Skattekort Sven Magne Bakken, Kristin Skeide Fuglerud, Øivind Hagen, Hani Murad,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brukermedvirkning satt i system
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
Organization and board
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Ledelsesinformasjonsystem
Mer om tilgjengelighet og Flash. Kirsten Ribu HiO.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Prosjekt 45e - WebConcret
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Menneske/datamaskin- interaksjon. Hva for slags fag? Hva handler det om? Mål og hvorfor Emner,lærestoff Opplegg Evaluering Krav som stilles.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Konfigurasjon - Kjekt å ha du får sikkert ikke bruk for det en vakker dag Anders Karlsen Steria.
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Step 1: “State-of-the-art” Knowledge data base Step 2: Framework definitions Step 3: Project analysis Step 4: User requirements and priorities Step 7:
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
PowerStudent. StudentWeb WebMail "PowerStudent skal være et hjelpemiddel som bidrar til å strukturere studiehverdagen, og forenkle planlegging av studiet.
Oppgave 4 – Heuristisk evaluering av Applecations Christian, Lavdim, Finn Christian & Vegard.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Skattekort Sven Magne Bakken, Kristin Skeide Fuglerud, Øivind Hagen, Hani Murad,
Mobile sykehussystemer Beslutningsvertøy for brystsmerter på PDA Christer Aas Øyvind Grimstad Pål Knudsen.
WEB og tilgjengelighet En kort intro. Tilgjengelighet/universell utforming Tilgjengelighet (fysisk) En side kan være tilgjengelig uten åvære UU, men UU.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Privacy by Design: Forslag til metode for å bygge personvern inn i systemløsninger Dag Wiese Schartum.
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
SmartSwap.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Design driven Innovation Programme (DIP)
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
-Et kritisk blikk på kollektiv omsorg
RFID på Deichmanske bibliotek
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Eksamen i INF5261: Utvikling av mobile systemer og tjenester
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The courts February 2018 Court Administration.
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Gjennom en ung linse: - En kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten Hilde Laholt Ellinor Beddari Randi E. Olsen.
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Skattekort Sven Magne Bakken, Kristin Skeide Fuglerud, Øivind Hagen, Hani Murad, Ole Halvor Smylingsås,

Innhold i presentasjonen Bakgrunn (Kristin) Målsetning for dette prosjektet (Hani) Litteratur (Hani) Metode og resultater (Heurist. eval.) (Sven) Metode og resultater (Brukertest) (Øivind) Diskusjon og andre perspektiver (Kristin) Diskusjon og andre perspektiver (Ole Halvor) Konklusjoner (Ole Halvor)

Bakgrunn (1) Skatteetaten vil gjøre det lett for folk å følge skatteloven vha bedre og alternative elektroniske tjenester Skatteetaten ønsket å lære mer om mobile tjenester I prosjektet Norsk OSIRIS er det utviklet en prototype for ”Endring av skattekort på mobil” Denne tjenesten kan være et alternativ til tilsvarende tjeneste på papir eller web – kan kanskje nå andre grupper. Ønskelig med en evaluering av brukerinteraksjonen

Arbeidstaker/ Skattebetaler Kontrollerer skattekortet SKD Arbeidsgiver Hvis korrekt: Lever skattekortet til arbeidsgiver Hvis feil: Oppgi nye opplysning er og be om nytt skattekort Skattekort Web-skjema for endring av skattekort Bakgrunn (2)

I mobil prototypen for endring av forskuddskatt kan man kun gjøre noen få vanlige og enkle endringer. Bakgrunn (3) Nye og alternative e-tjenester

Aim of our project Evaluation of this emulator prototype with respect to : 1. User interaction with the mobile tax system’s Interface 2. Identify possible advantages and disadvantages of offering this “service” on mobile phones Provide proposals for improvements and further developments of present interface

Central issues for our consideration Mobility Concept  Dimensions of human mobile interactions (Kakihara and Sørensen 2002):  Spatial mobility of objects to satisfy modern “nomad” leading to social abstraction from physical space (Jones 1998)  Temporal mobility leading to acceleration of human activities and multitasking within same framework of time (Lee and Liebenau 2000)  Contextual mobility… leading to acquired freedom from contextual constraints (Suchman 1987)

Design Concept Man’s creative ability to mould his environment to suit his material and spiritual needs (Archer 1973) Interactive design as an iterative prescriptive process offering us a framework to visualise how ideas develop, bringing raw material together into a useable interface User understanding and establishing requirements… design brief Usability - Awareness of relationship between technological development and the use of it (how, where, when) (Alsos and Svanæs 2006) Stereotyping. …. Is there a typical user !!!!! (Nachbar and Lause, 1992) Context in design – Material and Social aspects (Brown & Duguid 1994) What makes a good design ????

Heuristisk evaluering Eksperter vurderer hvert element i et brukergrensesnitt opp mot ett sett med heuristikker Kan brukes på flere ulike stadier i en utviklingsprosess Krever lite ressurser Rask og enkel å gjennomføre

Gjennomføring av evalueringen ”Briefing”  Klargjøring av metoden.  Valg av heuristikker (Jakob Nielsen).heuristikker ”Evaluering”  Individuell gjennomføring, ca 1 time per person.  Alle noterte registrerte feil eller mangler.  Alle brukte samme telefon. ”Debriefing”  Diskuterte hvert enkelt funn.  Samlet alle funn i en felles tabell.  Utarbeidet forslag til mulige endringer i designet.

Resultater I alt 31 feil eller mangler ble avdekket. Viktigste funn:  Inkonsistent og lite intuitivt navigasjonssystem.  Bruk av teknisk og mangelfullt språk.  Mangel på hjelpefunksjoner og dokumentasjon.

Hva forteller resultatene oss? I følge Nielsen (1994) er 5 testere nok til å avdekke 75% av usability problemene i et design, men resultatene kan påvirkes av flere faktorer.Nielsen  Valg av heuristikker.heuristikker  Vi er ikke trente eksperter i denne metoden.  Mobiltelefonen var ukjent for alle deltagerne. Alle feil i henhold til heuristikkene oppleves nødvendigvis ikke som feil av brukerne. Heuristisk evaluering gir ikke et komplett bilde av interaksjonen. Resultatene er et verdifullt input i den videre utviklingen av applikasjonen.

Bruker test – metode og resultater Hvorfor brukte vi denne metoden? Hvilke resultater fikk vi? Hva kan være galt med resultatene? Hva var bedre/dårligere med brukerundersøkelsen i forhold til heuristikken?

Diskusjon og andre perspektiver - Borderline issues Ulike artefakter har ulike materielle og sosiale egenskaper. De kan assosieres med ulike sjangre som igjen påvirker tolkning og bruk. Som f.eks. autoritet, tillitt og nøyaktighet.

Arbeidstaker/ Skattebetaler Kontrollerer skattekortet SKD Arbeidsgiver Hvis korrekt: Lever skattekortet til arbeidsgiver Hvis feil: Oppgi nye opplysning er og be om nytt skattekort Skattekort Web-skjema for endring av skattekort Senter, periferi og grenser for design

Diskusjon og andre perspektiver Mobil mot stasjonær Sikkerhet og personvern Ta i bruk ny teknologi

Konklusjon og begrensninger 1. User interaction with the mobile tax system’s Interface 2. Identify possible advantages and disadvantages of offering this “service” on mobile phones Forslag til videre arbeid: - Se mer helhetlig på designet - Fokuser på brukers kontekst i praksis