedium Hvordan mennesker kommuniserer og samhandler i online dataspill Spill som sosiotekniske systemer, dvs. applikasjoner som kombinerer sosiale og tekniske aspekter Nytte gjøre dataspillets iboende motiverende egenskaper i en undervisningssituasjon

Hvordan Valg av fag: Engelsk Bruke dataspill for å la elevene praktisere fremmedspråk i et levende miljø der man kan prate og samhandle med andre mennesker

Spillet: Everquest – Et av de mest avanserte 3D-miljøene 75000 brukere har vært online samtidig Alt i alt nærmere 400 000 brukere

Skole: Vestre Aker Ungdomsskole Klasse på fem elever Praktisk-teoretisk integrert undervisning

Opplegg Forskjellige muligheter Spillet som ”rent” klasserom Spillet som pratekanal Spillet som ”spill” – aktiv bruk av spillelementer

Undervisningen Halv klasse – fem elever Åtte skoletimer En lærer og opptil fire studenter fra Institutt for medier og kommunikasjon Bilde1 bilde2 bilde3 bilde4 bilde5 bilde6

Er online-spill egnet i undervisningsøyemed Ja… Funn Er online-spill egnet i undervisningsøyemed Ja… Tilstrekkelig lav brukerterskel for elevene Elevene utførte samtaler og samhandling i henhold til følgende kriterier: Gjensidig oppmerksomhet Relevante responser Samtale til handling Handling til samtale

Eksempel på kommunikasjon mellom instruktør (Piety) og elev (Trond) Piety says, 'What does he look like' Trond says, 'hi is small and ugly' Piety says, 'Small and ugly?' Trond says, 'yes ' Piety says, 'Does he wear any clothes?' Trond says, 'yes whit clothes' Piety says, 'Does he carry anything in his hands?' Trond says, 'i dont no' Piety says, 'What is it with Josiz?' Piety says, 'What do you want with him?' Trond says, 'make he normal' Piety says, 'Normal, is he sick?' Trond says, 'he is evil and ugly' Piety says, 'Ok, how did he become evil?' Trond says, 'i dont know’ Piety says, 'Was he evil to you, Trond?’ Trond says, 'no to my frend gunneh' Piety says, 'Oh, what did he do to Gunneh?' Trond says, 'he maked him invisible' Piety says, 'Oh, that's evil' Trond says, 'ye'

Andre positive elementer Motiverte elever Lav terskel for å ytre seg på engelsk Atmosfære av spill og lek Gode muligheter for å trekke elever med i utformingen av undervisningen Egnet verktøy for problembaserte undervisningsopplegg

Negative elementer Relativ høy brukerterskel for de som skal tilrettelegge undervisningen Sårbart for tekniske problemer Begrensede muligheter for tilrettelegging innenfor applikasjonen Elevene hevdet selv at de ikke lærte engelsk – hva er læring?

Mulige veier videre Integrering i øvrig undervisning Samarbeid med spillprodusent Utvikling av en undervisningspakke

Aktuelle tekster: Hovedoppgave: Everquest som læringsplattform http://www.media.uio.no/forskning/hovedoppgaver/files/hoeverquest.pdf Paper-versjon av denne oppgaven: http://briefcase.yahoo.com/jo_knut Rapporter Nye kategorier for online-spill http://www.media.uio.no/internettiendring/publikasjoner/tekst/augedalsingstad/innhold.html QUAKE: Spillopplevelse, sosialt samvær, vold? http://www.filmtilsynet.no/Dataspill/Utredning1998_del5.html

<<

<<

<<

<<

<<

<<