Kampanje og kanapéer Aslak Fyhri Seniorforsker. Side Kanapé = canopy = myggnett 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Agenda Innledning og status Spørreundersøkelse
Advertisements

Stressmestring & Mindfulness i skolen
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Bergen en sykkelby med potensiale
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Helsekommunikasjon Erik Larsen Rena 2008.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
STRATEGIPROFILEN VED NHH
STAVANGER KOMMUNE Agenda ■ Innledning og status ■ Organisering.
1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon Sykkelbysamling Region Vest.
Hva satser Oslo På Store og små prosjekter
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Avoidance Frode Svartdal Okt
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Hovedtyper av ledelsesteorier:
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Lærerprofesjonens etiske plattform
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Etter Scrum: Effektivt teamarbeid krever mer
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
Definere og velge hovedmål og delmål
Etter selvmordsforsøket
Kan god kommunikasjon gi økt sykkelbruk?
Sandefjord Kommune Velkommen til Sandefjord Sykkelbysamling Region vest mai.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Sykkelsatsingen i Oslo kommune
Prosjekt tidlig innsats
Velkommen!. Side Program ( )  Oversikt over TØIs sikkerhets- og ITS forskning (Michael Sørensen)  Oversikt over TRGs ITS forskning (Niels Agerholm.
Foto: Geir Hageskal Mobilitetsuka Viktigste arrangement  Åpning av første smarte gangfelt.  Kampanje for mer sykling.  Demonstrasjon av el-sykler.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
Basis IT Hva nå? Arne Fjerdrumsmoen, prosjektleder
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Bruk av Institusjoner som intervention for atferdsvanskelige unge
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Fritidsaktiviteter Oslo , Kjell Bjelland.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Sykling mot enveiskjøring
På sykkel i Telemark Michel Fouler (Fransk)
Sykkelprosjektet Hvordan kommunikasjon bidrar til å gjøre Oslo til en bedre sykkelby.
Sykkelkommunikasjon – hva gjør vi?
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Kommunikasjon og mediehåndtering Europeisk mobilitetsuke Kommunikasjonsrådgiver Bente Tovik.
Sykling på skoleveien – trygt frem og hjem 1. Sykling er bra for alle Trygg Trafikk – Statens vegvesen – Helsedirektoratet – Syklistenes landsforening.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Är miljövänlig trafik också mer trafiksäker? Safety in numbers fenomenet Avdelingsleder Michael W. J. Sørensen Transportøkonomisk institutt Avdeling for.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Kapittel 16 Kommunikasjonsplanlegging
Glommastien, Fredrikstad
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Holdninger.
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren
1.
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Eksempler, sosialpsykologi
Kvalitetskontroll av sykler
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Konsekvenser av flere syklister Kjønnsforskjeller og sykkelandel Elsykler og ulykkesrisiko
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Utskrift av presentasjonen:

Kampanje og kanapéer Aslak Fyhri Seniorforsker

Side Kanapé = canopy = myggnett 2

Side En solid grunnmur (Cusco, Peru) 3

Side Campania (latin): åpent landskap 4

Side En god kampanje 5

Side En god kampanje  Er koblet med andre tiltak  Virker over lang tid  Har en nærhet til situasjonen  Formidles i flere kanaler  «har ETT mål»  «har EN målgruppe»  «har ETT budskap» 6

Side7 Logos – å forstå syklistene En god kampanje

Side Barrierer mot å sykle (TØI rapport 1325/2014) 8

Side Holdninger til å sykle (TØI rapport 1325/2014) 9

Side Kampanjer for å fremme sykling (Yang et al 2010)  Veldig mange kampanjer - veldig få evalueringer  Brede sykkelkampanjer (seks studier):  fra 0 til 3,4 % økning i syklister  Inklusiv infrastrukturtiltak  «Individuelle» kampanjer (mobillty management)  8 flere turer per år/person  Altså en moderat effekt  Reisevanekampanjer  negativ effekt på sykkel! 10 Yang et al (2010) Interventions to promote cycling : a systematic review, BMJ, vol. 341, pp. 1-10

Side En god kampanje 11  Bygger på en god teori

Side En god teori 12  Teorien om planlagt atferd (Ajzen)  Velkjent, men… predikerer ikke endring  Implementeringsintensjoner (Gollwitzer)  Effektiv, men… umulig å uttale

Side

IntensjonAtferd Selvregulering

Side SykleStøtten Implementeringsintensjoner

Side

Atferdsendring fra SykleStøtten (Hesjevoll, 2015) η 2 =.07, p <.05

Side Hvorfor evaluere?  Monitorere  Justere  Vurdere 18 } Prosess Effekt 99 av 100 ganger, så husker dere denne, men glemmer denne

Side Hva skal evalueres? 19 «Kampanjeområdet»

Side Hvordan evaluere? 20  Objektive målinger  Langtidseffekter  Kontrollgrupper  Før og etter-målinger  Flere utfallsmål

Side21