Kampanje og kanapéer Aslak Fyhri Seniorforsker
Side Kanapé = canopy = myggnett 2
Side En solid grunnmur (Cusco, Peru) 3
Side Campania (latin): åpent landskap 4
Side En god kampanje 5
Side En god kampanje Er koblet med andre tiltak Virker over lang tid Har en nærhet til situasjonen Formidles i flere kanaler «har ETT mål» «har EN målgruppe» «har ETT budskap» 6
Side7 Logos – å forstå syklistene En god kampanje
Side Barrierer mot å sykle (TØI rapport 1325/2014) 8
Side Holdninger til å sykle (TØI rapport 1325/2014) 9
Side Kampanjer for å fremme sykling (Yang et al 2010) Veldig mange kampanjer - veldig få evalueringer Brede sykkelkampanjer (seks studier): fra 0 til 3,4 % økning i syklister Inklusiv infrastrukturtiltak «Individuelle» kampanjer (mobillty management) 8 flere turer per år/person Altså en moderat effekt Reisevanekampanjer negativ effekt på sykkel! 10 Yang et al (2010) Interventions to promote cycling : a systematic review, BMJ, vol. 341, pp. 1-10
Side En god kampanje 11 Bygger på en god teori
Side En god teori 12 Teorien om planlagt atferd (Ajzen) Velkjent, men… predikerer ikke endring Implementeringsintensjoner (Gollwitzer) Effektiv, men… umulig å uttale
Side
IntensjonAtferd Selvregulering
Side SykleStøtten Implementeringsintensjoner
Side
Atferdsendring fra SykleStøtten (Hesjevoll, 2015) η 2 =.07, p <.05
Side Hvorfor evaluere? Monitorere Justere Vurdere 18 } Prosess Effekt 99 av 100 ganger, så husker dere denne, men glemmer denne
Side Hva skal evalueres? 19 «Kampanjeområdet»
Side Hvordan evaluere? 20 Objektive målinger Langtidseffekter Kontrollgrupper Før og etter-målinger Flere utfallsmål
Side21